• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos kapot.

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
7 berichten • Pagina 1 van 1
Relentless
Pindabrein
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 aug 2010 14:41
  • Citeer

Berichtdoor Relentless » 05 aug 2011 23:06

Vorige week toen ik naar me werk reed met de tomos scheet die ermee uit. Leek een beetje als een warm/vast loper. Ik voelde op volgas dat die ineens minder vermogen had en daarna afsloeg. De kickstarter zat ook muur vast. Dus dacht gelijk aan een vastloper. Maar naar een keer goed kracht te zetten erop kwam die los en kon ik weer gewoon rijden. Wel een beetje zwaarder de eerste 100m daarna was het voor 1 week weg. Toen precies 1 week later gebeurde het weer maar was het echt over. Hij sloeg weer af en gaat alleen nog maar aan als je gas open doet. Maar dan naar 10m valt die weer uit.

Moet wel zeggen dat ik denk dat me vraagteken veer al een tijdje kapot is. Toen ik de Tomos had trok die lekker op. Alleen naar een aantal maanden was het echt een ramp geworden. Had er toen een Bullit onder gedaan en trok al beter. En toen ik de luchtfilter eraf haalde reed die al helemaal een stuk beter. Doe ik me luchtfilter er op blijft die stil staan. De bougie is ook zwart nu trouwens. Daarvoor was die altijd netjes koffie bruin. Ook al reed die net met een luchtfilter erop.

Nu heb ik de cilinder + uitlaat eraf gehaald en de cilinder was niks verkeerds aan. Wel brak 1 uitlaat schroef af. Dus denk dat ik toch al een nieuwe cilinder erop moet zetten. Alleen nu krijg ik de koppeling kap er niet af. Alle imbusjes zijn eruit maar hij zit nog steeds muur vast. Er zitten ook nog 2 soort kopere busjes in lijkt het wel maar die krijg ik ook niet los.

p.s. Het gaat hier om een 2006 Tomos die omgebouwt is naar 2010 incl. blok etc.

Iemand een idee wat het kan zijn ? Zowiezo denk ik al de vraagteken veer (Heb nog nooit die kap eraf gehaald dus weet ook niet hoe ik die moet gaan vervangen als ik de kap eraf krijg.

Hoop dat iemand hier wat meer weet over het syntoom wat zich daarna voordeed.
Omhoog


Gebruikersavatar
jada
Vaste forummer
Berichten: 325
Lid geworden op: 29 dec 2009 23:01
  • Citeer

Berichtdoor jada » 05 aug 2011 23:12

de kap moet je met beleid eraf slaan met een schroevedraaier oid in de naad.
Tomos A35
Omhoog

Gebruikersavatar
Jan de Lasser
Diehard
Berichten: 1434
Lid geworden op: 01 apr 2010 21:49
Locatie: Vaassen
  • Citeer

Berichtdoor Jan de Lasser » 05 aug 2011 23:34

die " koperen " busjes zijn pasbussen.
Je kunt doen wat jada voorstelt, maar je kunt ook MET BELEID tegen het carter slaan met een kunststof hamer en proberen met een paar plamuurmessen de opening te vergroten.
Als je eenmaal alletwee de plamuurmessen in de opening tussen de carterdelen hebt weten te wurmen kun je een platte schroevedraaier tussen de plamuurmessn te werken.
Waarom zo omslachtig?
De carterdelen zijn van aluminium en veel zachter als een schroevedraaier.
Omdat er olie in dat deel van het blok zit dienen de pasvlakken zeer vlak te zijn om lekkage te voorkomen.
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!
Omhoog

Relentless
Pindabrein
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 aug 2010 14:41
  • Citeer

Berichtdoor Relentless » 05 aug 2011 23:45

Oke dat alvast bedankt. Moet ik ergens een tegelzetter hamer regelen. Heb alleen van die lompe hamers. Maar weten jullie misschien ook wat het verder kan zijn dan alleen het vraagteken veertje ? Zou me koppeling nu kapot kunnen zijn of misschien toch de versnelling ?
Omhoog

Ricker
Diehard
Berichten: 1468
Lid geworden op: 25 feb 2009 20:15
  • Citeer

Berichtdoor Ricker » 06 aug 2011 13:03

Je koppeling is je versnelling. Met je tandwielen is niks mis denk ik.

Misschien is je koppelingsveer geknapt en zitten je segmenten vast, vandaar dat ie zo zwaar kickt misschien. Maar maar maak maar een foto van je blok als ie eenmaal open is.

Wel vaag dat er niks aan je cilinder zuiger te zien is, want dit klinkt toch echt als een warmloper.
viewtopic.php?f=9&t=10607" onclick="window.open(this.href);return false
-Bromkop
-14/12 (ontgrenst spruit)
-Momenteel std-snel uitlaat
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)
Omhoog

Gebruikersavatar
Jan de Lasser
Diehard
Berichten: 1434
Lid geworden op: 01 apr 2010 21:49
Locatie: Vaassen
  • Citeer

Berichtdoor Jan de Lasser » 08 aug 2011 08:18

is het losmaken van de deksel al gelukt?
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!
Omhoog

Gebruikersavatar
drestar
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3099
Lid geworden op: 02 sep 2009 15:10
  • Citeer

Berichtdoor drestar » 12 aug 2011 13:23

waarschijnlijk nog niet, :)
kijk ook even bij mijn nieuwe Honda MT project..
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
7 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.