Pagina 1 van 21

De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 24 apr 2011 15:20
door pinty
Omdat mijn ervaring met mijn beide tomossen steeds meer begint te lijken op een soap :lol: , begin ik maar mijn eigen topic.

Hoe het begon..........

Ik werk op een kunst en antiek veiling en daar hadden we een tijdje geleden een speciale brommer veiling.

Afbeelding
Afbeelding

Leuk om eens mee te maken, maar de veiling zelf viel tegen wat de prijzen betrof.
Zo laag, dat ik zelf maar ook een paar biedingen had gedaan, halverwege de veiling.
Ik was al een tijdje aan het kijken naar een goedkoop snorbrommertje, dus dit was mijn kans.
Helaas mag ik als medewerker van de veiling niet zelf bieden in de zaal, dus heb ik maar snel een paar biedingen in de computer gezet, op hoop van zegen....

En zo was ik opeens de trotse eigenaar van 2 snorfietsen en een brommer :lol:

een s1

Afbeelding

een s25

Afbeelding

en een (wat later bleek) een batavus gogo

Afbeelding


Ik wist er verder niets over, laat staan of ze wel liepen.....
Eerst maar eens in de tank ruiken of de benzine wel goed was.
De s25 stonk naar terpentine, de s1 rook goed en de batavus heb ik niet eens naar gekeken.

Dan maar proberen om te starten. De s1 maakte de meeste kans. Vonk was goed en de benzine stroomde ook, dus.....starten die hap.
Mooi niet dus. Na een half uur flink trappen (achteruit met de trappers, drijft de motor aan), kwam mijn collega op het idee, om met z'n tweeën elk aan een kant de trappers rond te draaien, net zo lang tot er leven in zou komen.
En eindelijk begon er iets te ronken....en te roken (we stonden dus nog binnen in de zaal), maar hij deed het een beetje.

Ik kwam er al snel achter, dat het rubber naar de luchtfilter gescheurd was.
Dit even snel gemaakt met een stukje rubber van een binnenband en wat tyripjes, en nu deed het motortje het goed!!

Totaal 1 uurtje sleutelen!

De volgende dag de snor overgeschreven op mijn naam en een verzekering afgesloten voor 2,50 pm, en ik kon rijden!


Een paar kleine dingetjes heb ik wel veranderd, zoals een ander zadel (ipv een puch zadel met beugel) een simpel achterlichtje en een kabelslot. (totaal 15 euro bij de action) Verder heb ik de uitlaat van de s25 eronder gezet, want hij maakte wel erg veel herrie met de proma-gp :x
Verder zat er nog een flinke slag in de voorband van het lange stilstaan bij de vorige eigenaar, de gaskabel moest eigenlijk vervangen worden (maar werkte nog) en de achterrem deed maar heel weinig. Ook zat er flinke wat speling op de achteras, maar dat mocht allemaal de pret niet drukken: Hij reed !!

Zo heb ik een week of drie rond gereden, zonder dat ik er veel aan heb gedaan.
Afbeelding

De bedoeling was, dat ik hiermee zou doorrijden en in de tussentijd de s25 rijdend maken en de gogo verkopen zodat ik weer wat geld had om in de s1 te kunnen steken.

Helaas.........afgelopen donderdag begaf opeens het achterlager het.......

Afbeelding

Nu moet ik dus toch de s1 onder handen gaan nemen, en de s25...........die loopt ook nog niet... :|
En als we toch gaan sleutelen, ook maar nieuwe banden alvast besteld bij de fietsenzaak op de hoek.

"Sorry meneer, die bandenmaat wordt niet meer gemaakt"

Tja....wat nu ?
Andere velgen erop zien te maken, met behoudt van de originele wielassen ?? of de wielen van een pack'r gebruiken (als het past) ??

En tot overmaat van ramp, kreeg ik gisteren twee leuke brieven van de RDW: Volgens hun gegevens had ik een paar motorrijwielen in het bezit, waar nog geen verzekering voor was afgesloten...........met de dreiging van hoge boetes als ik hier niet snel gehoor aan zou geven..........

Volgende week maar even langs het postkantoor........

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 24 apr 2011 17:36
door Mr. Horsepower
Je moet ze allebei laten schorsen. Kost je €15,- per bromfiets geloof ik.

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 24 apr 2011 18:15
door Joren
schorsen kan je er niet meer mee rijden he.. dat is dus niet zo slim.
Kost 10 euro per brommer.

Wij kregen laatst ook brief van de rdw. Was ook niet verzekerd, terwijl we hem toch netjes hebben aangemeld.
Heb je hem toevallig verzekerd bij Univé? zoja, dan zitten hun een beetje beun te werken.

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 24 apr 2011 19:08
door Mr. Horsepower
Als je wilt rijden moet je verzekering betalen, dat is logisch.

Wil je er niet mee rijden maar geen gezeik, dan moet je laten schorsen.

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 24 apr 2011 20:19
door pinty
Ik wist niet eens dat het tegenwoordig verplicht was, als je een brommer alleen in je bezit had, maar er niet mee kon rijden.
De s1 is natuurlijk wel verzekerd, maar de s25 en de batavus niet.
En daarbij: verzekeren of schorsen is al duurder dan wat ik voor de tomos heb betaald.....(hehehe)

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 24 apr 2011 20:31
door Borcheld11
Die s25 vind ik mooi :P

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 24 apr 2011 22:48
door MichielWolthaus
Voor die bandenmaat, dan moet je gewoon even de maat aflezen, en dat is het een kwestie van zoeken naar dezelfde maat bij de bekende webshops, ik weet bijna zeker dat je dan iets vind.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 25 apr 2011 00:58
door pinty
Helaas. helaas......ik heb nu zo'n 16 shops benadert, en telkens hetzelfde bericht: nee, sorry. Hebben we niet.
De maat is namelijk 12 X 2.25 en is alleen gemaakt door vredesteijn. Is die er al een paar jaar mee gestopt. 8)7

Toevallig had ik vandaag een kennis op bezoek en die kon mij vertellen (of het waar is, weet ik niet), dat die bandenmaat in het begin alleen bedoeld was voor fietsen, maar door vredesteijn opgerekt was speciaal voor deze brommers.
Misschien maar een fietsbandje eronder zetten??
Of toch eens kijken of ik er geen ander velgje op ga zetten met een andere maat....

Die s25 vind ik mooi :P
Mooi istie zeker, maar mooi zijn heb ik niets aan.......het kreng moet lopen!! :+

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 25 apr 2011 01:02
door beenham0
Super dat je die dingen voor weinig geld hebt kunnen kopen!
Zijn heul mooi :D

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 25 apr 2011 09:24
door MichielWolthaus
http://www.easyparts.nl/showarticles/0- ... _Inch.html

Even opzoeken welke breedte het is in metrische maten, dan hebben ze het daar waarschijnlijk wel.

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 25 apr 2011 16:07
door pinty
tja, hoe kom ik aan de metrische maat? als ik het omreken naar cm, krijg ik een hele vreemde maat: 5,7 cm
Ik heb nog een ander idee: De chinese scooters hebben deze bandenmaat ook. Nu alleen nog een merk bij die scooter vinden en daarna een verkoop punt.

De aanhouder gaat winnen!

net een mooi uitlaatje gescoort op mp voor de s25.
Straks maar even ophalen

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 26 apr 2011 00:42
door pinty
Vanmiddag weer even wat kunnen sleutelen aan de s1.
De bedoeling was, om het achterwiel er even snel uit te halen.........mooi niet.
Achterwiel los gedraaid; kreeg hem niet verder naar voren om de ketting eraf te kunnen halen.
Motorblokje dan maar los schroeven en 1 bout laten zitten om te kantelen....weer niks.
Achterbrug dan ook maar los, weer niet genoeg ruimte. De ketting lijkt wel net ietsje tekort.
Dan maar het hele motorblok los schroeven......

Afbeelding

Eindelijk, na dikke twee uur sleutelen, was het achterwiel eruit.
Tandwielen hebben dus ook hun beste tijd gehad.

Afbeelding

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 26 apr 2011 07:58
door silencer9112
jow,
mooi ding man maar waarom had je niet gewoon de ketting uitelkaar gehaalt?

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 26 apr 2011 09:19
door pinty
:o kan dat dan :o :roll:


Ik sleutel op ervaring, zonder wphb........Bij mijn motor gaat het wel op deze manier (net zoals mijn brommertjes uit het verleden)

Gisteravond nog even aan het zoeken geweest naar passende banden. Ik heb een site gevonden uit china, maar die hebben het bij dezelfde band ook over 12 1/2 inch maal 2.25 . Zou dit passen???
Zij zeggen van wel, maar ja...het blijven chinesen :x
Voor deze maat band, die ik zoek, zijn er dus geen metrische maat van beschikbaar (voor zover ik kan nagaan).
Nog maar even verder zoeken.

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 26 apr 2011 11:35
door MichielWolthaus
Bij easyparts hebben ze ruim assortiment aan banden, ook 12 inch banden.(Wel voornamelijk op scooters gericht, maar goed)
Stuur hun eens een mailtje welke metrische banden maat in de buurt komt van 12*2,25
Zij weten dit vast wel, en kunnen je dan waarschijnlijk ook wel die band leveren.

Die band van die chinezen zou ik niet voor gaan, aangezien de band groter is, zou die ook makkelijker van de velg af kunnen lopen.
Of misschien zelfs er vanaf springen als je de band oppompt.
Een halve inch is namelijk 1,25 cm, en de rand waar je band achter blijft 'haken' is nog geen centimeter.

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 26 apr 2011 12:05
door pinty
Ik heb al meerdere shops gemaild, waaronder easyparts. Nu even wachten op antwoord.

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 26 apr 2011 13:33
door MichielWolthaus
Goed zo, dan zullen ze je vast wel iets goeds kunnen leveren.

Succes met dat achterlager trouwens

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 26 apr 2011 14:50
door pinty
de eerste 4 hebben ze al niet..........
maar ik heb nog meer shops kunnen vinden, dus we wachten maar weer af.

btw, hoezo succes met het achterlager? Gaat dat ook weer zoveel problemen geven??? Ben ik alvast voorbereid.

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 26 apr 2011 14:55
door Jan de Lasser
bij een gewoon wiel niet, zal dus ook wel meevallen bij dat antieke spaakwiel van jouw gebakje

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 26 apr 2011 15:04
door MichielWolthaus
Je zal toch even opzoek moeten gaan naar de juiste lagerschalen (een goed brommerboer zal dit wel hebben)
En ik zou ook gelijk nieuwe lagerballetjes halen,
En dan is het een kwestie van alles in elkaar zetten, en zorgen dat de lager soepel lopen.