Pagina 1 van 1

ei-cillinder, normale cillinder

Geplaatst: 09 dec 2009 12:05
door drippy
Goededag,

Ik ben van plan een tomos te kopen na het scooter rijden.
Maar ik zie veel goedkope tomosjes met een ei-cillinder.
Wat is nou het verschil tussen een ei-cillinder en een gewone cillinder?
En als ik er een koop met een ei-cillinder kan er dan een gewone cillinder op?

Ik hoor het graag,
M.v.g. Daan

Re: ei-cillinder, normale cillinder

Geplaatst: 09 dec 2009 12:46
door shadowranger
de ei-cilinders zijn oude typen. Deze cilinders hebben een zuigergestuurde inlaat, zonder membraan.

De andere (vierkante) cilinders zijn moderner en hebben wel een membraan, en zijn iets krachtiger dan de ei-cilinders. Hiervan zijn onderdelen makkelijker verkrijgbaar als van een ei-cilinder.

Verder zijn er ook nog blokken met 4-kante cilinders (zilverkleurig) die geen membraan meer hebben maar weer "ouderwets" zuigergestuurt. Deze zitten voornamelijk onder de nieuwste tomossen.

Vwb het onderling uitwisselen van cilinders, dat is gewoon plug&play, alleen kunnen de tapeinden van een ei-cilinder korter zijn waardoor de moeren niet meer op de kop vastgedraaid kunnen worden. Dan zul je dus 4 nieuwe tapeinden moeten monteren.

Tot slot dit: De meeste ei-cilinders hebben een zuiger pen 10 en bronzen bus in de krukas zitten, de membraanversies een zuiger pen 12 en een naaldlager. Ook kan de opname van de koppeling op de krukas anders zijn, de oudere krukassen hebben een plat kantje, de nieuwe(re) een vertand hart.

Re: ei-cillinder, normale cillinder

Geplaatst: 11 dec 2009 19:26
door drippy
Oke bedankt.
Ik ga dus opzoek naar een tomos met een nieuwer blokje.
Bespaart weer een hoop moeite en geld :wink: