• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Startprobleem na afslaan voor stoplichten

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
14 berichten • Pagina 1 van 1
hubert123
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor hubert123 » 04 jul 2013 18:32

Welke Tomos model heb je? YUNGSTER
Wat is het bouwjaar? April 2007
Sinds wanneer speelt dit probleem? Dit jaar / Laatste 3 maanden
Wat is het probleem? 3 problemen. Zie hieronder
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Dit jaar niets veranderd

Rijden doet de snorfiets eigenlijk best goed. Er zijn echter de laatste maanden drie afwijkingen opgetreden.
1e Tijdens het stoppen voor een stoplicht stopt de motor na ongeveer een halve minuut . Het klinkt zoals het afwurgen
door benzinegebrek. Het stationaire toerental loopt terrug tot een beetje hikken en dan stop. Het motortje laat zich
absoluut niet meer starten. Om hem weer op gang te krijgen moet steeds weer de bougie er uit; en dan enkele keren
met de kickstarter spoelen.Daarna gaat het direkt weer tot het volgende stoplicht. De bougie is steeds weer droog en
mooi koffiebruin.
2e Bij vol gas houd het motortje steeds weer even sterk in . De snorfiets geeft dan een goed merkbare schok en gaat dan
weer verder.
3e De snorfiets is vroeger een klein beetje opgevoerd waardoor de max.snelheid op 38 km/uur kwam. De max,snelheid
komt niet meer verder dan 34km/uur. Er zijn dus 4 km/uur verdwenen. Dit zijn vast 12 %.

WAT HEB IK GEBROBEERD.:
De sproeier 0,50 gewisseld voor diverse andere maten. De DELLORTO PHVA-10 meerdere malen gedemonteerd en
doorgeblazen en gereinigd. De vlotter en vlotternaald vernieuwd. Gasluchtschroef en stationair schroef vele malen opnieuw
ingesteld. Meerdere nieuwe bougies gekocht. Aktueel NGK-B8ES Puntafstand bougie 0,8-09 mm. Uitlaat doorgeblazen

Hoogstwaarschijnlijk is het een kleinigheid die je moet weten. Hopelijk herkent een van u een bekend probleem.

In vooruit mijn dank voor uw reactie.
vr.gr.Hubert

dingiedong
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dingiedong » 04 jul 2013 19:02

aan de toegepaste carburateur te zien praten we over een A55 blok?
Controleer dan als eerste het rubber inlaatspruitstuk op scheurtjes

controleer de compressie eens..misschien zijn de zuigerveren versleten aan het raken.
controleer ook de uitlaatpoort..die kan ook gedeeltelijk dicht zitten.

Als er nog een standaard katalysator uitlaat onder zit kan die ook verstopt aan het raken zijn...

De katalysator gaat dicht zitten met koolaanslag en belemmert je doorgang van uitlaatgassen.
en daar gaat je topsnelheid...deze pijpen zitten erg snel dicht..zeker onder een snorfiets.

hubert123
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor hubert123 » 04 jul 2013 21:26

Dingidong
Bedankt voor je snelle reactie.
De compressie is nog altijd enorm. Dit merk ik bij het cikstarten.
De uitlaat is al jaren geleden gewisselt voor eentje zonder katalisator.
De rubberen spruitstukjes van de yungster zijn in de loop der jaren al meerdere malen gescheurd. Daarna heb ik een
spruitstuk van een tomas bromfiets met a55 cilinder gemonteerd.De spruitstukken van deze bromfietsen zijn anders gemaakt en scheuren niet meer. Dit heb ik gekontrolleerd. Het gat in de cilinderkop heb ik het laatst voor twee jaren gekontrolleerd.
Ik ga dit morgen direkt kontrolleren.. De vier kilometer welke ik mis, vind ik op zich niet erg, het duid echter wel op een of andere verandering aan het systeem. Ook het inhouden duid op een verandering. En ook het niet gelijk weer te kunnen starten duid op een verandering. O.K.morgen eerst eens in de de uitlaatopening der cilinderkop nakijken. Voor eerst bedankt voor
je meedenken.

vr.gr.Hubert

MrMike
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MrMike » 05 jul 2013 08:49

Je hebt een spruitstuk van een A55 gemonteerd of ook een A55 cilinder?

Het zijn wel vreemde problemen, droge bougie maar je moet wel spoelen om hem te starten.
Verlies van snelheid kan zijn dat zaken vuil / verstopt raken. Mogelijk ook de oorzaak van de andere problemen?

Al een keer gekeken in hoeverre je uitlaatpoort dicht zit met kool?
"Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt, je wordt oud omdat je stopt met spelen."

"Netheid is voor de domme, een Genie beheerst de Chaos."

hubert123
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor hubert123 » 05 jul 2013 19:34

Het gaat om een yungster-funtastic. Deze hebben standaard een A55 cilinder. Het spruitstuk is van een Tomos bromfiets
Revival. Deze spruitstukken hebben een doorlaat van 12-13 mm . Wel gedeeltelijk rubber maar zeer sterk gemaakt.
Vandaag heb ik de cilinderkop weggenomen. Alles natuurlijk zwart, maar zeer dunne laag. Absoluut niets DICHT gekoold.
Nogmaals het probleem. Bij remmen slaat de motor gewoon af. Starten is hierna niet meer mogelijk. Als de bougie
gedemonteerd wordt en enkele malen gekikt wordt. gaat het direkt weer. Stationair draaien gaat ook niet meer , de motor wurgt
gewoon af. Bij vol gas houd het motortje om de paar seconden eventjes in, Net een hobbelpaard. Vandaag zag ik echter
dat de bougie een beetje nat was, maar wel koffiebruin. Is eigenlijk logisch. Door het vele malen proberen om weer te
starten. Ik vraag me af wat de zogenaamde luchtschroef eigenlijk voor funktie heeft en of deze ook werkelijk een luchtstroom
regelt. De luchtschroef was nog nooit gedemonteerd. De bromboer zegt ik weet het niet. Hij wil het graag onderzoeken,
Liever wil ik hiermee begrijpelijkerwijze nog even wachten. Misschien komt er een oplossing via dit forum.

Meerdere jaren geleden had ik precies het zelfde probleem. Helaas weet ik niet meer wat de oorzaak was.

mt vr. gr. Hubert.

dingiedong
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dingiedong » 05 jul 2013 21:39

brandstoftoevoer naar carburateur voldoende?
carburatuer wel schoon sproeiers en kanalen goed open? tankontluchting goed open? luchtfilter goed schoon en correct gemonteerd?

mogelijk staat je stationeer mengsel net niet goed (net ietsjes te arm). de luchtstelschroef werkt alleen bij het stationeer deel vanaf ongeveer 1/4 gas neemt je hoofdsproeier het over. draai hem ietsjes uit (iets rijker)en probeer het nog eens.

deze stelschroef regelt het stationeer mengsel bij gas dicht tot ongeveer 1/8 tot 1/4 gas.

het inhouden bij volgas kan viertakten zijn..Is je binnendemper en de voorbocht goed vrij van koolaanslag? ook de uitlaatpoort goed vrij van kool?

rookt de motor ook erg?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 06 jul 2013 13:19

Afbeelding

Even voor de duidelijkheid: De PHVA heeft 2 schroeven en 2 sproeiers. 1 stationairschroef (nummer 32 op de tekening) die regelt de hoogte van de gasschuif (1) bij gas los. Daardoor blijft er een kleine opening over tussen de sproeier en naald (resp. 3+4 & 2). Zo te zien heeft de PHVA ook nog een andere sproeier (5) met een stelschroef (29). Die laatste zou dan de luchtstelschroef moeten zijn.

Aan welke heb je gedraaid? Zie je beschadigingen aan de naald waardoor eea niet meer af te stellen is.

Ik lees ook dat sommige PHVA's zijn toegerust met een vaccum aansluiting. Heb je niet vergeten een slangetje aan te sluiten waardoor er geen vacuum ontstaat om benzine aan te zuigen? Of is deze (af)gescheurd/ poreus geworden?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

hubert123
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor hubert123 » 06 jul 2013 18:38

Beste shadowranger ,
Zonder dat ik ook maar ergens met mijn vingers aangezeten heb veranderd er iets aan het motortje.
Wat kan er vanzelf veranderen?? DE uitlaat met achterin een stuk staalwol. De ontstekingsunit , het kleine zwarte blokje.,
Het luchtfilter wat behoorlijk groot is. zou toch kunnen vervuilen.. Simmeringen op de krukas. Het motortje kan gewoon
niet meer in de lage toerentallen lopen, en in de hoogste toerentallen begint het door inhouden te schokken.
De Funtastic-carburateur heeft twee schroeven voor de fijnregeling van vooral het lage toerental.
Schroef 32-33 is de schroef waarmee zoals u al schreef de hoogte van het luchtschuifje ingesteld wordt..
Schroef 29 zou de luchtschroef zijn.. Mijn reeds oudere Funtastic heeft geen vakuumaansluiting.. De benzine loop gewoon
bovenin de benzine aansluiting. Morgen wil ik de luchtschroef voor de eerste keer demonteren en goed schoonspuiten met
perslucht. Vaandaag heb ik een nieuwe uitlaat gekocht.Deze wil ik eerst uitproberen. Dan heb ik een nieuwe ontstekingsunit
gekocht , als de uitlaat niks brengt dan wordt deze unit gemonteerd. De bromfietshandelaar zegt dat deze units in de loop
der jaren zwakker kunnen worden.. Ook heb ik voor de zekerheid twee simmeringen voor de krukas meegenomen.
Enkele jaren geladen had ik het zelfde probleem. Ik herinner me nu dat u de persoon was die als oplossing de simmeringen liet wisselen. Ik kan helaas hierover niets terrugvinden. Ik dank u voor uw hulp en tijd welke u ter beschikking stelt.
Met vr.gr. Hubert

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 06 jul 2013 18:49

Shims wisselen? Waarvoor? Die zorgen er alleen voor als je lagers de- en monteert dat de zijdelingse speling wordt verminderd. Het heeft niets te maken met de loop van de motor op stationair.

Mij is ook niet bekend dat ontstekingen minder worden naar verloop van tijd. Wel als de ontsteking (met name contactpunten versies) verloopt of niet op tijd staat kan dit een mindere vonk geven bij de bougie. Maar wat betreft de 4-spoels ontstekingen kun je daar geen probleem hebben. Die doet t of niet. Ik ben bang dat deze `dealer` je met een l*lverhaal heeft weggestuurd ipv dat hij je gedegen advies geeft en eventueel vertrfouwen schept om een afstelling door hem te laten doen.

Naar ik begrepen heb uit wat je eerder postte had je aan de stationairschroef gedraaid en geen verschil gemerkt. Dit kan 2 dingen betekenen: Of de schroef is niet lang genoeg of de gasschuif is op die plaats beschadigd oid waardoor de schroef geen invloed heeft.

Wat je ook zou kunnen proberen is met deo oid op zoek te gaan naar valse lucht. Mocht je ergens spuiten en de motor gaat anders draaien heb je daar een lek. Verder is het lostrillen van sproeiers ook een issue wat ik eerder heb gezien en wat ervoor zorgt dat de motor gewoon "verzuipt".

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

MrMike
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MrMike » 07 jul 2013 00:40

Eventueel luchtstel schroef checken.
Komt niet vaak voor maar deze kan ook lostrillen. Zou normaal tussen 1- 3/4 en 2-1/4 moet zitten.\

Dat de ontsteking zwakker wordt vind ik ook maar een raar verhaal.
"Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt, je wordt oud omdat je stopt met spelen."

hubert123
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor hubert123 » 07 jul 2013 20:29

De heren worden bedankt voor het meedenken. Vandaag heb ik op het tomos forum terruggevonden dat toen mijn Tomos
fonkelhagel nieuw was bestond het huidige probleem reeds. Vandaag precies 5 jaar geleden heb ik reeds hierover gediskuteerd met forummedewerkers..Toen was het valse lucht via de oliekeerringen (Simmeringen-wikepedia). Vandaag heb ik een afwijking
gevonden in de carburateur . En wel in dat deel dat voor de lage toerentallen moet zorgen. De zogenaamde luchtschroef blijkt werkelijk een regeling voor een kleine luchtvacuumstroom te zijn. Er bevinden zich meerdere kleine kanalen na de konische
regelschroef In deze kanalen heb ik drie uiterst kleine sproeiergaatjes gevonden van slechts enkele tienden van een milimeter.
Twee gaatjes heb ik met een caliberstiftje goed doorgestoken.Het derde gaatje bevind zich in het kleinste sproejertje
onderaan de carburateur, Ingegraveerd staat er op 0,25 mm. Het is echter zolang ik de snorfiets heb 0,22 mm.geweest.
Nadat het sproejergaatje tot 0,25 mm door mij opgeboord werd, was het direkt bingo, Op DIT MOMENT draait het
A55 motortje super goed. Geen gestop of afslaan meer. Als ik nu een hond was met zeven staarten zou ik met alle zeven
kwispelen.!! Hopelijk blijft het zo. Volgende week wil ik alleen nog experimenteren met een hetere bougie, Van nr 8 naar bij-
voorbeeld 7 of 6 , Hopelijk is dit maar zo mogelijk zonder andere problemen,

Met vr,gr, Hubert En nogmaals mijn dank voor het meedenken,

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 07 jul 2013 22:36

Mooi, bedankt voor de feedback. Nu idd fingers-crossed dat het zo blijft.

MrMike
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MrMike » 07 jul 2013 22:37

WAT HEB IK GEBROBEERD.:
De sproeier 0,50 gewisseld voor diverse andere maten. De DELLORTO PHVA-10 meerdere malen gedemonteerd en
doorgeblazen en gereinigd. De vlotter en vlotternaald vernieuwd. Gasluchtschroef en stationair schroef vele malen opnieuw
ingesteld.
De PHVA heeft inderdaad een stationair sproeier. en deze kan ook verstopt zitten. Maar als je bovenstaande in je begin topic zet. :P

Ben blij dat het is opgelost

hans1149
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor hans1149 » 06 aug 2013 00:02

bij mijn revival was het probleem dat hij steeds langzamer ging rijden. carburateur en uitlaat schoongemaakt, ontsteking van snor naar brommer gesteld, hielp allemaal niets. Kon de uitlaatpoort niet bekijken, want de uitlaatbouten zitten vast.
Toen de kop eraf en met ledlamp binnenin de cylinder naar de uitlaatpoort gekeken. die zat bijna dicht. Met een haakse verfroller de poort voorzichtig vrij en open gemaakt (de zuigerveren gaan hier overheen).
Hij loopt weer als een zonnetje. Overigens iets teveel power, maar ik laat de originele snorfiets tandwielen zitten.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
14 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers