• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

uitlaat demper

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
13 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
HiawoutaH
Tomosforummer
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 nov 2013 19:08
Locatie: zwolle
  • Citeer

Berichtdoor HiawoutaH » 23 nov 2013 20:22

Welke Tomos model heb je? Youngster
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? per nu
Wat is het probleem? start probleem met demper
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? aan het reviseren

Beste Tomos liefhebbers.

Op mijn youngster heb ik een crome (sigaar denk ik) uitlaat, waar de vorige eigenaar de demper uitgehaalt heeft.
Zins ik een eindstuk met demper op de uitlaat gezet heb, (van mijn revival projectje )doet mijn youngster moeilijk met starten.
Maar alleen als de motor warm is na een stukje rijden.

nu vroeg ik mij af:
klopt mijn theorie als ik zeg dat, doordat de demper er nu in zit tegendruk ontstaan is in de uitlaat.
waardoor nu er te weinig brandstof tenopzichte van de lucht voor in de cilinder ontstaat,
omdat de zuiger nu minder afvalstof uitstoot heeft waardoor er verbrande gaslucht voor de zuiger in het cilinderblok blijft hangen.
Wat ik nog moet toevoegen is dat op de youngster uitlaat niet alleen de demper er uit was gebeunt,
maar er ook een groter gat geboord was waar de verbrande uitstoot uitkomt, die is nu dus 2x zo klein geworden

ps: starten op choke doet tie dus als het blok koud is wel
als het blok warm is start tie alleen met vol gas
als dit klopt wat is het beste om te doen dan een grotere sproeier oid.


mvg
Laatst gewijzigd door HiawoutaH op 23 nov 2013 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Het was een grote vraagteken tot ik wist van het bestaan en de functie van het vraagtekenveertje.

2005 Youngster
standaard
2008 Rivival
standaard
Omhoog


Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 23 nov 2013 20:37

Wat is de kleur van de bougie na een stukje rijden?
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

Gebruikersavatar
HiawoutaH
Tomosforummer
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 nov 2013 19:08
Locatie: zwolle
  • Citeer

Berichtdoor HiawoutaH » 23 nov 2013 20:42

Hoi Homoetje bedankt voor je snelle reactie.
Smering 1:40
kleur bougie koffiebruin.

of zou het door valse lucht moeten komen?

Eergisteren reed hij slecht in de tweede versnelling carborateur schoongemaakt reed weer lekker.
Daarna nog niet gecontroleerd op valse lucht bij de carborateur.(deo is leeg morgen nieuwe halen)
mvg
Het was een grote vraagteken tot ik wist van het bestaan en de functie van het vraagtekenveertje.

2005 Youngster
standaard
2008 Rivival
standaard
Omhoog

Gebruikersavatar
freak
Vastgeroeste forummer
Berichten: 753
Lid geworden op: 06 dec 2005 08:00
  • Citeer

Berichtdoor freak » 23 nov 2013 21:54

als je vol gas moet starten, geeft het aan dat hij te weinig lucht krijgt voor een goed mengsel.
daar je zegt dat er meer mee geknutseld is, vermoed ik dat er een grotere sproeier in gekomen is.
heb je wel us geprobeerd koud te starten zonder shoke???
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 23 nov 2013 22:19

Zou inderdaad even een deo testje doen.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
HiawoutaH
Tomosforummer
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 nov 2013 19:08
Locatie: zwolle
  • Citeer

Berichtdoor HiawoutaH » 23 nov 2013 22:40

Hallo Freak.
wil graag even aangeven dat ik het super vind dat ondanks het forum in 2008/9 heel actief was er nu ook reacties komen.
tenmiste veel reacties rond dat jaartal gezien, heb zowat heel het forum gezien voor aanmelden.

Heb net ff geprobeerd, hij starte in eerste instantie niet de zuiger draaide wel paar keer door na het kicken.
toen heb ik de stationairschroef halve slag gedraait,en starten toen wel.
Er zit een sproeier 53 in, lijkt mij niet heel groot
Ook heb ik de luchtfilter uit elkaar gehad de filterpad zat wel wat vuil in maar niet echt benoemenswaardig.
mvg
Het was een grote vraagteken tot ik wist van het bestaan en de functie van het vraagtekenveertje.

2005 Youngster
standaard
2008 Rivival
standaard
Omhoog

Gebruikersavatar
freak
Vastgeroeste forummer
Berichten: 753
Lid geworden op: 06 dec 2005 08:00
  • Citeer

Berichtdoor freak » 24 nov 2013 01:38

:mrgreen: inderdaad ik ben er al bij van af 2005 en ben zelfs een tijdtje moderator geweest.
heb veel tomosjes gehad vroeger, maar tomos is veranderd en wel zo erg dat ik niet alle vragen meer goed kan be-antwoorden.
zo weet ik niet wat een standaard sproeier is voor een tomos.
maar wat jij nu aan geeft, is duidelijk dat hij teveel benzine krijgt.
een koude motor heeft extra benzine nodig,maar een warme motor zal met shoke ook niet starten.
dus ik verwacht dat jou prob daar ergens zit.
Omhoog

Gebruikersavatar
HiawoutaH
Tomosforummer
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 nov 2013 19:08
Locatie: zwolle
  • Citeer

Berichtdoor HiawoutaH » 25 nov 2013 22:29

Oke ff een update.
gisteren 40 km ver gereden de zuiger/cilinder maakt een tikkend geluid(zeg maar herrie), als of een zuigerveer blijft hangen oid dus daar nog naar kijken.
vandaag had ik nog geen tijd om deo te halen dat gaat morgen gebeuren kheb nog een 49 sproeier liggen zal ik eens proberen.
koppeling ratelt nog maar die fiks ik nog wel.
Hij rijd 40 met de voeten op de stepjes 45 met voeten op de tank/frame.
tandwiel 26 achter.
na naderinzien zal hij idd beter gaan starten etc met kleineren sproeier het luchfilter zat er half in toen ik um kocht.
Dus minder lucht gaat er nu in en de uitlaat is meer afgeknepen.
Het blijft een knutselproject (gekocht van een beunhaas) maar wel leuk om te doen.
bedankt voor de reacties,
Het was een grote vraagteken tot ik wist van het bestaan en de functie van het vraagtekenveertje.

2005 Youngster
standaard
2008 Rivival
standaard
Omhoog

Gebruikersavatar
freak
Vastgeroeste forummer
Berichten: 753
Lid geworden op: 06 dec 2005 08:00
  • Citeer

Berichtdoor freak » 26 nov 2013 00:26

effe de bougie er uit draaien en dan starten, als het de zuigerveren zijn hoor je dan de tik ook.
hoor je dan geen tik, dan zit het in de piston pen, naaldlager als die er in zit, of de krukas lagers.
ruime lagers tikken, zuiger veren doen dat niet.
er kan een stukje zuiger veer zijn gebroken en dat hij boven de zuiger ligt, dan tikt hij ook, maar dan heb je vast ook een kras in je cilinder intussen.
Omhoog

Gebruikersavatar
HiawoutaH
Tomosforummer
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 nov 2013 19:08
Locatie: zwolle
  • Citeer

Berichtdoor HiawoutaH » 27 nov 2013 19:19

thx voor de reactie :!: Freak

Ik heb de cilinder al bekeken en daar ligt het probleem niet.
Aan de ene kant gelukkig maar dat betekend wel blok splitsen.
Waar de koppeling vast zit aan de krukas is het verbogen aan het eindstuk, dus de kogellager die in de kap zit loopt niet lekker.
dus dat word splitsen gelukkig heb ik nog een blokje staan daar kan ik wat dingen van overzetten.
Heb het blokje uit elkaar gehad vliegwiel etc beken, roest van electra afgehaald onder vliegwiel.
Aan de koppelings kant zag er goed uit 9000km gereden.
Maar eigenlijk is dit inmiddels een ander onderwerp dus hij kan worden gesloten.

waar het mij omging als de uitlaat afgeknepen word,(door demper en kleiner uitlaatgat) of er dan meer uitstoot voor de zuigerkop blijft hangen.
maar daar is nog geen anwoord op gekomen.
De oplossing een kleinere sproeier is erg hulpzaam geweest om te begrijpen dat mengsel dan de rijk word.
mvg
Het was een grote vraagteken tot ik wist van het bestaan en de functie van het vraagtekenveertje.

2005 Youngster
standaard
2008 Rivival
standaard
Omhoog

Gebruikersavatar
HiawoutaH
Tomosforummer
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 nov 2013 19:08
Locatie: zwolle
  • Citeer

Berichtdoor HiawoutaH » 30 nov 2013 00:46

Hoi.
Nou ik heb een sproeier 51 er in gehad en na de 20 km/pu trekt hij totaal niet meer, dus dan heeft tie te weinig brandstof.
De carborateur trok valse lucht op het spruitstuk ff stukje tape tussen gedrukt.
Van dat witte tape wat je gebruikt bij een gasleiding.
Nu trekt tie geen valse lucht meer.
maar misschien sproeier 52 proberen kijken of er een verschil in zit.
later ff een andere carborateur er op zetten met nieuw rubber ringetje.

mvg
Het was een grote vraagteken tot ik wist van het bestaan en de functie van het vraagtekenveertje.

2005 Youngster
standaard
2008 Rivival
standaard
Omhoog

dingiedong
Tomosforummer
Berichten: 148
Lid geworden op: 28 aug 2012 09:42
  • Citeer

Berichtdoor dingiedong » 30 nov 2013 10:46

Ik zou eerst zorgen dat ie helemaal geen valse lucht meer trekt.

ff over sproeiers:

voor een 14/9 carburateur met standaard luchtfilter met alle begrenzers en een standaard uitlaat is sproeier 49
voor een brom met 14/12 helemaal standaard 53
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 30 nov 2013 11:27

Ik zou eerst zorgen dat ie helemaal geen valse lucht meer trekt.

ff over sproeiers:

voor een 14/9 carburateur met standaard luchtfilter met alle begrenzers en een standaard uitlaat is sproeier 49
voor een brom met 14/12 helemaal standaard 53
Correctie, standaard richtlijnen. Elk tomosje is anders dus er is geen `standaard` sproeier. :wink:
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
13 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 0 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.