• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

grotere cilinder vragen

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
22 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Gebruikersavatar
Fuhrer-Paat
Tomosforummer
Berichten: 59
Lid geworden op: 18 okt 2010 19:28
Locatie: Voorhout
  • Citeer

Berichtdoor Fuhrer-Paat » 22 mar 2011 18:21

Hi,

De cilinder die ik nu heb is al vrij oud en veel koelribben zijn al afgebroken + dat er 1 boutje is afbroken bij de uitlaat.

Dus ik wil een nieuwe cilinder kopen. Het liefst 1 wat meer cilinder inhoud. niet perse om de snelheid meer om de reden dat ik vaak iemand achter op het dan dat mijn tosje het niet zo trekt. dus hier mijn vragen:

- Wat is het verschil tussen airsal & Dmp cilinders en welke levert meer prestatie's op?
- Moet ik een 70cc bougie nemen?
- Ik zie ook vaak mensen met een rode bougie kap als zei 70cc hebben
- Maakt het uit als ik een 50 cc kop erop doe, en welke is dan verstandiger; een snorkop of een puch HD kop?
- Moet ik een powefilter nemen
- Is het verstandiger om wat meer olie bij je benzine te gooien?
- Hoeveel sproeier maten groter is aan te raden. ik weet dat dit moeilijk is om te zeggen maar ik heb geen idee of ik nou 5 of 20 maten groter moet gaan. ik heb nu spr.63

Laatste vraag, hoe hard zou ik ongeveer gaan met mijn setup, als het tehard is haal ik ook meteen een wat groter achtertandwiel namelijk

15mm spruitstuk
15/15 carb.
26 voor 22 achter
dmp terugloop
ontsteking op brom

Alvast bedankt;)
Setup:
65cc Airsal
Puch 50cc HD Kop
Dmp Terugloop
Twv 22-26
15.15 Carb
15mm Spruitstuk
Ontsteking op Brom
+/- 75 Km per uur
Omhoog


Gebruikersavatar
TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
Berichten: 798
Lid geworden op: 24 okt 2010 16:09
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 22 mar 2011 18:36

1. Airsal cilinders zijn van betere kwaliteit dan DMP cilinders. De Airsal cilinders zijn iets beter afgewerkt en zijn slijtvaster dan de DMP cilinders. Het hele verhaal= viewtopic.php?f=24&t=8878&start=0
2. Ja, je moet een bougie met hittegraad 7 nemen.
3. Je kunt er een 50cc cilinderkop op monteren, een puch hd cilinderkop geeft meer trekkracht. Hoewel bepaalde mensen van mening zijn dat de 50cc puch hd cilinderkop een te kleine verbrandings ruimte voor een 65cc heeft en zo je zuiger beschadigd. Ik heb zelf een DMP 44mm Cilinderkop. (deze is speciaal voor 65cc cilinders)
4. Een powerfilter is optioneel (hoeft dus niet), je trekt er harder mee en je topsnelheid gaat ook wat omoog.
5. Ja, een beetje extra smering voor je cilinder kan nooit kwaad.
6. De standaard sproeiermaat voor een 65cc cilinder is 68. Dit kan natuurlijk verschillen. Sommige blokjes lopen goed met sproeier 62 en andere blokjes met sproeier 74.

Je setup zorgt voor een topsnelheid van ongeveer 70-76 km/h.
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser
Omhoog

Gebruikersavatar
Fakemon
Diehard
Berichten: 1699
Lid geworden op: 18 mar 2010 15:16
Locatie: Vriezenveen
  • Citeer

Berichtdoor Fakemon » 22 mar 2011 18:39

Hi,

De cilinder die ik nu heb is al vrij oud en veel koelribben zijn al afgebroken + dat er 1 boutje is afbroken bij de uitlaat.

Dus ik wil een nieuwe cilinder kopen. Het liefst 1 wat meer cilinder inhoud. niet perse om de snelheid meer om de reden dat ik vaak iemand achter op het dan dat mijn tosje het niet zo trekt. dus hier mijn vragen:

- Wat is het verschil tussen airsal & Dmp cilinders en welke levert meer prestatie's op?

+ De meesten vinden Airsal fijner, omdat DMP na meningen sneller vastloopt.

- Moet ik een 70cc bougie nemen?

+ Ja, je moet een hogere hittegraad hebben.

- Ik zie ook vaak mensen met een rode bougie kap als zei 70cc hebben

+ Dat is een champion siliconen dop. Vaak gebruikt om waterdichte bougies te houden, of omdat deze niet storen op digitale fietstellers.

- Maakt het uit als ik een 50 cc kop erop doe, en welke is dan verstandiger; een snorkop of een puch HD kop?

+ Voor de beste prestaties natuurlijk een 70cc kop, maar een puch HD kop voor 50cc hoort ook te werken. Snorkop zou ik niet doen.

- Moet ik een powefilter nemen

+ Hoeft niet, mag wel. Maakt vaak alleen maar meer kabaal.

- Is het verstandiger om wat meer olie bij je benzine te gooien?

+ Een dopje extra olie bij het inrijden doe ik persoonlijk wel. Is niet verplicht, maarja. Heb er zelf een fijner gevoel bij.

- Hoeveel sproeier maten groter is aan te raden. ik weet dat dit moeilijk is om te zeggen maar ik heb geen idee of ik nou 5 of 20 maten groter moet gaan. ik heb nu spr.63

+ Sproeier 68 denk ik zo'n beetje.

Laatste vraag, hoe hard zou ik ongeveer gaan met mijn setup, als het tehard is haal ik ook meteen een wat groter achtertandwiel namelijk

+ Rond de 70 ergens. Neem niet bijvoorbeeld atw 31, dan krijg je overtoeren.
Bijvoorbeeld 26 kun je proberen. Of 24 nog liever.
TSP is me ook al voor :').
.::▲ Even if you win the rat race, you're still a rat! ▲::.
Omhoog

Gebruikersavatar
Timo
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 2742
Lid geworden op: 09 mar 2009 18:52
Locatie: Berkel-Enschot
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 22 mar 2011 20:41

Het is niet noodzakelijk een bougie te nemen met een hogere hittegraad.

En als jij hard op wil trekken is een 50cc kop prima. Hoge compressie = beter accelereren.

Een snorkop zou ook kunnen alleen wordt de trekkracht dan iets minder.

Een 50cc puch HD kop wordt wel iets teveel van het goede qua compressie dus dat raad ik eerlijk gezegd af.
Omhoog

Gebruikersavatar
Fuhrer-Paat
Tomosforummer
Berichten: 59
Lid geworden op: 18 okt 2010 19:28
Locatie: Voorhout
  • Citeer

Berichtdoor Fuhrer-Paat » 23 mar 2011 14:03

Heel erg bedankt, en sorry voor het andere topic

Nog tips voor het inrijden/monteren?
Laatst gewijzigd door Fuhrer-Paat op 23 mar 2011 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Setup:
65cc Airsal
Puch 50cc HD Kop
Dmp Terugloop
Twv 22-26
15.15 Carb
15mm Spruitstuk
Ontsteking op Brom
+/- 75 Km per uur
Omhoog

Gebruikersavatar
Fakemon
Diehard
Berichten: 1699
Lid geworden op: 18 mar 2010 15:16
Locatie: Vriezenveen
  • Citeer

Berichtdoor Fakemon » 23 mar 2011 14:04

Dopje olie. Rustig aan rijden en af en toe weer keihard gas geven en een minuutje op top rijden, en dan weer rustig.. Zo rijd ik altijd in, nooit vast/warmlopers gehad.
.::▲ Even if you win the rat race, you're still a rat! ▲::.
Omhoog

Gebruikersavatar
Fuhrer-Paat
Tomosforummer
Berichten: 59
Lid geworden op: 18 okt 2010 19:28
Locatie: Voorhout
  • Citeer

Berichtdoor Fuhrer-Paat » 23 mar 2011 14:59

Ik ben van plan de cililinder ect. te bestellen op euroscooters. is dit een betrouwbare site en lever ze snel?
En hoe moet ik weten wat een hittegraad 7 bougie is en of deze voor tomos is?

En een kop is vrij duur, als ik ook al die cilinder moet kopen, iemand ervaring met een 50cc Puch hd kop op 65cc airsal?
Setup:
65cc Airsal
Puch 50cc HD Kop
Dmp Terugloop
Twv 22-26
15.15 Carb
15mm Spruitstuk
Ontsteking op Brom
+/- 75 Km per uur
Omhoog

Gebruikersavatar
TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
Berichten: 798
Lid geworden op: 24 okt 2010 16:09
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 23 mar 2011 15:26

Ik ben van plan de cililinder ect. te bestellen op euroscooters. is dit een betrouwbare site en lever ze snel?
En hoe moet ik weten wat een hittegraad 7 bougie is en of deze voor tomos is?

En een kop is vrij duur, als ik ook al die cilinder moet kopen, iemand ervaring met een 50cc Puch hd kop op 65cc airsal?
Ik heb mijn 65cc Airsal op http://www.scooterenmibikeshop.nl gekocht.

Als bougie moet je een NKG B7HS kopen. Deze kun je ook op http://www.scooterenmibikeshop.nl kopen.

Een 50cc puch HD kop wordt wel iets teveel van het goede qua compressie dus dat raad ik eerlijk gezegd af.
Je kunt dus beter een snorkop monteren dan de Puch hd kop.
Maar een 44mm cilinderkop is natuurlijk het meest geschikt.
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser
Omhoog

Gebruikersavatar
Fuhrer-Paat
Tomosforummer
Berichten: 59
Lid geworden op: 18 okt 2010 19:28
Locatie: Voorhout
  • Citeer

Berichtdoor Fuhrer-Paat » 23 mar 2011 18:52

Oke dan rijd ik voor nu dan ff met een snor kop,

Zou ik zeg maar wel met de Puch HD kop kunnen rijden als ik bijv 2 kop pakking en 2 voet pakkingen, want zo vergroot ik de ontrbanding kamer toch?
Setup:
65cc Airsal
Puch 50cc HD Kop
Dmp Terugloop
Twv 22-26
15.15 Carb
15mm Spruitstuk
Ontsteking op Brom
+/- 75 Km per uur
Omhoog

Gebruikersavatar
Timo
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 2742
Lid geworden op: 09 mar 2009 18:52
Locatie: Berkel-Enschot
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 23 mar 2011 22:33

Ja dat kan. Wel grote kans dat die pakkingen het niet lang volhouden.
2 voetpakkingen moet je niet doen.
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 24 mar 2011 11:20

Als je een dikkere voetpakking wilt, kan je beter 1 dikke zelf maken. Ik had met mijn A5 cilinder dat mijn spoelpoorten niet helemaal openkwamen en dat heb ik opgelost door dik pakkingspapier te halen en dan zelf maken. Dat kan ook met de koppakking, maar als je een dikke voetpakking heb, heb je vaak geen dikke koppakking nodig. Andersom ook.

Edit: als je een dikkere of dunnere voetpakking dan standaard gebruikt, kan je poort timing heel iets veranderen. Let daar wel op.
Omhoog

Gebruikersavatar
Fuhrer-Paat
Tomosforummer
Berichten: 59
Lid geworden op: 18 okt 2010 19:28
Locatie: Voorhout
  • Citeer

Berichtdoor Fuhrer-Paat » 25 mar 2011 09:53

Hij zit er nu op
trekt wel lekker, top moet ik nog meten

Hoeveel Km zal ik inrijden?
Setup:
65cc Airsal
Puch 50cc HD Kop
Dmp Terugloop
Twv 22-26
15.15 Carb
15mm Spruitstuk
Ontsteking op Brom
+/- 75 Km per uur
Omhoog

Gebruikersavatar
Fakemon
Diehard
Berichten: 1699
Lid geworden op: 18 mar 2010 15:16
Locatie: Vriezenveen
  • Citeer

Berichtdoor Fakemon » 25 mar 2011 10:14

Ik rijd altijd zo'n 200km in.
.::▲ Even if you win the rat race, you're still a rat! ▲::.
Omhoog

Gebruikersavatar
tomos
Diehard
Berichten: 1135
Lid geworden op: 25 jul 2008 21:32
Locatie: soerendonk
  • Citeer

Berichtdoor tomos » 25 mar 2011 12:15

Oke dan rijd ik voor nu dan ff met een snor kop,

Zou ik zeg maar wel met de Puch HD kop kunnen rijden als ik bijv 2 kop pakking en 2 voet pakkingen, want zo vergroot ik de ontrbanding kamer toch?

hd kop kan makkelijk,,
gewoon 2 voetpakkingen en 1 koppakking..
tsss, remmen is angst.

gang is alles!
Omhoog

Gebruikersavatar
Fuhrer-Paat
Tomosforummer
Berichten: 59
Lid geworden op: 18 okt 2010 19:28
Locatie: Voorhout
  • Citeer

Berichtdoor Fuhrer-Paat » 25 mar 2011 12:35

ja heb ik ook gedaan.
Setup:
65cc Airsal
Puch 50cc HD Kop
Dmp Terugloop
Twv 22-26
15.15 Carb
15mm Spruitstuk
Ontsteking op Brom
+/- 75 Km per uur
Omhoog

Gebruikersavatar
klein_opdondertje
Vaste forummer
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 mei 2010 08:32
Locatie: harderwijk
  • Citeer

Berichtdoor klein_opdondertje » 25 mar 2011 15:46

2 koppakingen en geen 2 voetpakkingen,anders verander je je squish en weet niet of dat gunstig is.
Omhoog

poekelen
Admin
Berichten: 2604
Lid geworden op: 25 dec 2004 01:07
Locatie: apeldoorn
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 25 mar 2011 18:11

2 koppakingen en geen 2 voetpakkingen,anders verander je je squish en weet niet of dat gunstig is.
wat een onzin. als je niet weet wat squish is dan moet je niet reageren :')
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 25 mar 2011 18:32

2 koppakingen en geen 2 voetpakkingen,anders verander je je squish en weet niet of dat gunstig is.
wat een onzin. als je niet weet wat squish is dan moet je niet reageren :')
Idd, ik had een 2 mm voetpakking om mijn spoelpoorten 100% open te krijgen, en moest de kop en cilinder afvlakken om weer een kleine squish te krijgen. Zomaar wat roepen over pakkingen helpt niet. :roll:
Omhoog

tvdtomos
Tomosforummer
Berichten: 183
Lid geworden op: 13 mar 2011 13:33
Locatie: Dron(t)(k)en
  • Citeer

Berichtdoor tvdtomos » 12 apr 2011 09:28

maargoed, nu even ter zake.. een puch hd 50cc kan dus niet zonder eventuele aanpassingen aan je voetpakking. een koppakking is gewoon dat metalen dingetje (weet even de naam niet meer :P ). En dan dus gewoon 2 voetpakkingen van de normale maat en dan moet je anders even testen hoe het gaat lopen. Door jouw fouten kunnen we leren hoe mensen dat in het vervolg moeten doen. Speculeren kan altijd, maar zonder resultaten komt er nooit een antwoord op die vraag.

Mij lijkt het verstandig om tijdens het inrijden die 2 voetpakkingen te plaatsen en dan na het inrijden, dus inderdaad die 200 a 300 km, te kijken of je zuiger beschadigd is door de zogenaamde 'zuiger klopper'. dan heb je dus of te weinig ruimte. Maar ik denk niet dat je dat hebt, als je 2 voetpakkingen plaatst. Zoals die anderen ook zeggen dat het bij hun ook is gelukt moet je maar even kijken. Om nou weer een 65cc kop te halen voor puch is nou ook weer niet nodig, TENZIJ je inderdaad schade hebt aan je zuiger. En TENZIJ je genoeg geld hebt maakt dat niet uit natuurlijk :evil:

Hopelijk heb je wat aan deze reactie en ben je nu over je twijfels heen

groet, :koning:
Tomos A3

set up:
Airsal 70cc (Puch Maxi)
Puch 70cc Athena cilinderkop
15/15 carb
Spruitstuk Tomos voor Puch cilinder 15 mm
Biturbo
twv 26/22

Top: Klokje rond
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 12 apr 2011 10:47

Misschien goed bedoelt van jou ,
maar jouw antwoord komt wel een beetje laat .

Kijk voortaan even naar de datum van de reacties in een topic :wink:

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
22 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.