Berichtdoor hellbat » 19 nov 2005 00:53
een hoop vragen, en maar een paar antwoorden.
Dat ontsteking afstellen die je niet met dat waaiertje, dat zijn de voelermaten, en die gebruik je inderdaad om een bepaalde opening ergens te maken, bijvoorbeeld, zoals in jouw geval de bougieopening.
De meeste bougies kun je echter gewoon AS IS gebruiken en hoef je niet s aan te doen.
De ontsteking afstellen doe je aan de linkerkant van je blok, en dan hangt het ervanaf of je een electronische of een contactpuntenontsteking hebt. Dit kun je zien door de linkerdeksel van je blok af te schroeven, en te kijken of je geen, of hele grote gaten in je vliegwiel hebt.
Bij geen gaten is het een electronische, die kun je alleen op tijd zetten. Dit doe je door het vliegwiel los te halen en de schoefjes van de grondplaat los te zetten en dan de hele grondplaat te verdraaien.
Bij een contactpuntenonsteking hoef je het vliegwiel niet te demonteren, maar kun je er door het gat in het vliegwiel bij, deze vergt wat mer aandacht, omdat je de opening tussen de contactpuntjes moet calibreren, en daar heb je je voelermaten WEL voor nodig, daarnaast moet je hem dan ook afstellen door de grondplaat te draaien.
In jouw geval echter zou ik het probleem niet bij de onsteking gaan zoeken, maar dit is OVERDUIDELIJK een probleem met je carburateur, deze lekt benzine en kan twee oorzaken hebben.
1- Je vlotter is lek, dit is dat grote witte ronde ding onderin je vlotterkamer, deze mag niet beschadigd zijn, en er mag geen vloeistof instaan.
2- Je vlotternaald is beschadigd, en past niet meer lekker op de vlotternaaldzitting waardoor er brandstof uit blijft lekken, of er zit vuil in de schacht waar hij inzit waardoor hij niet meer soepel kan glijden, LET OP !!!! 1 zandkorrel kan hier dus de boosdoener zijn.
Zeker in jouw geval zou ik er dus voorlopig voor kiezen om de kraan altijd dicht te zetten, zodat er geen brandstof meer in je carb kan lopen. en zo spoedig mogelijk dat ding in orde te maken.
Testen hiervan doe je het makkelijkst door een doorzichtige brandstofslang op je carb aan te sluiten, van ± een halve meter lang en deze recht omhoog te binden. doe dan wat benzine in de slang, en markeer met een pen of stift de hoogte van de brandstof in je slang, laat hem dan een halfuurtje staan en kijk of de brandstof gezakt is. Is dit zo, dan sluit hij de brandstof niet af.
Voor de miereneukers onder ons moet ik erbij vermelden dat bij warme temperaturen er ook wat brandstof kan verdampen, en je dus de brandstof iets zult zien zakken, maar op een halfuurtje bij de huidige buitentemperaturen zal dit waarschijnlijk bijna niets zijn.
Groeten Hellbat
Ook een Gyneacoloog is een Kutmonteur.