Pagina 1 van 1

Zuigerveren kabaal

Geplaatst: 04 sep 2010 20:59
door Ricker
Begin nu alleen beetje geak te worden, want ik heb weer een nieuw probleem. Ik had dus een bromkop dolgedraait door verkeerde zuigerstop, tijdelijk op een snorkop gereden, vandaag weer een bromkop gekocht en erop gedaan, trok toen valse lucht, dus heb ik hem er een paar keer afgehaald om alles te checken, maar ik moest het gewoon wat strakker aandraaien ) ( :') ) (maar ik heb een beetje aandraai fobie, want alles wat ik strak aandraai draai ik zo'n beetje dol )

Maargoed, dus wel strak aangedraait, gestart, warm laten worden, en schoot als een raket weg. Trok in 1x naar de 45... hoor ik ineens (denk ik ) mn zuigerveren rammelen. Dit is alleen boven de 45km. Al rij ik 1km daaronder is het er totaal niet. Rij ik dan 45 begint het. Het is best luid. Hoe komt dit? Ik heb niks gedaan aan de cilinder oid. Wel heb ik zonder cilinder kop voorzichtig met mn hand de kickstart naar beneden gehaald om evenuele krassen te ontdekken. Ik zal morgen als t niet slecht weer is ff een opname maken.

Ik kwam er trouwens achter dat mijn tomos hetzelfde heeft als: viewtopic.php?f=31&t=14899
eerste foto. Ik zie duidelijk het spoor dat ie nog nooit boven is geweest. Z'n max is ong een halve cm onder de rand.

Ik heb het onderstaande probleem denk ik opgelost( de spoiler). De kop was te slap aangedraait en hij trok dus toch valse lucht. Dit kan ik morgen pas bevestigen als ie weer 100%^koud is.
Spoiler: show
Ik heb afgelopen week mijn 14/9 @ 47 vervangen voor 14/12@ 49.

Dit rijdt lekker, maar ik merk dat ie ietsjes inhoud zodra ik mn gas volopen trek als ik bijvoorbeeld 30/40 rij. Hij haalt niet alles eruit wat ie kan. Ook als ie koud is en ik geef volgas is het BWOAAAPP en wil ie uitvallen. Dit doet ie net niet, en na een half minuutje warm lopen werkt ie perfect. Hij blijft ook meteen met dit weer aanstaan koud.

Toch wil ik dat dipje en die start problemen weg hebben.

Eerder deed ik er al sproeier 51 in, dit werkte helemaal niet. Met volgas BWOAAPTE die en viel uit. Verder heb ik met 51 eigelijk niet getest, daarna deed ik er dus 49 in.

Vandaag heb ik 53 geprobeerd, dit leek goed te werken, had een dipje rond de 30-35 maar daarna trok ie in 1x door naar de 50. Tot ik net(paar uur daarna) weer weg wilde rijden en hij weer als een gek aan het BWOAAPEN was. (had de sproeier vervangen met warme motor denk ik) na warmlopen kon ik wel volgas, maar reed ie maar 30 en trok niet goed op.

Als ik een beetje met mn choke ging spelen schoot ie in 1x vooruit. Dus ik heb meteen een valse lucht test gedaan, maar hij heeft geen valse lucht.

Ik heb de neiging om gewoon weer sproeier 47 erin te doen, maar dit is toch echt veeeel te klein :o

Met sproeier 53 was de bougie na een aantal KM rijden donkerbruin. Koffie met weinig melk.
Sproeier 51 was ie donkergrijs nat met zwart (ik denk dat die sproeier niet spoort)
Met 49 was ie koffiebruin.

Het spruitstuk is nog begrenst. Ik heb geen zin om mn hele blok eraf te halen etc, maar het zou toch ook moeten lukken met begrenst spruitstuk?

Re: Problemen met afstellen

Geplaatst: 04 sep 2010 21:09
door Muggetje
Haal eerst maar die begrenzer eraf of koop een nieuwe spruitstuk. Dit is de reden dat je hem niet afgesteld krijgt want je spruitstuk knijpt em af;)

Re: Zuigerveren kabaal

Geplaatst: 07 sep 2010 21:12
door Ricker
Hij moet toch wel af te stellen zijn met buisje erin? Anyway, check update.

:(

Re: Zuigerveren kabaal

Geplaatst: 07 sep 2010 21:20
door shadowranger
De sporen in je cilinder zijn van de zuigerveren en hebben niets te maken met het probleem in dat andere topic. Tenzij jouw zuiger ook niet tot bovenaan de cilinder komt.

Btw dat ratelen, ik denk dat je de ontsteking eens meer mag bijstellen naar brom. Hoe staat ie nu, dat zie ik niet in je setup. Ik denk alleen dat je wat overtoeren maakt met de huidige twv 26-28. Spruitstuk ontgrenzen is wel aan te bevelen, je knijpt nu de 14/12 carb af.

Re: Zuigerveren kabaal

Geplaatst: 07 sep 2010 21:27
door Joren
Dat topic waar je naar verwijst, is van mij :P.

Mijne begon ook als een geak boven de 45 te ratelen.
Waar lag het nou aan? De uitlaat. Ik had een tecno CC en daarmee begon het ziek te trillen.
Met een tecnigas next helemaal geen last meer van. Bovendien ging het bij de 50 weer weg.

Ik snap ook nog niet echt wat er met de zuigerstand aan de hand is, wat ik wel weet is dat ik nog een goed carter heb liggen.
Ik denk dat ik Tomos Nederland er even over ga mailen, ben wel benieuwd :)

Re: Zuigerveren kabaal

Geplaatst: 07 sep 2010 21:30
door Ricker
Maar voor al die gedoe met die bromkop ratelde die niet, zelfs niet bij 50kmh. Het is sinds vandaag, na de montage van de nieuwe 2e handse bromkop.

De ontsteking stond toen ik hem kocht al op brom, dit heb ik zelf gecontrolleerd, ik heb m daarna nog 2mm klokje mee gedraait, weet niet of dit nog invloed heeft.

Over dat van de sporen, ik keek alleen ff om te kijken of mijn cilinder nog vers was, hij heeft nu 4500km gereden. Er was niks te zien dus hij is nog gewoon goed.

Dat spruitstuk laat ik misschien nog wel een x ontgrenzen, ik voel me er niet zo lekker bij om het hele blok eraf te halen + spruitstuk etc.

Hij komt idd niet totaan de bovenkant van mn cilinder. Hij blijft er 0.5cm onder zitten. Verder geen problemen mee, hij trekt als een gek.

Edit 1 @ j0ren.

Ik ondervind dit ook met mijn std-snel. Boven de 50km/h begint ie als een gek te trillen, komt door de toeren ivm mijn twv, dat weet ik (26-28). Ik zit er ook aan te denken om 26-26/24 te monteren met een bromuitlaatje.

Edit:2

Ik heb dit topic hergebruikt omdat ik niet weer een nieuwe wilde starten. De 2 problemen hebben ook niet met elkaar te maken.

Re: Zuigerveren kabaal

Geplaatst: 07 sep 2010 21:34
door Joren
Ik hoor mijn zuigerveren ook wel rammelen hoor, bij de 45, maar niet meer zo erg.
Denk dat het gewoon is omdat ie boven de constructie snelheid komt, en dus de krukas meer toeren gaat maken en een klein beetje kan gaan uitschieten ofzo.

Het zou trouwens best te maken kunnen hebben met dat de zuiger niet bovenaan komt, aangezien we het beiden hebben.
Ik laat het je even weten als het helemaal weg is als ik het nieuwe carter erop heb :)