Berichtdoor shadowranger » 01 jun 2014 11:58
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen of de driepolige versie gelijk is aan de enkelpolige. Beter ga je naar de lokale bromboer en haal eenzelfde type. Neem voor de duidelijkheid de oude even mee. Ik meen dat de enkelpolige alleen werken o.b.v. overspanning, wat ze doorlaten naar het frame. Wellicht kan een elektrotechnisch persoon hierin eventueel aanvulling geven.
Waarschijnlijk zal de driepolige ook wel werken, maar ik weet dat niet 100% zeker. Als ik het schema mag geloven zou jouw gele draad die je nu op de regelaar hebt, op de linker van de 2 horizontale pootjes kunnen zitten, dat zul je moeten proberen. In principe is dat de input. De output zit ernaast en is normaal voor aansturing van remlichten (vandaar een dubbele gele draad uit voor de nieuwere types). De poot die er dwars op staat is massa, wat normaal ook via de body (behuizing) aan het frame wordt gegeven. Gezien de leeftijd van je Tomos, kan het zijn dat de massaverbinding naar je frame slecht is waardoor de spanningsregelaar de "overspanning niet kwijt kan? Heb je de verbindingen al eens goed schoongemaakt?
Op mijn Tomos zit nog steeds de enkelpolige die af-fabriek is gemonteerd en heb nog nooit gehoord dat deze de geest geven, tenzij ernstig mishandeld. Soms kan het idd komen door sluiting tussen 2 draden dat verlichting zodanig dimt dat er nauwelijs nog licht zichtbaar uitkomt. Trek eens de bekabeling los van het achterlicht als het weer gebeurd. Misschien heb je in de kabelboom naar achteren sluiting doordat de kabels doorgeschuurd zijn of door ophoping van vuil wat deels elektrisch geleid.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)
Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn