Tomos valt plotseling uit bij volgas
Geplaatst: 31 mei 2010 17:49
Ik heb een probleempje met mijn Tomos (alweer)! Het is een A3 van ongeveer 6 maanden oud. Hoewel hij over het algemeen prima rijdt zonder haperen of gestotter is het mij al 2x overkomen (en zelfs op dezelfde weg) dat tijdens volgas rijden plotseling de motor uitviel. De weg in kwestie is lang, recht en loopt iets af waardoor hij hier ook iets harder loopt dan normaal gesproken. Het benzinekraantje stond gewoon open, en de tank was beide keren minstens nog driekwart vol. Zodra ik stilstond kon ik in beide gevallen met 1 of 2x kicken de motor weer aan de praat krijgen, en gewoon verder rijden.
Verder is het ook zo dat wanneer ik 'm start (ook bij een warme motor) dat de motor niet gelijk lekker stationair loopt, maar nog een beetje aarzelend, en soms zelfs gelijk weer uitvalt. Wat ik meestal doe is zodra hij loopt gelijk even een dotje gas geven, dan loopt hij verder probleemloos.
Van wat ik gelezen heb op dit forum heb ik begrepen dat het probleem bij de sproeier zou kunnen liggen, en dat je dat kunt zien aan de kleur van de bougie. Klopt dat? Er is echter weinig veranderd aan de snorfiets sinds de aanschaf, dus het lijkt mij dat de standaard sproeier gewoon de juiste maat zou moeten hebben, toch? Het enige wat er aan is veranderd is atw 26 ipv 33 en er zit een standaard-snel uitlaat onder, omdat de originele uitlaat niet meer goed paste ivm de verhoogde schokbrekers achter (anders kwam de achterrem tegen de uitlaat). Omdat een originele Tomos sigaaruitlaat erg duur was is er gekozen voor een standaard-snel met een prop erin geplaatst.
Ik wilde de bougie er uitdraaien om de kleur te bekijken, maar ik heb helaas geen bougiesleutel. Welke maat sleutel moet ik aanschaffen voor een Tomos A3?
Verder is het ook zo dat wanneer ik 'm start (ook bij een warme motor) dat de motor niet gelijk lekker stationair loopt, maar nog een beetje aarzelend, en soms zelfs gelijk weer uitvalt. Wat ik meestal doe is zodra hij loopt gelijk even een dotje gas geven, dan loopt hij verder probleemloos.
Van wat ik gelezen heb op dit forum heb ik begrepen dat het probleem bij de sproeier zou kunnen liggen, en dat je dat kunt zien aan de kleur van de bougie. Klopt dat? Er is echter weinig veranderd aan de snorfiets sinds de aanschaf, dus het lijkt mij dat de standaard sproeier gewoon de juiste maat zou moeten hebben, toch? Het enige wat er aan is veranderd is atw 26 ipv 33 en er zit een standaard-snel uitlaat onder, omdat de originele uitlaat niet meer goed paste ivm de verhoogde schokbrekers achter (anders kwam de achterrem tegen de uitlaat). Omdat een originele Tomos sigaaruitlaat erg duur was is er gekozen voor een standaard-snel met een prop erin geplaatst.
Ik wilde de bougie er uitdraaien om de kleur te bekijken, maar ik heb helaas geen bougiesleutel. Welke maat sleutel moet ik aanschaffen voor een Tomos A3?