• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Over een windscherm gesproken.

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 03 nov 2012 19:06

Weer hallo Tomosrijders,

Ik heb nu een heel andere vraag. En wel eentje over een windscherm op m`n Tomosje.
Het is misschien niet zo cool voor jongeren, maar voor mij des te meer.
Mijn besluit om enigszins als een chopper te gaan rijden liet een andere wens weer boven komen. T.w. een aangezicht scherm.
Maar dan één die ook toont. En niet het eerste de beste kinderzit schermpje.
Uiteraard heb ik op het forum rond gekeken, doch weinig te zien c.q. gevonden w.b.t. een tomosje.
Vandaar deze vraag.

Wie heeft er (wel eens) een scherm op zijn Tomos gefabriceerd ?

Zelf heb ik alvast een stap genomen. En wel een mooi gemodeleerd scherm gekocht a € 32. (Maar dan hebbie ook wat.) Vanzelfsprekend heb ik er wat foto`s van gemaakt en het moet met en zonder mandje op m`n Tomosje geplaatst kunnen worden. Als ook dat het scherm met een vloek en een zucht er af gehaald kan worden.

Zelf heb ik al wat ideeën, hoe ik dat, onder die voorwaarden, moet bevestigen. Maar ik houd me aanbevolen voor andere suggesties.

Bij deze even wat foto`s. En het merk is: Yepp

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zoals op de laatste foto te zien is komt de steun gewoon in het mandje te zitten. Daar heb ik diverse basis blokken, strippen, beugeltjes voor bedacht. Maar gezien dat het nog in de idee fase zit, kan ik nog geen voorbeeld laten zien.

Mocht in jullie opkomen: Dat scherm zit veel te ver weg. Wel, op mijn bmw zit het scherm ook ± 25 cm voor mijn stuur. Dus het kan gewoon. Maar ik maakt het zo universeel dat ik ook de mogelijkheid maak dat de schermsteun ook op de metalen strip van het mandje kan.
Maar goed, tot zover even mijn nek uitgestoken w.b.t. een scherm op een Tomosje.

In afwachting wacht ik met spanning op jullie reacties.

Prettig weekend.
Laatst gewijzigd door C. van Klaveren op 28 jul 2013 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Keeshaven

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 nov 2012 20:17

Heb je een stuur met dwarsstang? Dan zou je een beugel/ bracket voor de klem kunnen maken voor tussen de stuurbevestiging op de bovenste kroonplaat en de dwarsstang van het stuur. Dan is het scherm ook snel te demnonteren en kan de mand er ook voor staan.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

rivered
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor rivered » 04 nov 2012 23:42

Mij lijkt dit ook een heel leuk idee, alleen denk wel dat het de snelheid drastisch zal beinvloeden. En of het veilig is bij hoge snelheid vraag ik me ook af. Dus ik dacht er aan een windscherm te halen die aan je stuur kan op 2 plekken. Lijkt me een stuk stabieler en wordt ook minder snel gestolen :P.
Don't gain the world and lose you're soul, wisdom is better then silver and gold :).

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 07 nov 2012 10:18

Hallo waarde geïnteresseerden,

Even gereageerd.
Ik ben dik bezig met het scherm. [En vele ideetjes praktisch uitgewerkt.] En heb er al mee gereden.
Op dit moment is `t het idée met de beugeltjes geworden. (In theorie aardig, maar praktisch is het wat anders.)
Zoals gebruikelijk gaat\ging er veel mis. Maar ja, dat is gebruikelijk als je iets ontwikkeld. Ik laat even een fotootje zien.

Afbeelding
Afbeelding

À propos: Het maakte geen verschil in de snelheid. Maar mijn top heb ik terug getuned naar 45 – 50.[atw28 en 9mm carb)
Verder klapt het scherm om bij een kuil of heuvel in de weg als ik er met enige snelheid overheen rijdt. [Misschien moet ik de klemming strakker vast zetten. Maar ja, als het fout gaat, moet ik een nieuw scherm kopen. En daar zit ik niet op te wachten.]

Een plaatsing d.mv. een beugel\strip bij de stuurbevestiging is de volgende stap.

Tot zover even gauw gereageerd. (Ik zag dat m`n server ook al een dag uitgevallen was, zo druk ben ik met dat scherm.)

p.s. Ik heb een stuur met een stang. Wat wordt er met een bracket bedoelt ?

En w.b.t. een stuurbevestiging. Dat was een van de eerste ideeën, (En daar is al iets voor gekocht.) doch dat idée is voorbij gestreefd door andere. Maar het is niet weggegooid.

Tenslotte blijkt de huidige opstelling nu nog veel manco`s te hebben.

Bij deze even vooraf geïnformeerd.
Laatst gewijzigd door C. van Klaveren op 28 jul 2013 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Keeshaven

Alex..
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 07 nov 2012 11:45

een bracket is een monteerbeugel, die je dus zou kunnen klemmen over je stang heen.

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 08 nov 2012 00:19

Weer hallo Tomosrijders en anderen,

Om te beginnen, fijn nu weet ik wat in dit geval met een bracked bedoeld word.
Maar kan je ook dat “speciale” bracked, voor die tussen stang, kopen ?
En hoe ziet dat er uit ?
Misschien is `t wel iets wat ik kan gebruiken.

En verder: Ik ben vandaag weer verder gegaan met het windscherm projekt. Uiteraard gaat het met horten en stoten (Met voor en tegens.), maar …. de ontwikkeling gaat door. En zo het er nu uitziet, verlaat ik het idee van de beugeltjes weer. Ik ga weer terug naar een eerder idee van de originele kinderstoel bevestiging. Maar daarover later in de week of .....

Uiteraard maak ik steeds foto`s voor mij zelf (nodig voor de ontwikkeling), maar ik heb besloten om die foto`s tijdelijk op de site te zetten. Dan ziet een ieder de ontwikkeling die ik meemaak. (Met plezier) En als ik mijn doel heb bereikt (of niet) komen er afstuitende foto`s en gaat de rest de prullenbak in.

Tot zover maar weer.

En hieronder de tijdelijke foto`s van de ontwikkeling.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door C. van Klaveren op 28 jul 2013 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Keeshaven

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 08 nov 2012 15:49

Zoals de foto met dat gele "schuimrubber" en ty-wraps zou de beste stand zijn. Misschien nog een wat betere bevestiging dan met de trekbandjes.

Waarschijnlijk kun je dan de mand niet meer op het stuur krijgen. Misschien kun je je daar op focussen om die op een andere wijze te bevestigen?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 08 nov 2012 17:44

In reactie.

Voor het oog is dat voorbeeld met dat gele zeemkokertje aardig. Maar het scherm zit te laag en de wind komt er overheen.

En ..... wanneer het scherm voorop\aan het mandje vast zit, had ik weer een ander probleem. Wel hoog genoeg, maar het bleek te ver af. En dat had weer het gevolg dat er een enorme turbulentie om je hoofd plaats vind. Dus ook niks.

Volgende week ga ik verder.
Keeshaven

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij