Berichtdoor shadowranger » 09 dec 2009 12:46
de ei-cilinders zijn oude typen. Deze cilinders hebben een zuigergestuurde inlaat, zonder membraan.
De andere (vierkante) cilinders zijn moderner en hebben wel een membraan, en zijn iets krachtiger dan de ei-cilinders. Hiervan zijn onderdelen makkelijker verkrijgbaar als van een ei-cilinder.
Verder zijn er ook nog blokken met 4-kante cilinders (zilverkleurig) die geen membraan meer hebben maar weer "ouderwets" zuigergestuurt. Deze zitten voornamelijk onder de nieuwste tomossen.
Vwb het onderling uitwisselen van cilinders, dat is gewoon plug&play, alleen kunnen de tapeinden van een ei-cilinder korter zijn waardoor de moeren niet meer op de kop vastgedraaid kunnen worden. Dan zul je dus 4 nieuwe tapeinden moeten monteren.
Tot slot dit: De meeste ei-cilinders hebben een zuiger pen 10 en bronzen bus in de krukas zitten, de membraanversies een zuiger pen 12 en een naaldlager. Ook kan de opname van de koppeling op de krukas anders zijn, de oudere krukassen hebben een plat kantje, de nieuwe(re) een vertand hart.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)
Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn