• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Koppeling schakelt laat

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
17 berichten • Pagina 1 van 1
Oppertunity
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Oppertunity » 16 mar 2011 18:45

Hoi,

Ik heb laatst een 22t tandwiel erop gezet en sindsdien trekt mn tomos, zoals verwacht, heel langzaam op. Dit vind ik opzich (nog) geen probleem maar hij schakelt zo slecht van zn 1 naar zn 2. Wat kan ik hieraan doen want het is redelijk vervelend en volgens mij ook niet goed voor de koppeling.
Graag antwoord!

Gr Jesse

Joren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Joren » 16 mar 2011 19:04

Heb je een nog helemaal standaard tomos?
Zoja, dan denk ik dat tandwiel 22 hem wat te zwaar word. Hij kan dus niet genoeg kracht opbrengen om over te schakelen.
Zou dus weer groter tandwiel doen, of andere uitlaat/carb/zuiger,
Honda CR125, Tomos Flexer 50cc brom, Tomos Quadro 50cc snor

Oppertunity
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Oppertunity » 17 mar 2011 22:11

Heb je een nog helemaal standaard tomos?
Zoja, dan denk ik dat tandwiel 22 hem wat te zwaar word. Hij kan dus niet genoeg kracht opbrengen om over te schakelen.
Zou dus weer groter tandwiel doen, of andere uitlaat/carb/zuiger,
Ik heb er ook een HD kop opzitten, snellere uitlaat en een 15/15 carb (zonder ontgrensd spruitstuk) en rijd zo'n 45km/u

Joren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Joren » 17 mar 2011 22:14

Even checken of je koppeling nog genoeg kurk heeft, en anders weet ik het ook niet meer?
Honda CR125, Tomos Flexer 50cc brom, Tomos Quadro 50cc snor

Fakemon
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Fakemon » 18 mar 2011 11:27

En als je dan toch de koppeling bloot hebt liggen met het nakijken van kurk, kun je net zo goed veren inkorten.
.::▲ Even if you win the rat race, you're still a rat! ▲::.

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 18 mar 2011 18:52

Te laat schakelen kan ook aan teveel blokolie liggen. Ook de ontsteking op bromstand gezet? Want dat scheelt veel in vermogen.
Veren inkorten als ie al laat schakelt is dus niet de bedoeling.

rivered
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor rivered » 20 mar 2011 14:17

ik heb hetzelfde 15/15, hd kop, 50cc origineel, snelle uitlaat, alleen wel ontgrenst spruitstuk, en rij een heel stuk harder, heb tandwiel 24 achterop liggen - want 22 trok die inderdaad te langzaam ;) - en trekt goed, en rijd ongeveer 70.. (en dat met origineel filter :P) anders je koppelingsveren inkorten? misschien toch je spruitstuk ontgrenzen?
Don't gain the world and lose you're soul, wisdom is better then silver and gold :).

Oppertunity
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Oppertunity » 20 mar 2011 15:09

ik heb hetzelfde 15/15, hd kop, 50cc origineel, snelle uitlaat, alleen wel ontgrenst spruitstuk, en rij een heel stuk harder, heb tandwiel 24 achterop liggen - want 22 trok die inderdaad te langzaam ;) - en trekt goed, en rijd ongeveer 70.. (en dat met origineel filter :P) anders je koppelingsveren inkorten? misschien toch je spruitstuk ontgrenzen?
Snelheid is niet echt het probleem het gaat me erom dat hij slecht optrekt en heel lang in zijn 1 blijft hangen en dat is nogal vervelend. Maar dat is dus op te lossen door er wat blokolie uit laten lopen en ontsteking op bromstand te zetten?

rivered
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor rivered » 20 mar 2011 15:48

Dan nog hou ik het op een groter atw, miss 26, als het je toch niet om de snelheid gaat maar het optrekken.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 20 mar 2011 19:31

begin eerst maar eens met spruitstuk ontgrensen,
ik denk dat je met deze tandwiel gewoon kracht tekort komt.
Dat verklaart ook het laat schakelen.

Ik heb zelf de laatste weken ook beetje bij beetje aan 2 standaard snorretjes gesleuteld ,
en heb stap voor stap de verschillen meegemaakt.

Mede door alle topics te lezen heb ik keuzes gemaakt en nieuwe dingen uitgeprobeerd.

Ik had er eerst een blok onder die aan revisie toe was , meer herrie dan prestatie en je verwacht dat die het elk moment kan begeven.Leuk net blokje opgekocht die er nog onder hing waardoor ik er eerst een proefrit mee kon maken, en die er ter plekke onderuit gehaald werd voor me.

Ik rij nu met een opgeboorde 14/9 onbegrenst spruitstuk die bij de snelle membraam uitgedremeld is,
54 sproeier die ik nog ga vervangen met een grotere om te kijken wat die ermee doet.

ik ben van 31 naar 33 gegaan en toen naar 28 ,met 33 trekken als een beest en met 28 hoge top maar moest je een aanloop nemen om van je plek te komen .
Bromkop geregeld en eropgezet , en trekt nu helemaal lekker en lekker op zijn top 45+.
Nadeel is dat het blok niet meer stil is , maar door de hogere compressie echt is gaan stampen.
Ik rij overigens met een standaard uitlaat met een snelle bocht.
Standaard looks dus 8)
Op zijn top moet ik gas terug nemen omdat hij dan ergens tekort komt ,ik vermoed sproeier dus vd week ff bougiekleur bekijken en ff evt met div sproeiers uittesten.

Ik hoef geen 70 te gaan , maar wel lekker optrekken en 45+ is opzich hard zat , maar met gas voluit wil ik gewoon dat hij dan ook netjes loopt..

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.

Oppertunity
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Oppertunity » 21 mar 2011 17:50

begin eerst maar eens met spruitstuk ontgrensen,
ik denk dat je met deze tandwiel gewoon kracht tekort komt.
Dat verklaart ook het laat schakelen.

Ik heb zelf de laatste weken ook beetje bij beetje aan 2 standaard snorretjes gesleuteld ,
en heb stap voor stap de verschillen meegemaakt.

Mede door alle topics te lezen heb ik keuzes gemaakt en nieuwe dingen uitgeprobeerd.

Ik had er eerst een blok onder die aan revisie toe was , meer herrie dan prestatie en je verwacht dat die het elk moment kan begeven.Leuk net blokje opgekocht die er nog onder hing waardoor ik er eerst een proefrit mee kon maken, en die er ter plekke onderuit gehaald werd voor me.

Ik rij nu met een opgeboorde 14/9 onbegrenst spruitstuk die bij de snelle membraam uitgedremeld is,
54 sproeier die ik nog ga vervangen met een grotere om te kijken wat die ermee doet.

ik ben van 31 naar 33 gegaan en toen naar 28 ,met 33 trekken als een beest en met 28 hoge top maar moest je een aanloop nemen om van je plek te komen .
Bromkop geregeld en eropgezet , en trekt nu helemaal lekker en lekker op zijn top 45+.
Nadeel is dat het blok niet meer stil is , maar door de hogere compressie echt is gaan stampen.
Ik rij overigens met een standaard uitlaat met een snelle bocht.
Standaard looks dus 8)
Op zijn top moet ik gas terug nemen omdat hij dan ergens tekort komt ,ik vermoed sproeier dus vd week ff bougiekleur bekijken en ff evt met div sproeiers uittesten.

Ik hoef geen 70 te gaan , maar wel lekker optrekken en 45+ is opzich hard zat , maar met gas voluit wil ik gewoon dat hij dan ook netjes loopt..
Oke, ik ga mn ontsteking nu eerst zo snel mogelijk op bromstand zetten en als dat geen, of te weinig helpt zet ik er een groter atw op. Bedankt

Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 21 mar 2011 17:53

en ff die spruitstukbegrenser eruit halen

De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.

Oppertunity
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Oppertunity » 21 mar 2011 18:59

ff? xD. Dan moet mn hele blok en spruitstuk eraf. En aangezien ik een 15/15 carb heb rij ik meteen veel harder?

rivered
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor rivered » 21 mar 2011 19:26

fftjes je filter eraf, carburateur eraf, dat kan echt wel binnen een minuut. en daarna je spruitstuk, je blok hoeft er niet helemaal af gewoon een passend rateltje zoeken met de goede inbus. het ontgrenzen duurt mogelijk wel wat langer, de ene keer gaat die er zo uit met een tikje, en de andere keer moet je hem verhitten en eruit trekken, uitboren, creatief zijn etc. ik had er een hele grote schroef ingedraaid en het buisje eruit getrokken. hij rijdt wel meteen een stuk harder ja, maar als je dan een nog groter tandwiel erop legt, bijvoorbeeld 28 (misschien zelfs 30) dan trek je wel hard op, en rij je toch niet meer zo hard, want optrekkracht gaat ten koste van je snelheid.
Don't gain the world and lose you're soul, wisdom is better then silver and gold :).

Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 21 mar 2011 21:39

ff? xD. Dan moet mn hele blok en spruitstuk eraf. En aangezien ik een 15/15 carb heb rij ik meteen veel harder?

Tenzij je zoals ik een tapset hebt liggen :mrgreen:
Dan is het nog geen 5 minuten werk :wink:

Kijk maar hier maar even :
viewtopic.php?f=52&t=16330

Oppertunity
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Oppertunity » 22 mar 2011 16:10

Tenzij je zoals ik een tapset hebt liggen :mrgreen:
Dan is het nog geen 5 minuten werk :wink:

Kijk maar hier maar even :
viewtopic.php?f=52&t=16330
Ziet er inderdaad veel makkelijker uit dat die moeilijke howto's, ookal heb ik geen idee hoe dat tapsetje werkt en waar je het kunt kopen (en hoe duur het is)?

Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 22 mar 2011 19:59

Zou ik je niet durven zeggen , ik weet ook niet welke winkels jij bij jou in de buurt hebt,
Toen ik bij mijn Tomos stond te denken over dat die begrenser best veel uit zou kunnen maken,
viel mijn oog op mijn tapset.

Het idee is dus ter plekke geboren om die tapset ervoor te gebruiken.
Aangezien het bij mij een fluitje van een cent was ten opzichte van de topics die ik gelezen heb,
was ik er zo enthousiast over dat ik het graag deel met anderen.
Met name omdat je niet teveel hoeft te demonteren

Als je de juiste dikte Tap hebt en een griptang kom je ook een eind.
De tap draaide bij mij heel makkelijk in de bus

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
17 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers