• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Ongeduldig met originele spullen

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
229 berichten
  • Pagina 1 van 12
    • Ga naar pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …
  • 12
  • Volgende
ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 26 nov 2015 23:06

Zoiets kan je misschien beter posten als je weet dat het werkt of misschien nog beter, helemaal niet :)

Aangezien mijn 2de tomosje maar problemen bleef geven EN ik toch wel nieuwschierig was hoe alles er van dichtbij uit zou zien EN omdat ik zin had om wat te pielen het volgende gedaan.

Verdiend allemaal vast geen schoonheidprijs maar a la en of het er ook beter op wordt is vraag 2, zal vast iets doen allemaal. Ik zie het maar als een vingeroefening om het een volgend keer is netjes aan te pakken en om te kijken wat er zoal mogelijk is, wat ik een volgende keer anders moet doen en wat het resultaat ongeveer wordt. Uitgangspunt is om (zoveel mogelijk iig) de originele spullen te gebruiken en zien wat daaraan te verbeteren valt, if any.
Uurtje of... 4 werk geweest denk.

Gereedschap, 'klei', vijltje, dremel met carbid en diamant freesje, schuurpapier.

Gedaan:

Stoppers membraan iets verder open gezet en membraan aangepast.

Afbeelding

Spruitstuk aangepast.

Afbeelding

Carb aangepast.

Afbeelding

Zuiger aangepast.

Afbeelding

In en uitlaatpoort aangepast, uitlaat iets hoger en breder, nix gemeten, achteraf wel portmapje gemaakt.

Afbeelding

Inlaat volgekleid.

Afbeelding

Ingang spoelers aangepast.

Afbeelding

Afbeelding

Tzt maar is in elkaar zetten en kijken hoe en wat.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 27 nov 2015 10:41

Ben je niet bang dat je een keer een tik krijgt o.i.d. en dan er vervolgens een brok klei je cilinder in valt?
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 27 nov 2015 11:22

Neu, niet echt maar we zullen het wel meemaken.

Mocht het al gebeuren zal het een klein stukje zijn, dikke kans dat ie dat gewoon de uitlaat uit spuugt maar denk dat het prima blijft zitten hoor.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 28 nov 2015 16:22

Blokje zit weer in elkaar, als het morgen een beetje weer is er maar onder hangen. Ging best goed voor een eerste tomos sleutel experiment, enige waar ik erg mee heb lopen klooien was de zuigerveren die de cilinder niet in wilden, wat een geetter was dat. Was tevens de eerste keer dat het nakijken van de slotspeling nut had (nieuwe zuigerveren) want 1 was toch wel erg krap met minder als 0,15.

Had trouwens ook de uitlaatpoort nog tikkie groter gemaakt, 1 mm hoger en 1 mm breder als op getoonde poortmap met een iets zuigerveer vriendelijker vorm.

Overal een dun laagje sileconen tussen gedaan dus hoop dat de boel dicht is en blijft.

Blokje ook nog even onder de douche gehad, wat vond ie dat fijn :)

O no, red pilled...

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 29 nov 2015 17:31

Goed, hij zit weer in elkaar, hoop wet van Murphy beleeft, lol.

Kan er verder nog niet zo heel veel zinnigs over zeggen vrees ik. Er is wel degelijk iets veranderd, hij lijkt rijker, vooral stationair. Geen verklaring voor. Verder moet ik nog ff meer pielen met sproeiertje.

Er zat 53 in, ik heb het gat van het luchtfilter welk het frame in gaat rond gemaakt en had er dus maar 55 in gezet. Daar wilde die zowat niet mee starten. Vervolgens een beter doorlatend luchtfilter element er in (geknipt van afzuigmat of hoe heet het, handige manier om je lucht toevoer te regelen door er 1, 2 of 3 matjes in te leggen) en dat ging een stuk beter start technisch.

Stukkie gereden en dat ging wel goed al lijkt ie wat kracht te missen en hij rookte ook aardig (dat lijkt me te zeggen dat ie rijk staat) Thuis gekomen het bougietje bekeken maar die zegt me nog ff nix, moet ik een langer stuk voor rijden denk ik. Windje mee ff over de 50 op de teller en dat met een behoorlijk restrictieve uitlaat (wel brom maar met S-bocht) Wind tegen had ie moeite mee.

Ergo, ben nog niet klaar maar hij pruttelt weer.

O no, red pilled...

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 30 nov 2015 12:35

Dus... hier gaan dingen wel goed geloof ik, appart, dat wel. Ben er weer even voor gaan zitten en bedacht me dat het gebrek aan kracht em wel moest zitten in de nieuwe pakkingen, voetpakking was 0,7 en is nu 1 mm, geen idee hoever die 'inklinkt' trouwens, koppakking zat er niet op, had ik wel gedaan, ook weer 0,7 mm dus in totaal 1 mm beroerdere squish en compressie ruimte, zonde.

Dus, koppakking er af, beetje sileconen ertussen en netjes in 3 stappen op moment aangedraaid, hopen dat het houdt.

Vervolgens sproeiertje 53 er maar weer in gezet EN 1 matje afzuigkapspul, resultaat 57 km/pu op de teller, zo'n 10 km/pu harder dan ie ging. Had zelfs nog een gat in het luchtfilterhuis gemaakt en daar reed ie net zo snel op maar de herrie werd ik niet blij van dus weer dicht gemaakt. Zou dus misschien nog terug kunnen naar sproeier 52 al maakt het snelheidstechnisch nix uit, denk dat de uitlaat nu echt de boosdoener is, het 12 mm sruitstuk is ook nog een kandidaat wellicht. Twv is trouwens 26/22.

De grap is dat ik dat ene matje ook in de pack'r geprobeerd had, daar zit een standaard snel onder en die was gewoon niet meer af te stellen op de e.o.a. manier, beste sproeier was 60, nu dus 53!

Dan kan je denken dat dat beroerder moet zijn want meer lucht is grotere sproeier toch? Blijkbaar is dat niet het hele verhaal, ik kan me eigenlijk niet anders voorstellen dat er een verbetering van het emulsieproces (vermenging van de bezine met lucht) plaats vindt en/ of blijft er minder uitlaatgas in de cilinder hangen door de grotere uitlaatpoort, wie zal het zeggen :)

edit > of misschien haalt ie gewoon meer benzine omhoog door meer onderdruk want betere doorstroming of of of.. :)

Al met al een leuke verbetering en er zijn nog wel wat puntjes op de i te zetten en heb voor een volgende keer al wat ideetjes wat ik ander zou doen. Hij rijdt iig lekkerder als de pack'r en net zo snel met beter optrekken.

Volgende halte wordt de uitlaat. (Die maar blijft roken maar misschien is dat wel gewoon allemaal oue onverbrande rotzooi wat ie er nu een beetje uitblaast, tijd zal het leren)

O no, red pilled...

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 01 dec 2015 22:43

Ga weer is wat geks roepen in deze monoloog... Het zou kunnen dat ik een denkfout maak. Welke dan...

Heb nu sproeier 53, geef em meer lucht en dat geeft geen verbetering in snelheid. Mijn conclusie was dat ik mogelijk terug kon naar 52 maar dat het geen snelheidsverschil op zou leveren want dat deed meer lucht ook niet.

Hmmm, dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn. Als er nu gewoon niet meer lucht door het blok wil en 53 toch te rijk is... dan zou 52 wel degelijk verschil uit kunnen maken. Beetje jammer is dan weer dat ik net een ritsie sproeiers heb besteld maar uiteraard niets BENEDEN 53 :)

Dus is kijken of de locale leverancier die heeft, zal wel weer niet.

Edit> Is ook weer niet het hele verhaal, meer lucht gaf wel bwooop effecten, iig als ie wat kouder was. Ik heb het idee dat meer lucht geven een grotere invloed heeft bij lage toeren of iets....to be continiued dus weer.

O no, red pilled...

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 09 dec 2015 15:58

Vanmiddag even een standaard snel er onder gezet en toen ging die 70 op de teller. Zoals verwacht wel iets minder goed optrekken maar eenmaal op toeren juist beter, heuveltje op geen probleem. Nog beetje verder gepield met andere demper en een maatje grotere sproeier maar werd enkelt beroerder, veel beroerder zelfs, komt wel erg nauw met de afstelling.

Anyway, ik vond het niet gek.

O no, red pilled...

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 09 dec 2015 16:01

70 is netjes voor origineel spul haha

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 09 dec 2015 16:01

"origineel"

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 09 dec 2015 17:06

Dacht ik ook :)

En er zit vast nog wel wat meer in. Idee was echter wel om ook een tomos uitlaat te gebruiken, komt ook wel maar daar moet voor gelast worden en dat kan ik niet. Zo'n standaard snel komt wel redelijk in de buurt, dingen hoor je ook niet. Heb ook nog een Proma GP maar die moet ook verlast (puch)

Ken nog wel ff vooruit.

O no, red pilled...

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 10 dec 2015 14:54

Even iets rectificeren, ik heb er een paar km bij verzonnen, naald gaat naar de O van tomos, de M lijkt me 70 :)

Waarschijnlijk met windje mee wil ie het wel doen maar toch. Zit ook in m'n maag (nou ja :)) met de bevestiging van het luchtfilter, als je nu ergens valse lucht kan trekken is het daar wel, dat moet anders voor consistente resultaten denk ik.

O no, red pilled...

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 11 jan 2016 12:11

Alvast een verbruik tipje, van de sluier...

Als ik een behoorlijke foutmarge incalculeer dan kom ik nog op 1:44,7. (foutmarge van 20 km en 200 cc benzine)

Misschien sta ik toch wat te arm of zo :D

O no, red pilled...

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 11 jan 2016 14:49

Ok, bougietjes...

Naar aanleiding van Brueno zijn topic dacht ik, ik zal is kijken wat mijnes doet met een ngk6 ipv 7, die laatste had ik er in gedaan uit een soort van voorzorg, net zoals ik 98 ipv 95 tank, misschien volledig onnodig, dat weet ik nog niet.

Hoe dan ook, met de 6 voelde die armer aan, iets wat word bevestigt door Brueno zijn ervaring naar mijn mening, die van hem rijdt nl. een stuk beter met de 6 ipv. de 8 die er eerst in zit waardoor ik vermoed dat die (ook) te rijk stond, iig in combinatie met die bougie.

Als ik internet mag geloven dan is de 6 bij mij nog steeds te koud en zou ik misschien wel naar 5 moeten al is daar pas echt wat over te zeggen als ik het mengsel correct krijg voor de 6, pffffffffffff. En dat ga ik nog ff niet doen want wil eerst meer zekerheid over mijn verbruik zoals ie nu is.
b6hs.jpg
b6hs na 8 km
En zo ziet de b7hs er uit, op het oog redelijk ok lijkt me? (maar misschien te koud, lastiger te zien)
b7hs-2.jpg
b7hs na paar 100 km
b7hs-2.jpg (36.78 KiB) 19085 keer bekeken
Een andere voorzichtige conclusie die ik wil trekken is dat de sproeiermaten een veel te groot verloop hebben voor de kleine carburateurtjes, iig bij mij. Zou eigenlijk 53,3 en 53,6 moeten hebben bijvoorbeeld.

Mierenneukerij in het kwadraat dit, wel leuk :)

O no, red pilled...

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 12 jan 2016 17:12

Nee, toch geen geduld voor dit gedoe :)

Na nog even wat rondgeneust te hebben op het forum mbt gebruik vind ik het al iets minder onaannemelijk dus here goes...

Disclaimer: Ik heb gemeten aan de hand van de tomos teller (aantal km's dus) en er zit volgens mij marge in het voltanken, staat je wiel verder naar beneden zal er wat meer in de tank kunnen, hoeveel dat scheeld, geen idee.

Anyhoe, ik kwam dus uit op 1:66 ! Laat ik er 10 % naast zitten is dan nog 1: 59.

Wil ik er nog wel bij zeggen dat ik niet geloof dat mijn tomosje helemaal juist staat afgesteld (te arm) en of dat zo handig is op de langere termijn...

Aan de andere kant presteert ie best goed zoals hierboven beschreven al start ie slecht (truukje nodig) en optrekken is ook niet je van het, ik rijd rustig en weeg 86 kilo.

Heb nog wel weer een idee om het een keer goed te testen met appart tankje en gps maar daar ligt ff de prioriteit niet nu.

edit: o ja, vond deze quote van iemand hier... (al heb ik verder niet speciaal m'n best gedaan om dit verbruik te halen)
Als je deze tips een ter harte neemt, kun je met gemak 1 op 50 halen of beter. Mijn record tot nu toe is 1 op 57 (zie onderschrift) maar ik ga vanaf deze week proberen 1 op 60 te halen.

O no, red pilled...

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 13 jan 2016 15:51

Blijkbaar niet zo intressant verders.. ok :)

Drekt even de setup opschrijven en daar later is mee verder, kan vast nog zuiniger met zo min mogelijk verlies van prestatie... andere keer., Bovenkant van de zuiger even bekeken en die was best droog maar geen sporen van detonatie of iets geks dus het kon zo wel denk, net...

Had DMP koppie op de kop getikt, vooral om eens te bekijken en het verschil te zien met de originele kop en in het kader van, altijd maar 1 ding tegelijk veranderen... BH6 ipv BH7, sproeier maatje groter en de DMP kop er op, Zie vanmiddag wel wat het doet, hij start iig beter.

Als ik goed gemeten heb kom ik bij de originele bromkop op 7 cc en de DMP 5,5 cc (met BH5s bougie er in gemeten trouwens, maakt ook nog iets verschil), squishband bij allebei 3 mm en, tegen de verwachting in, netjes. Nu ging ik er van uit dat de compressie verhouding op de europese manier berekend was maar dan kom je niet op 1:10 met een 7cc kop (en daar komt dan nog wel iets bij vanwege de deck-height) dus daar moet ik nog ff naar kijken hoe dat zit.

O no, red pilled...

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 15 jan 2016 11:57

Volgend bougietje,zo kwam de 6 er uit met sproeier 54 en dmp kop, mooi kleurtje toch op zich? mooier schoongebrand ook als de 7 maar....
b6hs-dmp-54-2.jpg
b6hs-dmp-54-2.jpg (41.28 KiB) 19015 keer bekeken
Stond echt behoorlijk te arm dus dat kleurtje zegt ook nix, de ring wel waarschijnlijk, die heeft nl. helemaal geen kleur = te arm.

Nu 56 er in gezet en nieuw bougietje, maar weer zien wat dat geeft, zal wel weer te rijk wezen :)

Edit, dat was em ook niet helemaal, ik bericht wel als ik het op orde heb, gaat wel ff overheen denk.

O no, red pilled...

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 16 jan 2016 23:43

Dat viel mee, boel weer een beetje te veel overdacht denkelijk. Wel al weer spijt dat ik de DMP kop er op gezet heb of meer, dat ik niet eerst geprobeerd heb de afstelling in de oude situatie beter te krijgen want nu heb ik geen vergelijk...

Maar goed, met DMP kop en iets aangepaste demper in de standaard snel en sproeier 55 + 1 matje in het luchtfilter trekt ie op als nooit te voren, vooral het oppakken vanaf 2de versnelling gaat een stuk beter en de powerband voeld ook een stuk krachtiger. Top snelheid weet ik nog niet maar vermoed dat dat niet zo veel zal schelen, moe'k nog ff beter testen.

Volgend station maar is kijken wat er met de ontsteking valt te fine-tunen en ben bezig met wederom membraan/ spruitstuk combi maar dan netjes.

ps: Voor Brueno > Als ie te rijk staat voelt ie blijkbaar ook futloos aan... tenzij veel te rijk.

O no, red pilled...

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 17 jan 2016 11:45

Hmmm, hij voelt de laatste tijd wel ietsjes futlozer aan. Maar denk dat dat gewoon door de dichtkolende uitlaatpoort komt.

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 17 jan 2016 11:50

Ik heb het zelf nog niet gehad maar de demper in de standaard-snel lijkt me ook een kandidaat om dicht te gaan zitten. Je zou em voor de grap weer is moeten schoonmaken en dan een tijdje zelf mengen, zien of en wat dat scheeld, ik heb nauwelijks drap of iets in die richting.

edit: kan zijn dat een snor daar sws gevoeliger voor is hoor (?)

O no, red pilled...

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
229 berichten
  • Pagina 1 van 12
    • Ga naar pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …