Pagina 1 van 2

grotere cilinder vragen

Geplaatst: 22 mar 2011 18:21
door Fuhrer-Paat
Hi,

De cilinder die ik nu heb is al vrij oud en veel koelribben zijn al afgebroken + dat er 1 boutje is afbroken bij de uitlaat.

Dus ik wil een nieuwe cilinder kopen. Het liefst 1 wat meer cilinder inhoud. niet perse om de snelheid meer om de reden dat ik vaak iemand achter op het dan dat mijn tosje het niet zo trekt. dus hier mijn vragen:

- Wat is het verschil tussen airsal & Dmp cilinders en welke levert meer prestatie's op?
- Moet ik een 70cc bougie nemen?
- Ik zie ook vaak mensen met een rode bougie kap als zei 70cc hebben
- Maakt het uit als ik een 50 cc kop erop doe, en welke is dan verstandiger; een snorkop of een puch HD kop?
- Moet ik een powefilter nemen
- Is het verstandiger om wat meer olie bij je benzine te gooien?
- Hoeveel sproeier maten groter is aan te raden. ik weet dat dit moeilijk is om te zeggen maar ik heb geen idee of ik nou 5 of 20 maten groter moet gaan. ik heb nu spr.63

Laatste vraag, hoe hard zou ik ongeveer gaan met mijn setup, als het tehard is haal ik ook meteen een wat groter achtertandwiel namelijk

15mm spruitstuk
15/15 carb.
26 voor 22 achter
dmp terugloop
ontsteking op brom

Alvast bedankt;)

Re: grotere cilinder vragen

Geplaatst: 22 mar 2011 18:36
door TheStealthSpy
1. Airsal cilinders zijn van betere kwaliteit dan DMP cilinders. De Airsal cilinders zijn iets beter afgewerkt en zijn slijtvaster dan de DMP cilinders. Het hele verhaal= viewtopic.php?f=24&t=8878&start=0
2. Ja, je moet een bougie met hittegraad 7 nemen.
3. Je kunt er een 50cc cilinderkop op monteren, een puch hd cilinderkop geeft meer trekkracht. Hoewel bepaalde mensen van mening zijn dat de 50cc puch hd cilinderkop een te kleine verbrandings ruimte voor een 65cc heeft en zo je zuiger beschadigd. Ik heb zelf een DMP 44mm Cilinderkop. (deze is speciaal voor 65cc cilinders)
4. Een powerfilter is optioneel (hoeft dus niet), je trekt er harder mee en je topsnelheid gaat ook wat omoog.
5. Ja, een beetje extra smering voor je cilinder kan nooit kwaad.
6. De standaard sproeiermaat voor een 65cc cilinder is 68. Dit kan natuurlijk verschillen. Sommige blokjes lopen goed met sproeier 62 en andere blokjes met sproeier 74.

Je setup zorgt voor een topsnelheid van ongeveer 70-76 km/h.

Re: grotere cilinder vragen

Geplaatst: 22 mar 2011 18:39
door Fakemon
Hi,

De cilinder die ik nu heb is al vrij oud en veel koelribben zijn al afgebroken + dat er 1 boutje is afbroken bij de uitlaat.

Dus ik wil een nieuwe cilinder kopen. Het liefst 1 wat meer cilinder inhoud. niet perse om de snelheid meer om de reden dat ik vaak iemand achter op het dan dat mijn tosje het niet zo trekt. dus hier mijn vragen:

- Wat is het verschil tussen airsal & Dmp cilinders en welke levert meer prestatie's op?

+ De meesten vinden Airsal fijner, omdat DMP na meningen sneller vastloopt.

- Moet ik een 70cc bougie nemen?

+ Ja, je moet een hogere hittegraad hebben.

- Ik zie ook vaak mensen met een rode bougie kap als zei 70cc hebben

+ Dat is een champion siliconen dop. Vaak gebruikt om waterdichte bougies te houden, of omdat deze niet storen op digitale fietstellers.

- Maakt het uit als ik een 50 cc kop erop doe, en welke is dan verstandiger; een snorkop of een puch HD kop?

+ Voor de beste prestaties natuurlijk een 70cc kop, maar een puch HD kop voor 50cc hoort ook te werken. Snorkop zou ik niet doen.

- Moet ik een powefilter nemen

+ Hoeft niet, mag wel. Maakt vaak alleen maar meer kabaal.

- Is het verstandiger om wat meer olie bij je benzine te gooien?

+ Een dopje extra olie bij het inrijden doe ik persoonlijk wel. Is niet verplicht, maarja. Heb er zelf een fijner gevoel bij.

- Hoeveel sproeier maten groter is aan te raden. ik weet dat dit moeilijk is om te zeggen maar ik heb geen idee of ik nou 5 of 20 maten groter moet gaan. ik heb nu spr.63

+ Sproeier 68 denk ik zo'n beetje.

Laatste vraag, hoe hard zou ik ongeveer gaan met mijn setup, als het tehard is haal ik ook meteen een wat groter achtertandwiel namelijk

+ Rond de 70 ergens. Neem niet bijvoorbeeld atw 31, dan krijg je overtoeren.
Bijvoorbeeld 26 kun je proberen. Of 24 nog liever.
TSP is me ook al voor :').

Re: grotere cilinder vragen

Geplaatst: 22 mar 2011 20:41
door Timo
Het is niet noodzakelijk een bougie te nemen met een hogere hittegraad.

En als jij hard op wil trekken is een 50cc kop prima. Hoge compressie = beter accelereren.

Een snorkop zou ook kunnen alleen wordt de trekkracht dan iets minder.

Een 50cc puch HD kop wordt wel iets teveel van het goede qua compressie dus dat raad ik eerlijk gezegd af.

Re: grotere cilinder vragen

Geplaatst: 23 mar 2011 14:03
door Fuhrer-Paat
Heel erg bedankt, en sorry voor het andere topic

Nog tips voor het inrijden/monteren?

Re: grotere cilinder vragen

Geplaatst: 23 mar 2011 14:04
door Fakemon
Dopje olie. Rustig aan rijden en af en toe weer keihard gas geven en een minuutje op top rijden, en dan weer rustig.. Zo rijd ik altijd in, nooit vast/warmlopers gehad.

Re: grotere cilinder vragen

Geplaatst: 23 mar 2011 14:59
door Fuhrer-Paat
Ik ben van plan de cililinder ect. te bestellen op euroscooters. is dit een betrouwbare site en lever ze snel?
En hoe moet ik weten wat een hittegraad 7 bougie is en of deze voor tomos is?

En een kop is vrij duur, als ik ook al die cilinder moet kopen, iemand ervaring met een 50cc Puch hd kop op 65cc airsal?

Re: grotere cilinder vragen

Geplaatst: 23 mar 2011 15:26
door TheStealthSpy
Ik ben van plan de cililinder ect. te bestellen op euroscooters. is dit een betrouwbare site en lever ze snel?
En hoe moet ik weten wat een hittegraad 7 bougie is en of deze voor tomos is?

En een kop is vrij duur, als ik ook al die cilinder moet kopen, iemand ervaring met een 50cc Puch hd kop op 65cc airsal?
Ik heb mijn 65cc Airsal op http://www.scooterenmibikeshop.nl gekocht.

Als bougie moet je een NKG B7HS kopen. Deze kun je ook op http://www.scooterenmibikeshop.nl kopen.

Een 50cc puch HD kop wordt wel iets teveel van het goede qua compressie dus dat raad ik eerlijk gezegd af.
Je kunt dus beter een snorkop monteren dan de Puch hd kop.
Maar een 44mm cilinderkop is natuurlijk het meest geschikt.

Re: grotere cilinder vragen

Geplaatst: 23 mar 2011 18:52
door Fuhrer-Paat
Oke dan rijd ik voor nu dan ff met een snor kop,

Zou ik zeg maar wel met de Puch HD kop kunnen rijden als ik bijv 2 kop pakking en 2 voet pakkingen, want zo vergroot ik de ontrbanding kamer toch?

Re: grotere cilinder vragen

Geplaatst: 23 mar 2011 22:33
door Timo
Ja dat kan. Wel grote kans dat die pakkingen het niet lang volhouden.
2 voetpakkingen moet je niet doen.

Re: grotere cilinder vragen

Geplaatst: 24 mar 2011 11:20
door brombertje
Als je een dikkere voetpakking wilt, kan je beter 1 dikke zelf maken. Ik had met mijn A5 cilinder dat mijn spoelpoorten niet helemaal openkwamen en dat heb ik opgelost door dik pakkingspapier te halen en dan zelf maken. Dat kan ook met de koppakking, maar als je een dikke voetpakking heb, heb je vaak geen dikke koppakking nodig. Andersom ook.

Edit: als je een dikkere of dunnere voetpakking dan standaard gebruikt, kan je poort timing heel iets veranderen. Let daar wel op.

Re: grotere cilinder vragen

Geplaatst: 25 mar 2011 09:53
door Fuhrer-Paat
Hij zit er nu op
trekt wel lekker, top moet ik nog meten

Hoeveel Km zal ik inrijden?

Re: grotere cilinder vragen

Geplaatst: 25 mar 2011 10:14
door Fakemon
Ik rijd altijd zo'n 200km in.

Re: grotere cilinder vragen

Geplaatst: 25 mar 2011 12:15
door tomos
Oke dan rijd ik voor nu dan ff met een snor kop,

Zou ik zeg maar wel met de Puch HD kop kunnen rijden als ik bijv 2 kop pakking en 2 voet pakkingen, want zo vergroot ik de ontrbanding kamer toch?

hd kop kan makkelijk,,
gewoon 2 voetpakkingen en 1 koppakking..

Re: grotere cilinder vragen

Geplaatst: 25 mar 2011 12:35
door Fuhrer-Paat
ja heb ik ook gedaan.

Re: grotere cilinder vragen

Geplaatst: 25 mar 2011 15:46
door klein_opdondertje
2 koppakingen en geen 2 voetpakkingen,anders verander je je squish en weet niet of dat gunstig is.

Re: grotere cilinder vragen

Geplaatst: 25 mar 2011 18:11
door poekelen
2 koppakingen en geen 2 voetpakkingen,anders verander je je squish en weet niet of dat gunstig is.
wat een onzin. als je niet weet wat squish is dan moet je niet reageren :')

Re: grotere cilinder vragen

Geplaatst: 25 mar 2011 18:32
door brombertje
2 koppakingen en geen 2 voetpakkingen,anders verander je je squish en weet niet of dat gunstig is.
wat een onzin. als je niet weet wat squish is dan moet je niet reageren :')
Idd, ik had een 2 mm voetpakking om mijn spoelpoorten 100% open te krijgen, en moest de kop en cilinder afvlakken om weer een kleine squish te krijgen. Zomaar wat roepen over pakkingen helpt niet. :roll:

Re: grotere cilinder vragen

Geplaatst: 12 apr 2011 09:28
door tvdtomos
maargoed, nu even ter zake.. een puch hd 50cc kan dus niet zonder eventuele aanpassingen aan je voetpakking. een koppakking is gewoon dat metalen dingetje (weet even de naam niet meer :P ). En dan dus gewoon 2 voetpakkingen van de normale maat en dan moet je anders even testen hoe het gaat lopen. Door jouw fouten kunnen we leren hoe mensen dat in het vervolg moeten doen. Speculeren kan altijd, maar zonder resultaten komt er nooit een antwoord op die vraag.

Mij lijkt het verstandig om tijdens het inrijden die 2 voetpakkingen te plaatsen en dan na het inrijden, dus inderdaad die 200 a 300 km, te kijken of je zuiger beschadigd is door de zogenaamde 'zuiger klopper'. dan heb je dus of te weinig ruimte. Maar ik denk niet dat je dat hebt, als je 2 voetpakkingen plaatst. Zoals die anderen ook zeggen dat het bij hun ook is gelukt moet je maar even kijken. Om nou weer een 65cc kop te halen voor puch is nou ook weer niet nodig, TENZIJ je inderdaad schade hebt aan je zuiger. En TENZIJ je genoeg geld hebt maakt dat niet uit natuurlijk :evil:

Hopelijk heb je wat aan deze reactie en ben je nu over je twijfels heen

groet, :koning:

Re: grotere cilinder vragen

Geplaatst: 12 apr 2011 10:47
door Ping
Misschien goed bedoelt van jou ,
maar jouw antwoord komt wel een beetje laat .

Kijk voortaan even naar de datum van de reacties in een topic :wink: