Wat is het bouwjaar? xxxx
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds afgelopen weekend: nieuwe cilinder (oude cilinder kop), tweedehands blok en uitlaat
Wat is het probleem? Trekt niet goed op, lijkt vooral problemen te hebben met overschakelen.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Nieuwe cilinder (oude cilinder kop), tweedehands blok en uitlaat
Hallo!
Kwam op dit forum uit omdat ik opzoek was naar een oplossing van het probleem met mijn Tomos.
Afgelopen weekend kwam ik er achter dat mijn cilinder compleet verroest was (viel compleet uit elkaar als je er met een hamer op tikte). Bij het demonteren ervan kwam er een deel van het blok mee, want deze zat ook vastgeroest

Ik heb een nieuwe cilinder gehaald en een tweedehands blokje, zonder ontsteking. De ontsteking heb ik overgezet van mijn oude blok, maar ik wam erachter dat het in mijn oude blok met 3 schroeven bevestigd zat en in het nieuwe blok met 4 schroeven?!? Verder was het blok hetzelfde en de ontsteking heb ik wel vast kunnen zetten.
Op het blok zat een iets groter tandwiel dan normaal (maar dat had mijn oude ook).
De uitlaat was ook zo goed als doorgeroest, dus deze heb ik ook vervangen door gewoon dezelfde originele uitlaat maar dan in goede staat.
Nu klinkt hij prima en loopt ook goed op het volgende na;
Hij lijkt moeite te hebben met overschakelen en trekt ontzettend langzaam op, zeker als hij koud is (dan houd hij ook heel erg in als je 30/35 rijd).
Het klinkt alsof hij een stuk of 3,4 keer overschakelt, alsof het niet lukt zeg maar. Uiteindelijk kom ik wel aan zijn top (40-45 kmph) maar het duurt nogal lang.
Als ik met mijn achterwiel in een gootje sta of iets dergelijks dan krijgt hij hem daar al moeilijk uit, omdat er gewoon geen power is...
Voordat ik alles verving had hij veel duidelijker 2 verschillende versnellingen en trok hij lekker op in de eerste versnelling. Met zo'n overdreven mechanisch piepgeluidje erbij, dat hoor je nu ook bijna niet meer met de nieuwe onderdelen...
Heeft iemand enig idee wat er mis zou kunnen zijn?
Bedankt!