Ik vroeg me af of de standaard krukas van een Tomos het uithoudt met een 65cc Airsal. Er zat namelijk voorheen een ei-cilinder op en de krukas was pistonpen 10. Aangezien de zuiger van 65cc Airsal Pen 12 heeft, heb ik dus de lager uit de krukas gehaald en er een ingezet uit een oud puch blok, dit was GEEN naaldlager maar gewoon een normale lager. Hopelijk kan dat geen kwaad, of dien je echt een naaldlager te gebruiken?
Maarjah, nadat ik dus de lager had vervangen ging de Pen12 er zonder probleem in, en heb toen verder de Airsal gemonteerd. Aangezien de Airsal er nu al een tijdje onderzit, en ik er al wat kilometers mee heb gereden. Dacht ik van laat ik het gas nou eens voor de eerste keer vol opentrekken..Terwijl de Airsal nog opbouwde naar zijn top kwam er een gigantisch geweld vanuit de carter, ik heb het gas nog een paar keer opengetrokken hierna maar er blijft een gigantisch geweld uit de carter komen.
Nu begin ik me dus zorgen te maken over de krukas, het is namelijk een Tomos uit 1996 waar origineel een Pen 10 Ei-cilinder op hoort te zitten. Het is een 2-Speed blok, maar dan nog denk ik dat de krukas dit niet lang volhoudt. Vandaar dat ik hier even om hulp vraag, om er zeker van te zijn dat het de krukas is of misschien iets anders.