• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos valt stationair uit

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
deepackernl
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jan 2014 16:25
  • Citeer

Berichtdoor deepackernl » 20 jan 2014 16:54

Welke Tomos model heb je? A35 HDA
Wat is het bouwjaar? 2004
Sinds wanneer speelt dit probleem? sinds er een Airsal 50cc op is gekomen start en loopt de tomos niet lekker.
Wat is het probleem? start alleen met choke en valt daarna uit.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? bullet uitlaat, airsal 50cc gemonteerd.

Heb sinds een paar weken een tomos a35 snor gekocht.
Cilinder was helemaal rot en heb een airsal 50cc gemonteerd.


Zonder iets aan te passen startte de tomos meteen (zonder choke) en trok alleen niet goed op. Meteen sproeier vervangen en er zat een maat 45 in!? heb dit vervangen door een maat 56. (14/9 carburateur)
Hij trok aardig goed op en bleef stationair ook lopen.
Dit zelfde geld voor sproeier 50 en 55 die ik geprobeerd heb alleen trok die minder goed op dan met maat 56.
Het enige probleem was dat hij stationair te veel toeren maakte.

Nu was ik dus de luchtschroef/stationair schroef aan het afstellen (of hoe het ook mag heten bij een tomos) en deze stond zowat helemaal open 1,5 slag open gezet en wou helemaal niet meer starten.

De volgende dag mee verder gegaan (luchtschroef weer ver opengezet) en tot mijn verbazing wou de tomos helemaal niet meer starten. Alleen met de choke erop blijft hij even lopen en valt meteen weer uit..

Kan het eraan liggen dat mijn carburateur te klein is of sproeier niet goed is?
Zou het zo even niet meer weten :?

Setup:
Airsal 50cc
standaard bromkop
14/ 9 carburateur (55)
Bullet uitlaat
TWV: 31 achter, voor vgm standaard
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 20 jan 2014 17:08

Zoek eens op valse lucht, met name de aansluiting carburateur/ spruitstuk. 56 in 14/9 is wat groot naar mijn mening. Het feit dat je motor alleen wil starten met choke en zonder choke uitvalt geeft al aan dat er qua mengsel iets niet goed zit.

Vwb de stationairschroef, die moet je afstellen met warme motor.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 20 jan 2014 17:29

Stationairschroef is geen luchtschroef:

Door het indraaien van deze schroef gaat de gasschuif steeds iets verder openstaan,
zoals je gas geeft met de gashendel.

Een 14/12 carb zou idd iets beter zijn.

Heb je de begrenzers verwijdert ?
Staat de ontsteking op bromstand ?
Controle op vals lucht uitgevoerd ?
Zuiger op de juiste manier gemonteerd ?
Kleur van de bougie ( elektrode ) / welke type bougie zit er in ?

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

deepackernl
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jan 2014 16:25
  • Citeer

Berichtdoor deepackernl » 20 jan 2014 18:16

Heb je de begrenzers verwijdert ?
-Heb het even nagekeken en de luchtfilter begrenzing is eruit, en van het spruitstuk ook.

Staat de ontsteking op bromstand ?
-Ontsteking staat op bromstand.

Controle op vals lucht uitgevoerd ?
-Bij het spruitstuk en aansluiting carburateur/spruitstuk is geen valse lucht. Nog meer plekken waar ik kan controleren?

Zuiger op de juiste manier gemonteerd ?
-Zuiger is op de juiste manier gemonteerd. (samen met monteur gedaan)
Kleur van de bougie ( elektrode ) / welke type bougie zit er in ?

-Kleur van de bougie was na een tijdje rijden bruin iets richting de zwarte kant. Hij was zonet helemaal zwart maar komt doordat hij verzopen is. heb hem al weer schoongemaakt. Misschien toch maat 52 of 54 proberen?
Type bougie: NGK warmtegraad 6.
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 21 jan 2014 07:27

-Kleur van de bougie was na een tijdje rijden bruin iets richting de zwarte kant. Hij was zonet helemaal zwart maar komt doordat hij verzopen is. heb hem al weer schoongemaakt. Misschien toch maat 52 of 54 proberen?
Type bougie: NGK warmtegraad 6.
Hier kan je dus al de conclusie trekken dat de sproeier te groot is.
standaard zit er in een 14/9 --- een 49 of 51
in een 14/12 zit er meestal een 54.

Aangezien je een Airsal gekocht hebt en een bullet uitlaat erachter, neem ik aan dat je graag wat sneller wilt rijden.
Een 14/12 zou dan raadzaam zijn met jouw setup , mede omdat je ook de begrenzers er al uit hebt.
Jouw huidige carb heeft een maximale doorlaat van 9mm wat nu dus de begrenzing is om sneller te gaan,
en wat minder prettig is om af te stellen .


Hou er wel rekening mee dat je dan ook snel van die 31atw af wilt ivm hoge toeren :wink:

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

deepackernl
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jan 2014 16:25
  • Citeer

Berichtdoor deepackernl » 21 jan 2014 23:08

Heb sproeier 50 er weer ingedaan en na een tijdje wou hij weer starten.. bougie was ook weer mooi bruin.
Het enige probleem is dat hij nu stationair wel 15km per uur loopt..
Krijg hem stationair niet afgesteld met de schroef. zelfs met de schroef dicht blijft hij hard lopen..
Kan dit ook met de gaskabel te maken hebben? zou het anders niet weten..
tandwiel is btw vervangen door een 28 en maakt nu minder toeren en rijdt mooi op top :)
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 22 jan 2014 01:18

Als je de schroef indraait, druk je de gasschuif omhoog, waardoor je motor harder gaat draaien. Stelschroef moet je verder uitdraaien dus. Gaskabel kan ook te strak staan, dit kun je stellen door de nippels bij gashandvat en boven de carburateur verder in te draaien, zodat de binnenkabel meer ruimte krijgt tov de buitenmantel. Zoals eerder aangegeven is een te strak afgestelde kabel hetzelfde als dat je gas geeft.

Draai de nippels van de kabel zo ver mogelijk terug. Daarna de motor starten en met de stationairschroef een mooi stationair toerental afstellen. Daarna met de stelnippels de speling uit de kabel stellen (wel iets laten zitten) en een stukje rijden. Vervolgens bij warme motor nogmaals de stationairschroef bijstellen (indien nodig) en de vrije slag speling van de gaskabel afstellen (net voelbaar bij verdraaien van het gashandvat). Dan zou het goed moeten zijn.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

deepackernl
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jan 2014 16:25
  • Citeer

Berichtdoor deepackernl » 23 jan 2014 13:39

Oke bedankt voor de tip! Einde van de middag ga ik hem proberen goed af te stellen. Jullie horen nog van me.
Omhoog

deepackernl
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jan 2014 16:25
  • Citeer

Berichtdoor deepackernl » 26 jan 2014 14:15

Het is nog niet gelukt.. Heb de nippels wat verder teruggedraaid. ook met de stationairschroef nog zitten spelen en hij loopt nu iets minder hard. Ander probleem is dat hij na een halve minuut telkens uitvalt.

Heb nu een 14/12 besteld en hoop dat die dinsdag binnen is. Hopen dat ik hem dan beter afgesteld krijg!
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 26 jan 2014 19:57

Uitlaatdemper zit niet verstopt? Welke kleur heeft je bougie als je een kilometer of 2 volgas hebt gereden?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

deepackernl
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jan 2014 16:25
  • Citeer

Berichtdoor deepackernl » 27 jan 2014 12:06

Hoe kun je dat het beste controleren of die verstopt zit? na mijn weten is die niet verstopt. De bougie is mooi bruin van kleur maar wel iets aan de vettige kant.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.