• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos valt plotseling uit bij volgas

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
4 berichten • Pagina 1 van 1
Cosmokramer
Vaste forummer
Berichten: 279
Lid geworden op: 05 apr 2010 10:41
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 31 mei 2010 17:49

Ik heb een probleempje met mijn Tomos (alweer)! Het is een A3 van ongeveer 6 maanden oud. Hoewel hij over het algemeen prima rijdt zonder haperen of gestotter is het mij al 2x overkomen (en zelfs op dezelfde weg) dat tijdens volgas rijden plotseling de motor uitviel. De weg in kwestie is lang, recht en loopt iets af waardoor hij hier ook iets harder loopt dan normaal gesproken. Het benzinekraantje stond gewoon open, en de tank was beide keren minstens nog driekwart vol. Zodra ik stilstond kon ik in beide gevallen met 1 of 2x kicken de motor weer aan de praat krijgen, en gewoon verder rijden.

Verder is het ook zo dat wanneer ik 'm start (ook bij een warme motor) dat de motor niet gelijk lekker stationair loopt, maar nog een beetje aarzelend, en soms zelfs gelijk weer uitvalt. Wat ik meestal doe is zodra hij loopt gelijk even een dotje gas geven, dan loopt hij verder probleemloos.

Van wat ik gelezen heb op dit forum heb ik begrepen dat het probleem bij de sproeier zou kunnen liggen, en dat je dat kunt zien aan de kleur van de bougie. Klopt dat? Er is echter weinig veranderd aan de snorfiets sinds de aanschaf, dus het lijkt mij dat de standaard sproeier gewoon de juiste maat zou moeten hebben, toch? Het enige wat er aan is veranderd is atw 26 ipv 33 en er zit een standaard-snel uitlaat onder, omdat de originele uitlaat niet meer goed paste ivm de verhoogde schokbrekers achter (anders kwam de achterrem tegen de uitlaat). Omdat een originele Tomos sigaaruitlaat erg duur was is er gekozen voor een standaard-snel met een prop erin geplaatst.

Ik wilde de bougie er uitdraaien om de kleur te bekijken, maar ik heb helaas geen bougiesleutel. Welke maat sleutel moet ik aanschaffen voor een Tomos A3?
Omhoog


Gebruikersavatar
Sebastiaankl
Vaste forummer
Berichten: 310
Lid geworden op: 11 jan 2009 20:01
Locatie: Delft
  • Citeer

Berichtdoor Sebastiaankl » 31 mei 2010 18:29

Je moet inderdaad naar de kleur van de bougie kijken. De maat van een bougiesleutel is 18mm, maar over het algemeen gewoon universeel, als je zegt dat 't om een 2takt brommer gaat.

Hoe start hij als hij koud is, hoe vaak moet je kicken? En moet je de choke gebruiken?
M'n Tomosje!
-Rereviseerd blok, spoelers opmaat voor 65cc
-65cc Airsal, inlaat en uitlaat bewerkt
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Beide koppelingsveren 1.5cm ingekort
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24
Omhoog

Cosmokramer
Vaste forummer
Berichten: 279
Lid geworden op: 05 apr 2010 10:41
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 31 mei 2010 19:00

Je moet inderdaad naar de kleur van de bougie kijken. De maat van een bougiesleutel is 18mm, maar over het algemeen gewoon universeel, als je zegt dat 't om een 2takt brommer gaat.

Hoe start hij als hij koud is, hoe vaak moet je kicken? En moet je de choke gebruiken?
Als hij erg koud is (als in winterse temperaturen) moet ik de choke gebruiken, anders kan hij ook zonder choke starten. Meestal is 1x kicken voldoende, soms is een 2e keer nodig. Ik kan overigens bij een koude motor niet gelijk zodra hij loopt wegrijden, hij moet dan eerst even warm draaien. Anders trekt hij amper weg. Maar dat schijnt normaal te zijn, want dat hoor ik van meer Tomos-rijders.

Maar het gekke is dat in die 2 voorvallen waarin hij plotseling afsloeg de motor helemaal niet koud was, integendeel! Het was juist nadat ik al minstens een half uur gereden had.
Omhoog

gerritje
Vaste forummer
Berichten: 336
Lid geworden op: 12 sep 2009 12:54
Locatie: oegstgeest
  • Citeer

Berichtdoor gerritje » 31 mei 2010 19:02

misschien een warmloper :? , ik heb er zelf niet veel verstand van maar misschien dat hij te warm werd doordat je een lang stuk op je top rijdt (rechte weg) en dat je ook nog is naar beneden gaat?
A35 Standard

Technigas Next
14/12 carburateur
Sproeier: 60
DMP powerfilter
ATW: 28
VTW: 26
Ontsteking op brom
Bromkop
Standaard 50cc snorcilinder+zuiger

Mijn tomos :)
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
4 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot] en 19 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.