• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

A35 Trekt niet op na nieuwe onderdelen

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
28 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
copperzzz
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 mei 2013 09:46
  • Citeer

Berichtdoor copperzzz » 13 mei 2013 10:12

Welke Tomos model heb je? A35
Wat is het bouwjaar? xxxx
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds afgelopen weekend: nieuwe cilinder (oude cilinder kop), tweedehands blok en uitlaat
Wat is het probleem? Trekt niet goed op, lijkt vooral problemen te hebben met overschakelen.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Nieuwe cilinder (oude cilinder kop), tweedehands blok en uitlaat

Hallo!

Kwam op dit forum uit omdat ik opzoek was naar een oplossing van het probleem met mijn Tomos.

Afgelopen weekend kwam ik er achter dat mijn cilinder compleet verroest was (viel compleet uit elkaar als je er met een hamer op tikte). Bij het demonteren ervan kwam er een deel van het blok mee, want deze zat ook vastgeroest :(

Ik heb een nieuwe cilinder gehaald en een tweedehands blokje, zonder ontsteking. De ontsteking heb ik overgezet van mijn oude blok, maar ik wam erachter dat het in mijn oude blok met 3 schroeven bevestigd zat en in het nieuwe blok met 4 schroeven?!? Verder was het blok hetzelfde en de ontsteking heb ik wel vast kunnen zetten.
Op het blok zat een iets groter tandwiel dan normaal (maar dat had mijn oude ook).
De uitlaat was ook zo goed als doorgeroest, dus deze heb ik ook vervangen door gewoon dezelfde originele uitlaat maar dan in goede staat.

Nu klinkt hij prima en loopt ook goed op het volgende na;
Hij lijkt moeite te hebben met overschakelen en trekt ontzettend langzaam op, zeker als hij koud is (dan houd hij ook heel erg in als je 30/35 rijd).
Het klinkt alsof hij een stuk of 3,4 keer overschakelt, alsof het niet lukt zeg maar. Uiteindelijk kom ik wel aan zijn top (40-45 kmph) maar het duurt nogal lang.

Als ik met mijn achterwiel in een gootje sta of iets dergelijks dan krijgt hij hem daar al moeilijk uit, omdat er gewoon geen power is...

Voordat ik alles verving had hij veel duidelijker 2 verschillende versnellingen en trok hij lekker op in de eerste versnelling. Met zo'n overdreven mechanisch piepgeluidje erbij, dat hoor je nu ook bijna niet meer met de nieuwe onderdelen...

Heeft iemand enig idee wat er mis zou kunnen zijn?

Bedankt!
Omhoog


Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 13 mei 2013 10:18

Heb je hem opnieuw afgesteld?
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

copperzzz
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 mei 2013 09:46
  • Citeer

Berichtdoor copperzzz » 13 mei 2013 12:28

Heb je hem opnieuw afgesteld?
Benzine/lucht is inderdaad afgesteld.
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 13 mei 2013 12:57

Zou je anders een filmpje kunnen maken? Ik snap niet helemaal hoe je dat bedoeld dat het lijkt alsof hij 3 of 4 keer overschakeld.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

copperzzz
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 mei 2013 09:46
  • Citeer

Berichtdoor copperzzz » 13 mei 2013 13:05

Zou je anders een filmpje kunnen maken? Ik snap niet helemaal hoe je dat bedoeld dat het lijkt alsof hij 3 of 4 keer overschakeld.
Ik zal dit vanavond eens proberen!
Omhoog

copperzzz
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 mei 2013 09:46
  • Citeer

Berichtdoor copperzzz » 13 mei 2013 20:43

Hier zijn 2 videos (hoop ik :wink: )

Bij de eerste start ik hem net (koud), bij de laatste paar secondes hoor je dat hij ineens niet doortrekt, dit heb ik heel vaak nu..
http://imageshack.us/clip/my-videos/10/ ... gnkga.mp4/

Hier is hij een paar minuten warm gereden en ga ik een stukje bergop, dan hoor je het probleem het beste en kan hij het maar moeilijk trekken:
http://imageshack.us/clip/my-videos/38/ ... mgtds.mp4/

Rechtsboven klikken op "continue to media"
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 14 mei 2013 11:05

Kan het niet helemaal plaatsen wat het kan zijn. Even wachten op iemand die het eventueel wel weet.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 14 mei 2013 11:18

Ik denk dat je zowiezo aan het rechterkant van het blok moet wezen. Maar komt er toevallig veel rook uit de uitlaat en zo ja. welke kleur. (wit of blauw). maar ik denk dat je vraagtekenveer moet vervangen. die zorgt voor het (soepel) overschakelen.
En even kijken of de koppeling nog wel goed is. plus haal zeker even nieuwe ATF.

EDIT

Kan het ook zijn dat je nieuwe uitlaat toevallig is dicht gekoold?
Ik zou hier eerst na kijken. dat verklaard wel waarom je dan minder power hebt en miss daardoor te weinig om goed over te schakelen. maar als nog ATF olie vervangen als je dat nog niet had gedaan. :wink:
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

copperzzz
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 mei 2013 09:46
  • Citeer

Berichtdoor copperzzz » 14 mei 2013 12:43

ATF is de olie?
Het tweedehandse blok was namelijk leeg, dus daar zit al nieuwe in.

Hoe kan ik goed controleren of de uitlaat niet dicht gekoold is?
Er komt overigens niet veel rook uit de uitlaat ;)
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 mei 2013 14:28

Uitlaten die dicht zitten kun je voelen aan de achterzijde van de demper. Als daar niet met regelmatige, stevige ploffen uitlaatgas uit komt dan is deze verstopt. Zeker de "standaard" dempers van de sigaren hebben daar last van dat de omloopgaatjes dicht gaan zitten. Even met de staalborstel schoonmaken en doorsteken (ook de binnenzijde van de pijpjes (als je daar bij komt) schoonkrabben met een platte schroevendraaier. Als je de uitlaat van de cilinder hebt, maak dan ook de uitlaatpoort even schoon. (zuiger moet in onderste stand staan in de cilinder).

Vwb de filmpjes: Ik hoor een stotter die ik waarschijnlijk kan herleiden naar een slecht afgestelde ontsteking. Staat deze nog op snorstand toevallig, want ik hoor eenmaal op snelheid ook een "zagend" geluid wat mij aanduid dat de ontsteking te laat staat voor de snelheid die de zuiger op dat moment heeft (vonk komt nagenoeg op BDP). Bougie is wel goed van kleur?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

copperzzz
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 mei 2013 09:46
  • Citeer

Berichtdoor copperzzz » 14 mei 2013 20:15

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Bijlagen
2013-05-14 20.07.09.jpg
zien jullie hier iets aan? Hoe zet je de ontsteking om?
Omhoog

copperzzz
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 mei 2013 09:46
  • Citeer

Berichtdoor copperzzz » 14 mei 2013 20:19

Het is overigens een snorfiets!
Omhoog

Gebruikersavatar
TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
Berichten: 798
Lid geworden op: 24 okt 2010 16:09
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 14 mei 2013 20:22

http://wiki.tomosforum.nl/index.php/Ele ... _afstellen
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser
Omhoog

copperzzz
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 mei 2013 09:46
  • Citeer

Berichtdoor copperzzz » 14 mei 2013 20:53

We hebben de uitlaat gecontroleerd en deze is in orde.

Het is alleen het verschil in het blok met de oude.
Zoals je ziet op de foto die ik heb gemaakt van mijn blok, heb ik helemaal niet die bromstand/snorstand gleuven. Deze zaten wel gewoon op mijn oude blok netzoals op de fotos uit de FAQ. Ook heeft mijn oude blok 4 ophangpunten en de nieuwe maar 3 waardoor de spoel niet eens te draaien is, omdat we hem dan niet vast kunnen zetten (geen gaatjes).

Waarom zijn de blokken zo verschillend?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 mei 2013 04:09

Omdat dit blok waarschijnlijk is gebouwd met puntenontsteking. Die zit maar met 3 boutjes vast.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

copperzzz
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 mei 2013 09:46
  • Citeer

Berichtdoor copperzzz » 15 mei 2013 08:46

Serieus? Het "nieuwe" blok was namelijk zonder ontsteking, dus deze komt van de oude af.
Hij ook maar met 1 schroefje vast..

Toch vind ik het ook vreemd dat de sleuven voor brom/snorstand er helemaal niet in zitten.

Kan het wel gewoon goed werkend gemaakt worden met deze combinatie of moet ik wederom een ander blok of ontsteking halen?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 mei 2013 13:50

Theoretisch kan alles. Maar je hebt je oude blokje ook nog liggen toch? Is de carterhelft waar de ontsteking zat nog goed? Dan zou je kunnen overwegen van 2 blokken 1 goede te maken. Je zal wel eea moeten demonteren. In principe moeten deze allemaal op elkaar passen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

copperzzz
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 mei 2013 09:46
  • Citeer

Berichtdoor copperzzz » 16 mei 2013 13:03

Beide kanten van het oude blok zijn inderdaad niet meer te gebruiken.

Maar, vanavond kan ik het nieuwe blok weer inruilen voor een andere, hetzelfde type als mijn oude dit keer!
Ben benieuwd wat hij dan doet.
Omhoog

copperzzz
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 mei 2013 09:46
  • Citeer

Berichtdoor copperzzz » 17 jun 2013 19:22

Nou alles is weer in elkaar gezet, maar om een of andere reden wilde hij niet starten.
Kom hem wel aankicken, maar daar bleef het bij...

Heb hem weggebracht naar een winkel en deze belden mij op dat hij niet "constant zou vonken".
Voordat ik hem wegbracht hadden we nog gekeken of hij vonkte en dat deed hij toen wel, maar of dit dan constant is :roll: ?

Maar goed, de persoon van de winkel zei dat het waarschijnlijk aan de ontsteking zelf ligt dan...

Wat denken jullie hiervan?
Ik ga dan namelijk zelf achter een ontsteking aan en deze zelf er op zetten, maar ik vind het een beetje vaag en voordat ik wederom geld ga investeren...
Omhoog

Gebruikersavatar
MrMike
Tomosforummer
Berichten: 161
Lid geworden op: 23 okt 2012 10:15
Locatie: Den Bosch
  • Citeer

Berichtdoor MrMike » 17 jun 2013 21:01

Je hebt een nieuwe cilinder erop gezet? is deze goed? Zat de zuiger erbij?
Weinig power en slecht lopen kan druk verlies zijn.

Cilinder die slecht is, niet de juiste zuiger erbij (waarmee die is ingereden) of verkeerd om geplaatst? Nieuwe koppakking erop gedaan? Geen oude stukjes pakking tussen blijven steken? (of was die echt helemaal nieuw) wel goed ingereden?

Als ik de filmpjes bekijk, dan gaat mijn eerste gedachte niet meteen naar de ontsteking, Hij lijkt het te doen. dus als de ontsteking niet compatibel was dan had hij het vanaf het begin niet gedaan,

Het is natuurlijk ook een ander tweedehands blok, dus dat de versnellingen en koppeling iets anders reageren en klinken hoeft niet vreemd te zijn. Koppeling blokken, hoeveelheid olie, sterkte van veren etc. hebben allemaal een effect op het gedrag en geluid.

Ik zou het zoeken in powerverlies, niet direct in ontsteking. Het kan zelfs zoiets kleins zijn als de rem te strak afgesteld waardoor deze niet helemaal los komt. (spreek uit ervaring lol)

Mvg
Mike

ps.
Ik ben ook maar een knutselaar, dus staar je niet blind op wat ik zeg. Zou ook de ontsteking kunnen zijn. Alleen mijn gevoel zegt van niet.
"Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt, je wordt oud omdat je stopt met spelen."

"Netheid is voor de domme, een Genie beheerst de Chaos."
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
28 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.