Welke Tomos model heb je? a35
Wat is het bouwjaar? Onbekend Frame 1990
Sinds wanneer speelt dit probleem? Nadat de tomos weer twee dagen aan de praat was.
Wat is het probleem? Af en toe na starten draait de ketting niet meer mee bij gas geven, Bijna niet optrekken beste werkt vanuit stilstand aanrennen en erop springen. achterwiel slaat af en toe vast en bij uitlopen maakt die een knotsend geluid t.h.v. cilinder. momenteel slaat ook de kickstart met vol vermogen bij het aankicken naar voren.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Ontsteking.
Welke Tomos model heb je? a35
Wat is het bouwjaar? Onbekend Frame 1990
Sinds wanneer speelt dit probleem? Nadat de tomos weer twee dagen aan de praat was.
Wat is het probleem? Af en toe na starten draait de ketting niet meer mee bij gas geven, Bijna niet optrekken beste werkt vanuit stilstand aanrennen en erop springen. achterwiel slaat af en toe vast en bij uitlopen maakt die een knotsend geluid t.h.v. cilinder. momenteel slaat ook de kickstart met vol vermogen bij het aankicken naar voren.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Ontsteking.
Vraagje heren,
Mijn Tomos heeft een jaar stilgestaan omdat de ontsteking kapot was. ergens een tweedehandsje op de kop kunnen tikken geplaatst en liep weer als een tierelier. (voor 2 dagen). Na twee dagen wou ik weer met de tomos naar het werk waarbij ik een vriend tegen kwam. Tomos even uit en daarna gestart. Hij startte netjes maar mijn ketting draaide niet meer mee. Dus ver kwam ik niet. na een stukje gelopen te hebben en weer gestart draaide de ketting met moeite mee. stationair viel hij uit zonder gas bij te geven. en ik moest hem aanrennen en snel erop springen met de hoop dat hij 5 Km per uur haalde. bergop verloor hij vermogen en viel uit. Tomos thuis grondig nagekeken. lekkages met de deo-test niet gevonden. Olie afgelaten en carter verwijderd. Kwam niks geks tegen. uitlaat schoongemaakt en voorzien van nieuwe demperwol. Goed blokje van rijdende tomos gehaald en geplaatst op de mijne. Alleen de middenas en achteras met de tandwielen in 1 geheel geplaatst (met nieuwe vraagtekenveer deze was stuk). omdat de tandwielen er beter uitzagen. koppeling en segmenten zien er goed uit zijn pas jaartje oud. Nieuwe olie erop. Alleen de oude cilinder erop gehouden want bij die van mijn rijdende tomos was de bout afgebroken van de uitlaat bevestiging. Ik moet wel zeggen dat de cilinder er maar stroef af ging (los kwam van de zuiger) bij mijn blok waar ik de problemen mee had. Zou de cilinder voor al deze problemen kunnen zorgen? Ik heb de tomos weer rijdend gekregen carburateur schoongemaakt. en gestart trekt een ietsie pietsie beetje beter. Ongeveer een tien Km gereden en daarna een uurtje later aan willen rijden wat goed ging trekt alleen ontzettend langzaam op, Maar toen kwamen de grotere problemen mijn benzine was op dus zet hem op reserve. Kick hem aan en wat denk je weer hetzelfde probleem ik kan gas geven maar de ketting beweegt niet. Tevens de grotere problemen nu. Het achterwiel slaat ineens af en toe vast bij het naar huis lopen waarna ik een stap achteruit moet doen en dan kan ik weer vooruit lopen. nog een keer onderweg proberen te starten en toen gebeurde het dat heel de motor vast sloeg na tien seconden en binnen no time stilstond. Daarna door kunnen kicken met wat gewicht op de kick maar maakt allemaal schaafgeluiden en gedoe uit het blok en tevens knalt de kickstart ook ineens volle sjas vooruit als hij aan wil gaan. Het is een heel verhaal maar mochten er nog vragen zijn dan stel ze gerust. Mijn voornaamste vraag is waarom die niet optrekt Zo plotseling na het starten, Zou dat toch de cilinder zijn?