• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Het grote lekke keringen topic

Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
15 berichten • Pagina 1 van 1
JooL
Vaste forummer
Berichten: 433
Lid geworden op: 27 dec 2004 10:53
Locatie: Helvoirt
Contacteer:
Contacteer JooL
Website

Berichtdoor JooL » 25 okt 2005 17:46

Na wat onderzoek ben ik er eindelijk achter waarom bij veel tomosjes het achterwiel vies is en dan vooral aan de kettingkant.

Dit komt niet door de kering maar dit komt door het tandwiel deze heeft origineel een dikte van 4.8 mm
Als je er dus een immitatie tandwiel erop legt van 4.4mm dik sluit dus de keering niet aan. Dit komt omdat de moer pas aansluit totaan de vertanding van 4.8 mm dik

Dus met een immitatie tandwiel heb je 4 mm over waardoor de keering niet meer aansluit dus kitten heeft geen zin.
Afbeelding
Omhoog


Gebruikersavatar
Robin
Vastgeroeste forummer
Berichten: 647
Lid geworden op: 01 okt 2005 21:09
Locatie: Nuth

Berichtdoor Robin » 25 okt 2005 18:29

Andere tandwielen zijn toch ook van orginele kwaliteit?
Ik weet niet waar je het over hebt hoor, maar als die ene tandwiel 4,8 mm is dus bijna 5 mm en de andere tandwiel 4,4mm is (bijna 4,5mm) Dan is het verschil dus geen 4mm als je begrijpt wat ik bedoel maar 0.4 mm. En dat is bijna een halve mm en dat is dus niet veel. En trouwens een keering sluit altijd af, behalve als hij op is. Dat je achterwiel onder de zooi komt te zitten komt omdat men veelste veel vet gebruikt op de ketting. Als je ketting keihard gaat draaien dan vliegt het vet alle kanten uit, dus ook tegen het achterwiel, en vooral als je geen ketting beschermer hebt.
Omhoog

JooL
Vaste forummer
Berichten: 433
Lid geworden op: 27 dec 2004 10:53
Locatie: Helvoirt
Contacteer:
Contacteer JooL
Website

Berichtdoor JooL » 25 okt 2005 18:40

een foutje 0.4 mm

Maar deze keering ligt er los in dus door dit verschil laat deze los.

IMMITATIE is van andere kwaliteit dan origineel daarom is het ook de helft goedkoper.

Maar dan weet ik niet wat voor vet jij gebruikt want het vet dat ik gebruik blijft aan mijn ketting plakken :x :x :x :x :x
Afbeelding
Omhoog

Raymond
Tomosforummer
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 jul 2005 12:28
Locatie: Brunssum

Berichtdoor Raymond » 25 okt 2005 20:08

Nou ik snap er niet veel van,l die keering zit er vast in maar ik heb het gevoel dat bij mij de olie lek zit tussen de aandrijfas en de kickstarteras wat erin loopt zit.

En de ketting te vet kan niet want ik smeer hem nooit wordt bij tomos automatische gedaan door de olie wat hij lekt :lol:
Omhoog

JooL
Vaste forummer
Berichten: 433
Lid geworden op: 27 dec 2004 10:53
Locatie: Helvoirt
Contacteer:
Contacteer JooL
Website

Berichtdoor JooL » 25 okt 2005 20:44

Die keering die zit niet vast

Die zit los en wordt door de tandwiel tegen gehouden

Ik heb deze informatie van een maat waarmee ik samenwerk die doet niets anders heel de dag
Afbeelding
Omhoog

Raymond
Tomosforummer
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 jul 2005 12:28
Locatie: Brunssum

Berichtdoor Raymond » 25 okt 2005 20:53

De keering zit wel degelijk vast zit in het blok gedrukt en door het tandwiel teggen gehouden kan ook niet want tussen zijkant kant en tandwiel zit denk ik nog 1 cm ruimte.
Je tandwiel drukt tegen het beruchte busje.

En dat weet ik wel zeker heb de laatste tijd vaak genoeg uit elkaar gehad.
En zonder resultaat daarom hou ik het voorlopig maar op een automatische ketting smeer syteem :lol:
Omhoog

skoeddies
Vastgeroeste forummer
Berichten: 693
Lid geworden op: 09 jun 2005 08:16

Berichtdoor skoeddies » 26 okt 2005 09:34

dat het olie op je achterwiel alleen amar komt door je kettingvet is onzin..
destijds hebben we hier een paar toppicen over volgeluld en kettingvet is totaal niet aan de orde..
lees die topics eerst maar eens het ligt toch echt aan de keerring..
en dat tandwiel..
dat kan best eens kloppen dus ik ben blij met de tip jool!
Omhoog

Gebruikersavatar
Tomie
Tomosforummer
Berichten: 142
Lid geworden op: 24 jun 2005 19:20

Berichtdoor Tomie » 26 okt 2005 10:01

Je kunt het ook ruiken. De koppelingsvloeistof heeft een muffe lucht. Hang je neus maar eens in een flesje koppelingsvloeistof. Dat is een muf luchtje. Hang na een rit op je tomie je neus maar eens boven je ketting. Je ruikt zo of het je ketting vet / spray of wat dat ook is, of je koppelingsvloeistof. Of neem wat op je vingers, je voelt het verschil tussen vet en die vloeistof :shock:
Tomos is okay!
Maar liever een 4takt scooter.
Omhoog

dombo
Tomosforummer
Berichten: 174
Lid geworden op: 29 mei 2005 21:29
Locatie: terneuzen

Berichtdoor dombo » 26 okt 2005 17:54

Hoi Jool
Knap gevonden van je ,0,4 mm lijkt niet veel ,maar vloeistof is ook heeel erg dun :lol:
Denk dat onze onderdelen verkoper een goed punt heeft gescoord :shock:
Zou zelf nooit op het idee zijn gekomen om mijn tandwiel dikte op te meten :?
Goed job Jool ,petje af :wink:
eindelijk een rooie gestrikt .......tomos bedoel ik é
foto link komt als ie opgeknapt is
Omhoog

Raymond
Tomosforummer
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 jul 2005 12:28
Locatie: Brunssum

Berichtdoor Raymond » 26 okt 2005 19:38

zal er de volgede keer eens naar kijken de keering zelf is het niet is al vervangen busje gekit hielp ook niet veel maar als het tandwiel te dun zou zijn wat eigelijk niet kan de tomos revival is nog helemaal orgineel ,dan lig ik er toch gewoon een extra schuifje voor omder de moer.
Omhoog

JooL
Vaste forummer
Berichten: 433
Lid geworden op: 27 dec 2004 10:53
Locatie: Helvoirt
Contacteer:
Contacteer JooL
Website

Berichtdoor JooL » 26 okt 2005 23:13

dank u dank u

Maar ik heb dit van de persoon waarmee ik veel samenwerk Dus ik ben er 100% ver overtuigt dan dit het is. Hij maakt hele dagen tomosjes voor zijn werk
Afbeelding
Omhoog

hellbat
Vaste forummer
Berichten: 497
Lid geworden op: 30 mei 2005 01:49
Locatie: Berkel-Enschot

Berichtdoor hellbat » 19 nov 2005 02:45

er wordt hier 1 ding wel gemeld, maar ook vergeten.

De olie kan inderdaad ook tussen de tandwielas en de kickstartas naar buiten komen. De kickstartas zit in de tandwielas gelagerd met twee naaldlagers, en volgens de exploded vieuws zijn dat twee verschillende lagertjes, maar hebben toch dezelfde afmetingen.

Dat klopt ook, want een of andere ingenieur heeft bedacht dat aan een van die twee lagertjes een keerinkje moet zitten, en dat was geen onverstandig besluit van Tomos om dat door te voeren.

Het feit wil echter wel, dat dit keerrinkje ongelofelijk gevoelig is, en in no-time naar de haaien gaat indien er weinig olie in het blok zit, en tijdens beun-de-haas-doe-het-vlug-effe-zelf reparaties.

Remedie, dat lagertje even vervangen, en je bent van de ellende af.

Groeten Marcel
Ook een Gyneacoloog is een Kutmonteur.
Omhoog

Raymond
Tomosforummer
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 jul 2005 12:28
Locatie: Brunssum

Berichtdoor Raymond » 19 nov 2005 11:33

Kijk daar heb ik wat aan dan heb nu eindelijk hoop ik het probleem gevonden binnenkort eens een lager gaan en in de vakantie het blok eens uit elkaar halen hoe kom ik aan het lager ik denk dat ik alleen het koppelings carter eraf hoef te halen en de as eruit pakken of niet.
Omhoog

hellbat
Vaste forummer
Berichten: 497
Lid geworden op: 30 mei 2005 01:49
Locatie: Berkel-Enschot

Berichtdoor hellbat » 23 nov 2005 01:56

Klopt, maar dan moet je eerst je koppeling erafdraaien, en daarna de laatste twee assen als 1 geheel eruitpakken, dan kun je zo in het gat kijken waar de lagertjes inzitten.,

Groeten Hellbat.
Ook een Gyneacoloog is een Kutmonteur.
Omhoog

Gebruikersavatar
NOS_Tomos
Tomosforummer
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 mei 2005 15:49
Locatie: Hoorn (NH)

Berichtdoor NOS_Tomos » 14 apr 2006 23:07

Dat lijkt me onwaarschijnlijk, het is meestal als je wiel vies is, dat je ketting vol vloeibaar smeer zitten en gewoon gaat spetteren op je wiel.
Deze kan dicht.
Tomos A35: 65cc Airsal, 16/16 dell'ortho en een Yasuni Carrera 16.
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
15 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Motorisch”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.