Pagina 1 van 1

Voortandwiel keerring gaat steeds kapot.

Geplaatst: 22 mei 2012 00:20
door homoetje
Beste forummers

Ik heb een tomos A35 met de volgende setup:

Cilinder: 70cc Parmakit + bromkop
Carburateur: 14.12 Dellorto SHA + Power1 powerfilter
Uitlaat: Technigas Next
Sproeier: 74
Vertanding: 26-22


Mijn keerring blijft kapot gaan, ik heb hem nu geloof ik al 10 keer vervangen in een half jaar, waaronder 3 keer met mn 70cc kit en alle andere keren met mijn standaard 50cc cilinder. Wat kan de oorzaak hiervan zijn? Word namelijk helemaal gek van al die olie op de vloer en op mijn achterwiel. Keeringen zijn altijd goed geplaatst, bestaan er geen sterkere keerringen voor bij het voortandwiel?

Alvast bedankt.

Re: Voortandwiel keerring gaat steeds kapot.

Geplaatst: 22 mei 2012 09:02
door 15melvin15
Hier is al een keer eerder een vraag over geweest.
Toen bleek het een imitatie tandwiel op te zitten die net iets dunner is dan het origineel waardoor de keerring niet goed afdicht

Re: Voortandwiel keerring gaat steeds kapot.

Geplaatst: 22 mei 2012 09:06
door homoetje
Oke bedankt, ik ga binnenkort toch nieuwe kopen dus misschien zit er nu wel een imitatie op.

Re: Voortandwiel keerring gaat steeds kapot.

Geplaatst: 22 mei 2012 13:41
door TheStealthSpy
Als je de keerring vervangt dan moet je eigenlijk ook het vulbuisje vervangen. Aan de binnenkant van de keering doe je vet, want anders vreet het vulbusje de keerring op. Aan de binnenkant van de vulbus doe je vleoibare pakking zodat deze goed afsluit op de as. Als je helemaal zeker wilt zijn kun je dan nog wat extra vloeibare pakking aan de zijkant van de keerring doen. Dit als een soort tweede beveiliging. Bij een imitaitetandwiel moet je een stukje rubber in een ring te knippen en tussen tandwiel en borgplaat te leggen waardoor de moer strakker kan worden aangedraaid.
Dikte van een imitatietandwiel kan idd dunner zijn dan een origineel van Tomos. Dat betekent dat de moer die het tandwiel vast moet draaien op de afstandsbus al tegen het hart van de vertanding aanloopt. Daarom kun je je tandwiel niet goed vastzetten (er blijft een kleine speling over) waar de olie doorheen kan komen. Stel de o-ring in het naaldlager is compleet weg, dan nog blijft de olie tussen lager, bus en tandwiel zitten als deze goed afsluiten.

Je kan dit beun oplossen door een stukje rubber in een ring te knippen en tussen tandwiel en borgplaat te leggen waardoor de moer strakker kan worden aangedraaid.
Let wel op dat bijna elk tandwiel dat je voor een Tomos koopt imitatie is. Het orgineel is zo duur dat bijne geen enkele brommerboer deze nog verkoopt.