• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Voortandwiel zit moer vast

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
4 berichten • Pagina 1 van 1
speelgoedauto2
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor speelgoedauto2 » 12 feb 2010 13:37

Ik ga het zo specifiek mogenlijk proberen uit te leggen, (sorry als dit topic verkeerd is geplaatst, dit is de 1e keer dat ik iets post).

Welke model tomos heb je?
Tomos s25
uit welk jaar komt de tomos ?
geen idee
Is het een snor of een brommer?
snor
wanneer ontstond het probleem?
Ongeveer 3 weken terug?
Wat is het probleem?
Achterwiel klemt vast

Sinds een week of 3 geleden deed mijn tomos heel raar, hij liep niet meer stationair en als ik stil stond blokeerde GELIJK me achterwiel, ik kon hem dus ook niet meer normaal op z'n standaard zette zonder dat ik hem helemaal om hoog moest tillen, en dus ook als ik weer wilde gaan rijden moest ik hem o'p z'n standaard kicke want normaal lopen kon niet met me tomos ( achterwiel leek net alsof de achterrem ingeknepen staat ) Aan me achterrem ligt het sowieso niet, want die heb ik er helemaal af gehaald. Toen ben ik maar wezen kijke of ik wel/niet een vastloper had.
dus ik me cilinder kop er af gehaald, en heeeel rustig met me hand me kickstart geduwd, me zuiger blijft gewoon op en neer gaan?, dus ik me hele cilinder er af gehaald, en gekeken in me cilinder, geen krasje niks? dus geen vastloper ( denk ik ? )
toen ben ik weze kijken naar me voortandwiel, en ja hoor, die blokeert? ik kan hem helemaal niet bewegen, ook niet toen ik me ketting er nog op had zitten. ik ging dus trekken aan me ketting, vanaf de onderkant ( dus dat die een rondje maakte ) maar nee, dat lukt ook niet, naja met heeeeel veel kracht kreeg ik een klein beetje beweging in me voortand wiel, ik ging dus gewoon met me hand draaien aan me koppeling, en die doet het nog wel gewoon pérfect, zuiger doet gewoon z'n ding dan.
Ik ben voor nu nog niet verder geweest & heb me voortandwiel der nog niet afgehaald omdat ik graag een bevesteging wil van jullie of het wel me voortandwiel is. Zo ja, wie wilt er dan graag een kleine tutorial voor me maken, of gewoon stap voor stap uitleggen wat ik nu moet doen?

Alvast bedankt.

Theo

Timo
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 12 feb 2010 13:43

Heb precies hetzelfde gehad.

In je koppelingshuis zit een soort van naaldlager. Het is geen lager maar zo ziet ie er wel uit. Deze zorgt ervoor dat je brommer vrij in z'n achteruit kan. Als deze kapot is kan je niet meer achteruit, en vooruit kan dan meestal ook niet meer.

Zelf vervangen zal moeilijk gaan, want die 'naaldlager' moet geperst worden. Je kan dit door een bromboer laten doen, of je kan er zelf een nieuw koppelingshuis in zetten (nieuw zijn ze duur, 2e hands heb je ze al vanaf 10 euro)

Succes!

speelgoedauto2
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor speelgoedauto2 » 12 feb 2010 14:43

ik heb net al me olie er uit laten lopen en allebei de kanten van me blok open gemaakt, maar ik heb geen bougie stop om me koppeling er af te halen, is der ook nog een alternatief inplaats van een bougie stop, en als die er eenmaal af is, wat is dan het beste dat ik kan doen om te kijke of het wel zeker de naadlager is?

Theo

Timo
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 12 feb 2010 14:49

Je kan ook zelf een zuigerstop fabriceren. Maar je hebt wel echt iets nodig om de zuiger tegen te houden!

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
4 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers