Een maatje van me heeft voor 't laatst een tossie gekocht, maarja problemen.
Hieronder z'n verhaal;
Dus even kort samengevat;Dag hallo!
Hier dus mijn verhaal, het probleem begon maandag (06-01) na een goed ritje naar school, maar op de terugweg toen ik onderweg een uurtje stilstond kreeg ik m'n tomos met geen mogelijk meer aan.
Laat ik bij het begin beginnen; De koop was een beetje raar, hij reed niet (dat wist ik, starte wel, maar viel bij gas geven weer uit!) en er zat toen een snor uitlaat (met bocht) onder, en ja het is een brommer.
Wat er eerst aan gebeurt is: Alle pakkingen vervangen, brommer uitlaat eronder, alle keerringen vervangen (3stuks), carburateur schoongemaakt, nadat dit niks deed heb ik er uiteindelijk een grotere sproeier in gezet (van 52 naar 62) en daarna reed hij goed. Wat er nu anders aan is: Nieuwe Arbeocarbarateur (15/15sha), techno/tecno circuit uitlaat. Ik heb een paar weken met deze set gereden. De bougie voor het probleem was mooi koffiebruin.
Nou is het probleem sinds maandag, dat ik 'm na een uurtje stilstaan niet meer aankrijg. Toen ik eenmaal de uitlaat eraf had gehaald zat daar redelijk veel benzine in. Hierna heb ik het luchtfilter eraf gehaald en hier bleek ook aardig wat pure benzine in te zitten. Na het erafhalen van de carbarateur bleek het benzine kraantje te lekken terwijl hij op "off" stond, wat ik nogal vreemd vond. Dus heb ik een nieuwe benzinekraan gekocht en die samen met oitje erop gezet. Ook even het luchtfilter element uitgespoeld etc. Dit mocht echter ook niet baten jammer genoeg. De bougie nu is zwart en vet, wss door het benzine overvloed. Bougiedop vonkt wel gewoon, maar ik weet niet zeker of deze overslaat op de bougie zelf. ik neem aan van wel?
Overgens wat me nog opviel; Toen ik m'n cil. kop eraf haalden bleek er een soort van klein putje in m'n zuiger te zitten, niet groter dan 0,5 cm, maar hier heeft hij gewoon nog goed mee gereden. Maar ik dacht dat dit mischien de oorzaak zou kunnen zijn? Zuigerveren versleten / koptikker? iets in die richting?
Setup;
50 cc std cillinder
Bromkop
15mm "arbeo" carb
Standaard snel / tecno CC
sproeiertje 62
twv 26-22
- Pakkingen vervangen, (geen valse lucht)
- Keerringen vervangen
- benzinekraan vervangen
- nieuw luchtfilter
- Carb verschoont
- Benzine tank schoon & doorgespoten
- De juiste uitlaat eronder gezet (tecno cc)
- bougie vervangen (NGK 8? of 7, ben het even kwijt

- Ontsteking geeft sterke, blauwe vonk
- trekt geen valse lucht / lekt niet.
En nóg loopt 'ie niet!
We hebben het hele forum afgestruind en vanalles geprobeerd, maar we komen er maar niet uit
Zouden jullie,

Groetjes, Ons!