Pagina 1 van 1

Hallo! En, tomos ratelt keihard

Geplaatst: 09 aug 2010 17:15
door Hezz
Hallo mede-tomosliefhebbers!

De naam is Hezz, 20 lentes jong, en sinds kort eigenaar van een tomos snor a35(s25) snor uitvoering.

Het dingetje was in redelijk afgetrapte staat, al liep hij wel netjes enz. Ik ben verder een n00b wat betreft brommers en sleutelen, maar gelukkig heb ik wat mensen in mijn kringen die er wel wat van begrijpen en mij verder hebben geholpen. Toch ben ik nu aanbeland in een positie waar tot nu toe niemand me heeft kunnen helpen.

Ik maak jullie even bekend in het geheel:

Ik wilde het tosje gewoon netjes opknappen, niet goor hard laten rijden of wat dan ook. Stap 1: Het lompe bullit uitlaatje eronderuit schroeven en vervangen door een standaard of een standaard-snel pijpje. Zo gezegd zo gedaan, niet dus. Boutjes braken af. Liters WD40 later, en die krengen zaten nog in de cilinder vast. Dat ding was in redelijk slechte staat, dus ik heb besloten om de cilinder maar te vervangen.

Ik heb dit niet zelf gedaan, maar laten doen en toegekeken terwijl een vriend van mij dit deed. Ik toen een standaard pijpje eronder geschroefd en voila, ding liep weer netjes, alleen wat trager dan met het bullit uitlaatje. Niet heel erg, maar ik heb toch besloten om de ontsteking op brom te zetten. Ik wat topicjes hier gelezen hoe dat moest, vraagjes gesteld aan mn vrienden en zo kon ik aan de slag. Echter 1 ding: Ik lees overal "GEBRUIK EEN ZUIGERSTOP!". Nu zei een vriend van mij, ach, klem er een imbus maat 5 tussen, werkt ook perfect. Ik ben dus voor de imbus gegaan. :roll:

Kreeg het vliegwiel er netjes af, ontsteking omgezet, alles er weer op en kicken maar. 1x kicken was lopen, maar deze keer kwam er een kei- en keihard getik van m'n tosje af. Het leek net alsof er een losse bout rondstuiterde tussen de koelvinnen van de cilinder zegmaar. Stukje gereden, stationairschroef iets omhoog gedraaid, maar niks hielp. De brommer begon alleen maar oorverdovender te ratelen naarmate de toeren toenamen.

Nu ben ik schijtbang dat ik de cilinder verpest heb door het gebruik van een imbus, maar dit lijkt me heel sterk aangezien m'n tosje gewoon perfect rijdt, trekt, en what-not!

Ik hoop dat jullie even de tijd nemen om mijn ellen-lange verhaal te lezen, en zo mij eventueel tot een oplossing te helpen!

Alvast bedankt!!

Re: Hallo! En, tomos ratelt keihard

Geplaatst: 09 aug 2010 23:56
door Jan de Lasser
Het lijkt me het beste als je de kop loshaalt.
Dan kun je zien wat de schade aan je zuiger is.
Ik vraag me echter wel af waar jullie die imbus 5 hebben gezet.
Was dat door het bougiegat of hebben jullie de uitlaatpoort misbruikt?

Re: Hallo! En, tomos ratelt keihard

Geplaatst: 10 aug 2010 00:19
door Hezz
Enige schade aan de zuiger lijkt te ontbreken, of aan het oog te ontgaan.

De imbus is door het bougiegat gegaan, niks misbruikt. ;) Of juist wel..

Ik heb trouwens recent vernomen dat het ook kan zijn dat er iets in mijn vliegwiel loszit? Denk aan: verschoven grondplaat, speling tussen wiel & as? Het vliegwiel zit echter wel gewoon om de spie en heeft op de hand geen voelbare speling.

Mocht iemand een idee hebben, deel het! Alles helpt. Ik wil van dit geratel af.

Re: Hallo! En, tomos ratelt keihard

Geplaatst: 10 aug 2010 17:21
door Hezz
Nou, nog het een en ander aan onderzoek verricht.

Er bleek een stukje koelvin afgebroken te zijn, en dat was tussen de koelribben aan het stuiteren. Dit was echter (helaas) niet de oorzaak van het geratel. :(

Cilinderkop is er vanaf geweest, geen schade aan de cilinder noch de zuiger, perfecte compressie en nog in top-staat. Hier ligt het probleem dus niet. Zou het dan toch het vliegwiel kunnen zijn of iets wat hier los aan is? Of heeft iemand nog een ander idee.

Ik hoop op antwoorden, want ik heb ze nodig! o|O

Alvast bedankt.

Re: Hallo! En, tomos ratelt keihard

Geplaatst: 11 aug 2010 13:16
door shadowranger
Je kan zelf ook wel zien of het vliegwiel goed op de krukas zit. Als deze slingert tov mooi ronddraaien heb je daar al je probleem. Vaak wordt er niet goed gekeken of de spie juist zit in de sleuf van het vliegwiel.

Als het geen koppentikker is geworden, dan vermoed ik:

- drijfstanglager (op de krukas of bij de zuiger) teveel speling.
- 1e versnellingskoppeling teveel speling (zie FAQ hoe en wat)
- ontsteking niet goed afgesteld (icm verkeerd gemonteerd vliegwiel).

Re: Hallo! En, tomos ratelt keihard

Geplaatst: 11 aug 2010 19:05
door Hezz
Het enige wat inderdaad zou overblijven is de krukas/drijfstanglager. Dit is het probleem wat ik het minst graag zou hebben, maarja.

De 1e versnellingskoppeling is het niet, want deze ratel klinkt veel harder dan het rateltje wat daar bedoelt wordt, en de ontsteking i.c.m vliegwiel zit 100% zeker goed. Alles is nagelopen. Bleek ook een kapot vraagtekenveertje te zitten, ook direct vervangen.

Het geratel lijkt echter wel af te nemen naarmate er meer gereden mee wordt. (?)

Re: Hallo! En, tomos ratelt keihard

Geplaatst: 11 aug 2010 21:30
door Hezz
Probleem heeft zichzelf opgelost. Denk toch dat de lagers gewoon wat uitgewoond zijn, en dat 1 gewoon rot aan het trillen was ofzo. Binnenkort maar even het blokje reviseren wanneer de kans zich voordoet... :]

Toch bedankt aan diegenen die de tijd hebben genomen om me te helpen met dit probleem.


/close.