Pagina 1 van 1

Het grote lekke keringen topic

Geplaatst: 25 okt 2005 17:46
door JooL
Na wat onderzoek ben ik er eindelijk achter waarom bij veel tomosjes het achterwiel vies is en dan vooral aan de kettingkant.

Dit komt niet door de kering maar dit komt door het tandwiel deze heeft origineel een dikte van 4.8 mm
Als je er dus een immitatie tandwiel erop legt van 4.4mm dik sluit dus de keering niet aan. Dit komt omdat de moer pas aansluit totaan de vertanding van 4.8 mm dik

Dus met een immitatie tandwiel heb je 4 mm over waardoor de keering niet meer aansluit dus kitten heeft geen zin.

Geplaatst: 25 okt 2005 18:29
door Robin
Andere tandwielen zijn toch ook van orginele kwaliteit?
Ik weet niet waar je het over hebt hoor, maar als die ene tandwiel 4,8 mm is dus bijna 5 mm en de andere tandwiel 4,4mm is (bijna 4,5mm) Dan is het verschil dus geen 4mm als je begrijpt wat ik bedoel maar 0.4 mm. En dat is bijna een halve mm en dat is dus niet veel. En trouwens een keering sluit altijd af, behalve als hij op is. Dat je achterwiel onder de zooi komt te zitten komt omdat men veelste veel vet gebruikt op de ketting. Als je ketting keihard gaat draaien dan vliegt het vet alle kanten uit, dus ook tegen het achterwiel, en vooral als je geen ketting beschermer hebt.

Geplaatst: 25 okt 2005 18:40
door JooL
een foutje 0.4 mm

Maar deze keering ligt er los in dus door dit verschil laat deze los.

IMMITATIE is van andere kwaliteit dan origineel daarom is het ook de helft goedkoper.

Maar dan weet ik niet wat voor vet jij gebruikt want het vet dat ik gebruik blijft aan mijn ketting plakken :x :x :x :x :x

Geplaatst: 25 okt 2005 20:08
door Raymond
Nou ik snap er niet veel van,l die keering zit er vast in maar ik heb het gevoel dat bij mij de olie lek zit tussen de aandrijfas en de kickstarteras wat erin loopt zit.

En de ketting te vet kan niet want ik smeer hem nooit wordt bij tomos automatische gedaan door de olie wat hij lekt :lol:

Geplaatst: 25 okt 2005 20:44
door JooL
Die keering die zit niet vast

Die zit los en wordt door de tandwiel tegen gehouden

Ik heb deze informatie van een maat waarmee ik samenwerk die doet niets anders heel de dag

Geplaatst: 25 okt 2005 20:53
door Raymond
De keering zit wel degelijk vast zit in het blok gedrukt en door het tandwiel teggen gehouden kan ook niet want tussen zijkant kant en tandwiel zit denk ik nog 1 cm ruimte.
Je tandwiel drukt tegen het beruchte busje.

En dat weet ik wel zeker heb de laatste tijd vaak genoeg uit elkaar gehad.
En zonder resultaat daarom hou ik het voorlopig maar op een automatische ketting smeer syteem :lol:

Geplaatst: 26 okt 2005 09:34
door skoeddies
dat het olie op je achterwiel alleen amar komt door je kettingvet is onzin..
destijds hebben we hier een paar toppicen over volgeluld en kettingvet is totaal niet aan de orde..
lees die topics eerst maar eens het ligt toch echt aan de keerring..
en dat tandwiel..
dat kan best eens kloppen dus ik ben blij met de tip jool!

Geplaatst: 26 okt 2005 10:01
door Tomie
Je kunt het ook ruiken. De koppelingsvloeistof heeft een muffe lucht. Hang je neus maar eens in een flesje koppelingsvloeistof. Dat is een muf luchtje. Hang na een rit op je tomie je neus maar eens boven je ketting. Je ruikt zo of het je ketting vet / spray of wat dat ook is, of je koppelingsvloeistof. Of neem wat op je vingers, je voelt het verschil tussen vet en die vloeistof :shock:

Geplaatst: 26 okt 2005 17:54
door dombo
Hoi Jool
Knap gevonden van je ,0,4 mm lijkt niet veel ,maar vloeistof is ook heeel erg dun :lol:
Denk dat onze onderdelen verkoper een goed punt heeft gescoord :shock:
Zou zelf nooit op het idee zijn gekomen om mijn tandwiel dikte op te meten :?
Goed job Jool ,petje af :wink:

Geplaatst: 26 okt 2005 19:38
door Raymond
zal er de volgede keer eens naar kijken de keering zelf is het niet is al vervangen busje gekit hielp ook niet veel maar als het tandwiel te dun zou zijn wat eigelijk niet kan de tomos revival is nog helemaal orgineel ,dan lig ik er toch gewoon een extra schuifje voor omder de moer.

Geplaatst: 26 okt 2005 23:13
door JooL
dank u dank u

Maar ik heb dit van de persoon waarmee ik veel samenwerk Dus ik ben er 100% ver overtuigt dan dit het is. Hij maakt hele dagen tomosjes voor zijn werk

Geplaatst: 19 nov 2005 02:45
door hellbat
er wordt hier 1 ding wel gemeld, maar ook vergeten.

De olie kan inderdaad ook tussen de tandwielas en de kickstartas naar buiten komen. De kickstartas zit in de tandwielas gelagerd met twee naaldlagers, en volgens de exploded vieuws zijn dat twee verschillende lagertjes, maar hebben toch dezelfde afmetingen.

Dat klopt ook, want een of andere ingenieur heeft bedacht dat aan een van die twee lagertjes een keerinkje moet zitten, en dat was geen onverstandig besluit van Tomos om dat door te voeren.

Het feit wil echter wel, dat dit keerrinkje ongelofelijk gevoelig is, en in no-time naar de haaien gaat indien er weinig olie in het blok zit, en tijdens beun-de-haas-doe-het-vlug-effe-zelf reparaties.

Remedie, dat lagertje even vervangen, en je bent van de ellende af.

Groeten Marcel

Geplaatst: 19 nov 2005 11:33
door Raymond
Kijk daar heb ik wat aan dan heb nu eindelijk hoop ik het probleem gevonden binnenkort eens een lager gaan en in de vakantie het blok eens uit elkaar halen hoe kom ik aan het lager ik denk dat ik alleen het koppelings carter eraf hoef te halen en de as eruit pakken of niet.

Geplaatst: 23 nov 2005 01:56
door hellbat
Klopt, maar dan moet je eerst je koppeling erafdraaien, en daarna de laatste twee assen als 1 geheel eruitpakken, dan kun je zo in het gat kijken waar de lagertjes inzitten.,

Groeten Hellbat.

Geplaatst: 14 apr 2006 23:07
door NOS_Tomos
Dat lijkt me onwaarschijnlijk, het is meestal als je wiel vies is, dat je ketting vol vloeibaar smeer zitten en gewoon gaat spetteren op je wiel.
Deze kan dicht.