• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Vraagje over zelf mengen

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
13 berichten • Pagina 1 van 1
Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 15 aug 2011 16:19

Omdat steeds minder pompen hier in de buurt mengsmering hebben, wil ik zelf gaan mengen. Maar welke tweetaktolie heb ik hier voor nodig? Op diverse sites wordt Castrol Power RS aangeraden, maar op het etiket staat een motorfiets. Ik heb ook rode flessen van Castrol gezien met een brommer op het etiket, maar dat schijnt weer geen volledig synthetische olie te zijn. Volgens het onderhoudsboekje van mijn Tomos kun je het beste volsynthetische olie gebruiken. En moet je echt zelf aan de slag met jerrycans, of is het voldoende om een klein flesje tweetaktolie bij je te hebben en dan bij de pomp eerst zeg 3 liter Euro95 te tanken, en er dan 60 ml tweetaktolie achteraan te mikken. Of kan dat alleen met zgn zelfmengende tweetaktolie?

Pascal
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Pascal » 15 aug 2011 16:26

Welke 2 takt olie nodig is, ligt aan je eigen. Elke op de markt verkrijgbare olie is wel geschikt. Hetzij volsyntheet beter dan halfsyntheet. Voor een standaard Tomosje maakt het mijn inziens ook weinig uit en kan je beter action olie kopen van 4euro per liter. Scheelt je op jaarbasis zoveel dat je er eind van het jaar een nieuwe cilinder van kopen kan. Action olie gebruikte ik voor mijn scooter, die aanzienlijk meer toeren maakte dan een Tomos, en die cilinder zag er nog perfect uit na duizenden kilometers.

Verder kan je prima de olie bij het pompstation er in gooien. Mits je natuurlijk 1:50 mengt. Wel zou ik eerst de olie in de tank doen en dan de benzine. Zie het als met ranja, doe je eerst water en dan de ranja, mengt het niet goed. Eerst de ranja en dan het water en het mengt goed.
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 15 aug 2011 16:33

Welke 2 takt olie nodig is, ligt aan je eigen. Elke op de markt verkrijgbare olie is wel geschikt. Hetzij volsyntheet beter dan halfsyntheet. Voor een standaard Tomosje maakt het mijn inziens ook weinig uit en kan je beter action olie kopen van 4euro per liter. Scheelt je op jaarbasis zoveel dat je er eind van het jaar een nieuwe cilinder van kopen kan. Action olie gebruikte ik voor mijn scooter, die aanzienlijk meer toeren maakte dan een Tomos, en die cilinder zag er nog perfect uit na duizenden kilometers.

Verder kan je prima de olie bij het pompstation er in gooien. Mits je natuurlijk 1:50 mengt. Wel zou ik eerst de olie in de tank doen en dan de benzine. Zie het als met ranja, doe je eerst water en dan de ranja, mengt het niet goed. Eerst de ranja en dan het water en het mengt goed.
In het onderhoudsboekje staat dat wanneer je eerst de olie erin giet en dan pas de benzine het risico groot is dat de brandstofleiding verstopt raakt..............

Pascal
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Pascal » 15 aug 2011 16:38

Zorg dan dat je altijd nog een halve liter tot een liter benzine in je tank hebt zitten.
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 15 aug 2011 17:30

Oké, en moet het dan nog zelfmengende tweetaktolie zijn, of niet? En wat is precies het verschil? Is zelfmengend voor als je het handmatig mengt, en niet-zelfmengend voor zo'n nieuw model Tomos met oliepompje?

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 15 aug 2011 17:44

Meeste olieën zijn tegenwoordig zelfmengend.
Ik heb HEMA olie, is ook €6,95, volsynthetisch, zelfmengend en heeft de hoogste euro kwaliteitsnorm gehaald, de ISO L-EGD. Ik was zelfs 1 keer de olie vergeten, nadat ik een tijdje die olie had gebruikt, en nergens last van gehad. Na een korte rit (wel ruim 10 km) kwam ik erachter dat ik het vergeten was, erbij gegooid en de cilinder is nog perfect.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 15 aug 2011 17:50

Meeste olieën zijn tegenwoordig zelfmengend.
Ik heb HEMA olie, is ook €6,95, volsynthetisch, zelfmengend en heeft de hoogste euro kwaliteitsnorm gehaald, de ISO L-EGD. Ik was zelfs 1 keer de olie vergeten, nadat ik een tijdje die olie had gebruikt, en nergens last van gehad. Na een korte rit (wel ruim 10 km) kwam ik erachter dat ik het vergeten was, erbij gegooid en de cilinder is nog perfect.
En zelfmengend houdt dus in dat je het ook gewoon na het tanken in je benzinetank erbij kunt gieten, en dat het dan vanzelf goed mengt? Ik heb nu maar zo'n fles Castrol RS 2T gekocht, er staat niet op het label of deze zelfmengend is.

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 15 aug 2011 17:52

Ja, ik gooi het bij het tanken in de tank erbij. Gaat prima. Maar je hoeft je geen zorgen te maken hoor, meeste zijn zelfmengend. Staat er niet altijd op.

tomostefan
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor tomostefan » 15 aug 2011 22:24

Zelfmengend, niet zelf mengend, maakt geen ruk uit.

Tank gewoon, kijk hoeveel liter je hebt getankt en gooi er voor elke liter benzine 20 ml olie bij, als je tomos een beetje is opgevoerd, (bv een snelle 50 of 65/70cc) dan gooi je er 25 ml olie per liter benzine bij (dan heb je 1 op 40)

Ik gebruik voor zowel mijn zundapp als mijn tomos en puch gewoon action olie van 2 euro de liter.
Tomos
Zundapp
say "i" spell "map" then say "ness"

stef11444
award winnaar
award winnaar
  • Citeer

Berichtdoor stef11444 » 16 aug 2011 02:10

ik gebruik voor m'n derbi Castrol, en voor de tomos van de action,
cilinder is nog 100%

Sam2015
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Sam2015 » 18 apr 2016 21:29

Welke olie van de action gebruiken jullie? Voor een tomos. 5w-30 ofzo???? Heb er niet zo veel verstand van. :')
Real-life Girls

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 18 apr 2016 21:32

Post uit 2011 :lol:
En ze hebben gewoon 2-stroke olie staan geloof ik.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 18 apr 2016 22:41

Yep, zelf mengende 2takt olie, staat er gewoon op en maar 1 soort.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
13 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen