• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

ontsteking faalt

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
9 berichten • Pagina 1 van 1
evadiane
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor evadiane » 20 mei 2014 23:37

Welke Tomos model heb je? Revival TS
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? sinds twee dagen
Wat is het probleem? tijdens het stilstaan bij het stoplicht viel de motor uit, dat gebeurde op zich wel vaker (ook na de kleine beurt zo'n twee weken geleden uitgevoerd) maar deze keer kreeg ik de motor met kicken helemaal niet meer aan de praat.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Ja, tijdens een kleine beurt is er een nieuwe bougie ingezet, nieuwe ketting en een sproeier.

zoals ik al beschreef stond ik voor het stoplicht en kapte de motor er weer eens een keertje mee.
Het geluid was niets bijzonders, geen langzaam wegstervend geluid bij wijze van spreke maar gewoon dat hij weer uitviel.

Na aanraden van een huisgenoot heb ik de carburateur losgemaakt van de lucht toevoer en alles doorgespoten met remmen reiniger, maar er kwam bijna geen troep uit. er was dus geen sprake van een verstopping. Toen we de bougie bekeken (die er dus nieuw in was gezet) kwam er met kicken geen ontsteking, ik heb geen idee waarom er geen ontsteking plaats vindt. Heeft iemand hier misschien een idee?

Ik ben redelijk een leek, dus niet te erg vaktaal gebruiken aub, haha.

Gr O+

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 21 mei 2014 06:36

Het niet willen vonken van een bougie kan verschillende oorzaken hebben.

De meest voorkomende is een defecte bougie. Daar kun je snel genoeg achter komen door een andere te proberen waarvan je zeker weet dat deze het wel doet.
Verder kan de aansluiting van de bougiekabel tussen dop en bobine/ CDI slecht zijn doordat de koperdraad binnenin vergaan is. Als je lengte genoeg hebt kun je een stukje afknippen en deze er opnieuw op draaien als een schroef. Kijk ook meteen de aansluitingen na of deze niet zijn verbrand in de dop en bobine/ cdi. Het kan ook zijn dat de bobine/ CDI zelf defect is. Dit kun je controleren door excact dezelfde van een ander te lenen. Doormeten is geen optie. Mijn ervaring is dat deze amper defect raken aangezien er geen bewegende delen is zitten. Vaak is het een slechte aansluiting van de bougiekabel of breuk in de bekabeling van/ naar de uit-knop en/ of motorblok.
Worst case is een spoel die weigert/ defect is. Ik weet niet of je nog de oude bedrading hebt uit het blok of dat je al de Multi connect stekkers hebt zoals gebruikelijk op de modellen met e-start. Je kan de spoel doormeten op breuk als de motor stilstaat mbv een multimeter.

Zet de meter op Ohm stand (hoefijzertje) en steek 1 testdraad van de meter in de draad die uit de ontstekingsspoel uit je blok komt (oud= zwart), volgens schema in onze wiki een rode. De andere testdraad van de meter ergens op een massapunt (bijvoorbeeld een bout in je frame of cilinder). Reageert de meter dan is de spoel in orde.

Nu kun je verder zoeken maar dan moet de meter op volt staan (hoge waarde ivm spanning uit de spoel!) en dan de instelling volt met het slingertje erbij (=wissel) aangezien de ontsteking op wisselspanning werkt. Testdraden op dezelfde manier aansluiten en dan met het kickstartpedaal de motor aantrappen. Als je de bougie nog niet hebt teruggezet gaat dit makkelijk en kun je zien of er wisselspanning uit komt als de motor draait.

Suc6 en ik wacht even de resultaten af.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

evadiane
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor evadiane » 23 mei 2014 15:28

Dankjewel voor je snelle reactie!

Bougie getest en daar kan het niet aan liggen, er was geen sprake van een vonk. Zelfde verhaal met de bobine, er zit dus hoogstwaarschijnlijk een onderbreking in de spoel. Nu, de reparateur zei dat het ongeveer 150 euro kostte exclusief montage kosten. Is dat een normale prijs..? En dat terwijl m'n brommer amper een week voor hij het begaf een kleine beurt gehad heeft..

Weet je waar een goede plaats is om onderdelen zelfde kopen? Wellicht ga ik me er zelf wel aan wagen.

Groetjes

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Borcheld11
Diehard
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 23 mei 2014 15:38

Dankjewel voor je snelle reactie!

Bougie getest en daar kan het niet aan liggen, er was geen sprake van een vonk. Zelfde verhaal met de bobine, er zit dus hoogstwaarschijnlijk een onderbreking in de spoel. Nu, de reparateur zei dat het ongeveer 150 euro kostte exclusief montage kosten. Is dat een normale prijs..? En dat terwijl m'n brommer amper een week voor hij het begaf een kleine beurt gehad heeft..

Weet je waar een goede plaats is om onderdelen zelfde kopen? Wellicht ga ik me er zelf wel aan wagen.

Groetjes

Voor een nieuw setje spoelen ben je wel zoiets kwijt, bij elektronische ontsteking tenminste.
Maar je kan ook 2e hands halen, ben je tegen de 20 a 40 euro kwijt. :wink:

Als je besluit het zelf te doen, kijk eerst welke ontsteking je er nu op heb zitten voordat je wat haalt.
Als je vragen hebt stel ze :P Met de juiste instructie's van het forum kan je het gewoon zelf doen. :wink:
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 24 mei 2014 11:00

.....(knip)... En dat terwijl m'n brommer amper een week voor hij het begaf een kleine beurt gehad heeft.. (knip)....
Overleg met je reparateur hoe dit mogelijk is, want alleen door een kleine beurt kan je brommer er niet ineens mee ophouden. Wat is er allemaal aan gedaan? Is er sprake van garantie/ herstel onder garantie? Spoelen gaan niet zomaar kapot. Er moet sprake zijn van, al dan niet, toegebrachte schade a.g.v. de beurt.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Joren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Joren » 24 mei 2014 18:29

Ik had precies hetzelfde probleem.
KS-parts heeft een Elec tomos ontsteking voor 45,- nieuw, werk prima.
Zelf monteren is goed te doen.
Honda CR125, Tomos Flexer 50cc brom, Tomos Quadro 50cc snor

evadiane
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor evadiane » 03 jun 2014 10:35

Ik heb 'm daar toch maar laten repareren, kosten 150.
Je raadt 't al, ik kom thuis, start hem de volgende dag, hoor een vreemd geluid in de kast vooraan (iets dat los hangt, zo klonk het) en hij start wéer niet. ik baal nu wel erg, zo blijf ik bezig...

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 03 jun 2014 11:58

Terug gaan naar die brommerzaak en het hun zelf laten uitzoeken op hun kosten.

evadiane
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor evadiane » 03 jun 2014 17:03

is het normaal dat ze telkens opnieuw kosten berekenen omdat ze zeggen dat het telkens aan iets anders ligt?
misschien is deze brommer gewoon al afgeschreven, maar dan kunnen ze dat toch gewoon zeggen?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
9 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers