Pagina 1 van 2
Is dit nou een contact punt of elektrische ontsteking?
Geplaatst: 16 feb 2010 15:39
door BigBaconn
Mijn ontsteking:
Ik heb nu echt geen flauw idee of ik nu een contactpunt of elektrische ontsteking heb. Het heeft de streepjes van een elektrische, maar lijkt ook erg op een contactpunt ontsteking.
Help

!
Re: Is dit nou een contact punt of elektrische ontsteking?
Geplaatst: 16 feb 2010 15:47
door tamiya
Contactpunt.
Re: Is dit nou een contact punt of elektrische ontsteking?
Geplaatst: 16 feb 2010 15:55
door BigBaconn
Heb je daar ook argumenten voor? Want ik kan wel aannemen dat het een contactpunt ontsteking is, maar dat schiet ik niks mee op. Ik wil me ontsteking namelijk afstellen, alleen deze is niet hetzelfde als de contactpunt ontsteking op de wiki pagina. Ik mis bijvoorbeeld de bevestigingsbout.
Re: Is dit nou een contact punt of elektrische ontsteking?
Geplaatst: 16 feb 2010 16:07
door tamiya
Zoek en gij zult vinden:
Ontsteking afstellen
Re: Is dit nou een contact punt of elektrische ontsteking?
Geplaatst: 16 feb 2010 16:15
door BigBaconn
Het spijt me voor mijn toon hoor; maar als je kan lezen dan zie je dat ik weet hoe ik hem moet afstellen, maar dat mijn ontsteking en de contactpunt ontsteking op de wiki verschillen, dus ik kan er weinig mee. Dus, nog een keer: waarom is dit een contactpunt ontsteking?
Re: Is dit nou een contact punt of elektrische ontsteking?
Geplaatst: 16 feb 2010 16:21
door hubert123
BigBaconn,
Op jouw foto zie ik nergens contaktpunten, niet eens bevestigingsschroefgaten voor een groepje contaktpunten.
Als je van deze plaat verder niets gedemonteerd hebt, kan het volgens mij met contaktpunten-ontsteking niets te maken hebben. Ik zie een zichtbare spoel en een geisoleerde spoel. ???
Ga maar niet uit van contaktpunten-ontsteking. groeten Hubert
Re: Is dit nou een contact punt of elektrische ontsteking?
Geplaatst: 16 feb 2010 16:25
door BigBaconn
BigBaconn,
Op jouw foto zie ik nergens contaktpunten, niet eens bevestigingsschroefgaten voor een groepje contaktpunten.
Als je van deze plaat verder niets gedemonteerd hebt, kan het volgens mij met contaktpunten-ontsteking niets te maken hebben. Ik zie een zichtbare spoel en een geisoleerde spoel. ???
Ga maar niet uit van contaktpunten-ontsteking. groeten Hubert
Dit zit standaard op mijn brommer, er is nog nooit iemand bij de ontsteking geweest. En het klopt dat je 1 zichtbare en 1 geĂ¯soleerde spoel ziet. Dus ik zou deze ontsteking als elektrische kunnen afstellen door te draaien?
Re: Is dit nou een contact punt of elektrische ontsteking?
Geplaatst: 16 feb 2010 16:28
door hubert123
BigBaconn,
Kijk even op BEGINNERS van vandaag 16-02-2010.
Kijk bij " Bedrading van de ontsteking." Hier zie je goed hoe contaktpunten er uit zien.
Groeten Hubert
Re: Is dit nou een contact punt of elektrische ontsteking?
Geplaatst: 16 feb 2010 16:35
door BigBaconn
Ik heb gekeken, ik ga voor elektrisch. Want de streepjes zitten er, en de contactpunten niet.
Dankjewel Hubert!
Re: Is dit nou een contact punt of elektrische ontsteking?
Geplaatst: 16 feb 2010 18:22
door shadowranger
Dit is niet de electronische ontsteking waar op dit forum elke keer mee geschermd wordt (4-spoels en dicht klein vliegwiel). Dit is de tussenoplossing van Iskra, de zogenaamde puntloze ontsteking (niet electronisch). Hier hoort als ik het goed heb het grote open vliegwiel bij en de "gewone" ijzeren bobine.
Afstellen is niet gemakkelijk met dit type. Teken, voordat je gaat verstellen, eerst de huidige positie af, anders loopt je motor straks helemaal niet meer.
Re: Is dit nou een contact punt of elektrische ontsteking?
Geplaatst: 16 feb 2010 18:35
door sjaakvanvoorschoten
het werkt zonder punten deze ontsteking. het werkt met hetzelfde vliegwiel als de contactpuntenontsteking.
deze bobine doet het met een plastic bobine (althans bij mij). hier zit ook geen cdi op dacht ik.
heb je streepjes op je carter?(EDIT: ik zie het net van wel)dan is afstellen makkelijk dan moet je gewoon de groef in je grondplaat in positie brengen met de bovenste streep op je carter.
Re: Is dit nou een contact punt of elektrische ontsteking?
Geplaatst: 16 feb 2010 18:50
door BigBaconn
De groef stond op het onderste streepje. Ik heb hem nu maar op de bovenste gezet zoals ik bij een elektrische van plan was geweest.
@
Dit is niet de electronische ontsteking waar op dit forum elke keer mee geschermd wordt (4-spoels en dicht klein vliegwiel). Dit is de tussenoplossing van Iskra, de zogenaamde puntloze ontsteking (niet electronisch). Hier hoort als ik het goed heb het grote open vliegwiel bij en de "gewone" ijzeren bobine.
Afstellen is niet gemakkelijk met dit type. Teken, voordat je gaat verstellen, eerst de huidige positie af, anders loopt je motor straks helemaal niet meer.
Hoezo gaat afstellen moeilijk worden? En ik heb de eerste positie gemarkeerd. En hoe merk ik trouwens wanneer de ontsteking goed staat?
Re: Is dit nou een contact punt of elektrische ontsteking?
Geplaatst: 16 feb 2010 19:27
door sjaakvanvoorschoten
wat je hebt gedaan is goed. bovenste streepje is goed. dat is het afstellen van je ontsteking. dit heb je gedaan en moet je nu gaan kijken hoe het rijdt.
Re: Is dit nou een contact punt of elektrische ontsteking?
Geplaatst: 16 feb 2010 21:17
door hubert123
shadowranger zegt, dit is een kontaktlose ontsteking. Bij elke omwenteling van de krukas moet toch een ontsteekkomando gegeven worden ?? Waar of hoe wordt bij dit type ontsteking dan het komando gegeven ?? Je zou toch zeggen , er moet iets op of in het vliegwiel gebouwd zijn om kontakt te maken. Wie kan hier iets over vertellen. ??
Bij voorbaat bedankt voor uitleg. Hubert
Re: Is dit nou een contact punt of elektrische ontsteking?
Geplaatst: 16 feb 2010 21:49
door sjaakvanvoorschoten
er komt stroom in je bobine en als er genoeg stroom in je bobine zit geeft ie de volle lading door aan je bougie. condensatorachtig idee
Re: Is dit nou een contact punt of elektrische ontsteking?
Geplaatst: 16 feb 2010 22:22
door hubert123
Bedankt voor je uitleg sjaak. Het is haast niet voor te stellen dat het juiste moment van ontsteken. wat toch echt wel
heel presies komt door de stroomspoel en de bobine bepaald wordt, zonder mechanisch of elektronisch schakelsysteem op de as of in het vliegwiel.
Ik neem aan dat je het wel weet. nogmaals bedankt. Hubert
Re: Is dit nou een contact punt of elektrische ontsteking?
Geplaatst: 16 feb 2010 22:36
door sjaakvanvoorschoten
je bobine werkt als een condensator (is wel ingewikkelder maar het principe en de uitvoering gaat zo)
de stroom die je ontsteking opwekt wordt samengedrukt en wanneer de spanning groot genoeg is, schiet dat stroompje naar je bougie. de maker van de ontsteking/bobine heeft dat zo afgesteld dat op een bepaalde spanning de condensator de stroom loslaat.
als je spoel niet meer naar behoren werkt, komt er minder spanning in je bobine waardoor je dus het geval krijgt dat je vonken overslaat of het helemaal niet doet.
(denk eraan, electrische componenten kunnen zeer precies zijn)
Re: Is dit nou een contact punt of elektrische ontsteking?
Geplaatst: 17 feb 2010 07:34
door hubert123
Sjaak, Ik ben zeer geinteresseerd in de soorten van "ontsteken"
Als ik het goed zie, hebben we bij Tomosjes met drie soorten van ontsteking te maken, De elektrische ontsteking welke jij zoeven beschreven hebt, waarvan ik zelf : vermoed : dat de voorontsteking met het voltage meeschuift, dus stationär minder voorontsteking.(??) De mechanische punten ontsteking en de EURO-1 en 2 Ontsteking welke wel weer een schakelaar op het magneetwiel heeft (Magneetschakelaar.) Deze laatste twee hebben met zekerheid een NIET meelopend (verschuivend) ontsteekmoment.Dat zouden dus drie systemen zijn. Sjaak, met dank voor je informtie.
Groeten Hubert
Re: Is dit nou een contact punt of elektrische ontsteking?
Geplaatst: 17 feb 2010 17:01
door BigBaconn
Ik heb de ontsteking op het bovenste streepje gezet, brommer rijdt nu 35 ipv 40 op de teller... Is dit logisch? Ik mer ook weinig verschil in trekkracht.
Re: Is dit nou een contact punt of elektrische ontsteking?
Geplaatst: 17 feb 2010 17:43
door hubert123
BigBaconn,
Weet je zeker dat je wel het spietje of pennetje gemonteerd hebt, je kunt deze namelijk tijdens het op de as schuiven van het wiel gemakkelijk naar achteren schuiven, is mij al een paar keer gebeurd.. In dit geval is namelijk de standaard-positie van je wiel van te voren al niet in orde., en dan kun je wel door het verplaatsen van de draag-schijf naar bromstand een verslechtering van de voorontsteking bewerken. Zou dit het geval zijn, dan kun je ook niet zomaar terrugzetten.
groeten Hubert