Pagina 1 van 1

Tomos kapot.

Geplaatst: 05 aug 2011 23:06
door Relentless
Vorige week toen ik naar me werk reed met de tomos scheet die ermee uit. Leek een beetje als een warm/vast loper. Ik voelde op volgas dat die ineens minder vermogen had en daarna afsloeg. De kickstarter zat ook muur vast. Dus dacht gelijk aan een vastloper. Maar naar een keer goed kracht te zetten erop kwam die los en kon ik weer gewoon rijden. Wel een beetje zwaarder de eerste 100m daarna was het voor 1 week weg. Toen precies 1 week later gebeurde het weer maar was het echt over. Hij sloeg weer af en gaat alleen nog maar aan als je gas open doet. Maar dan naar 10m valt die weer uit.

Moet wel zeggen dat ik denk dat me vraagteken veer al een tijdje kapot is. Toen ik de Tomos had trok die lekker op. Alleen naar een aantal maanden was het echt een ramp geworden. Had er toen een Bullit onder gedaan en trok al beter. En toen ik de luchtfilter eraf haalde reed die al helemaal een stuk beter. Doe ik me luchtfilter er op blijft die stil staan. De bougie is ook zwart nu trouwens. Daarvoor was die altijd netjes koffie bruin. Ook al reed die net met een luchtfilter erop.

Nu heb ik de cilinder + uitlaat eraf gehaald en de cilinder was niks verkeerds aan. Wel brak 1 uitlaat schroef af. Dus denk dat ik toch al een nieuwe cilinder erop moet zetten. Alleen nu krijg ik de koppeling kap er niet af. Alle imbusjes zijn eruit maar hij zit nog steeds muur vast. Er zitten ook nog 2 soort kopere busjes in lijkt het wel maar die krijg ik ook niet los.

p.s. Het gaat hier om een 2006 Tomos die omgebouwt is naar 2010 incl. blok etc.

Iemand een idee wat het kan zijn ? Zowiezo denk ik al de vraagteken veer (Heb nog nooit die kap eraf gehaald dus weet ook niet hoe ik die moet gaan vervangen als ik de kap eraf krijg.

Hoop dat iemand hier wat meer weet over het syntoom wat zich daarna voordeed.

Re: Tomos kapot.

Geplaatst: 05 aug 2011 23:12
door jada
de kap moet je met beleid eraf slaan met een schroevedraaier oid in de naad.

Re: Tomos kapot.

Geplaatst: 05 aug 2011 23:34
door Jan de Lasser
die " koperen " busjes zijn pasbussen.
Je kunt doen wat jada voorstelt, maar je kunt ook MET BELEID tegen het carter slaan met een kunststof hamer en proberen met een paar plamuurmessen de opening te vergroten.
Als je eenmaal alletwee de plamuurmessen in de opening tussen de carterdelen hebt weten te wurmen kun je een platte schroevedraaier tussen de plamuurmessn te werken.
Waarom zo omslachtig?
De carterdelen zijn van aluminium en veel zachter als een schroevedraaier.
Omdat er olie in dat deel van het blok zit dienen de pasvlakken zeer vlak te zijn om lekkage te voorkomen.

Re: Tomos kapot.

Geplaatst: 05 aug 2011 23:45
door Relentless
Oke dat alvast bedankt. Moet ik ergens een tegelzetter hamer regelen. Heb alleen van die lompe hamers. Maar weten jullie misschien ook wat het verder kan zijn dan alleen het vraagteken veertje ? Zou me koppeling nu kapot kunnen zijn of misschien toch de versnelling ?

Re: Tomos kapot.

Geplaatst: 06 aug 2011 13:03
door Ricker
Je koppeling is je versnelling. Met je tandwielen is niks mis denk ik.

Misschien is je koppelingsveer geknapt en zitten je segmenten vast, vandaar dat ie zo zwaar kickt misschien. Maar maar maak maar een foto van je blok als ie eenmaal open is.

Wel vaag dat er niks aan je cilinder zuiger te zien is, want dit klinkt toch echt als een warmloper.

Re: Tomos kapot.

Geplaatst: 08 aug 2011 08:18
door Jan de Lasser
is het losmaken van de deksel al gelukt?

Re: Tomos kapot.

Geplaatst: 12 aug 2011 13:23
door drestar
waarschijnlijk nog niet, :)