• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Krijg me tomos niet meer gestart?

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
97 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Volgende
SanderSbare31
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor SanderSbare31 » 08 dec 2015 20:59

Hallo,

Ik merkte afgelopen dagen dat mijn Tomos onder het rijden af en toe niet meer reageerde als ik gas gaf. Dan leek het net of die uit gingen vallen, maar dan opeens pakte die em weer en kon ik weer door rijden.

Maar vandaag reed ik weg bij mijn werk en na ongeveer een minuut of 2 deed die het weer, maar nu reageerde die helemaal niet meer en viel dus uit. En nu krijg ik em helemaal niet meer gestart.

Ik heb al gekeken naar de bougie en die vonkt gewoon. Alleen was de bougie wel vochtig en zwart. Dat komt denk ik omdat ik laatst te veel olie bij m'n benzine heb gedaan. Dus ik heb heel de tank leeg laten lopen, en nieuwe benzine in gedaan met de juiste mengverhouding.

Daarna heb ik voor de zekerheid mijn carburateur schoongemaakt en voorzien van nieuwe pakkingen. Maar nog steeds niks. De bougie lijkt ook niet nat te worden. Ik dacht misschien ligt het aan het membraam? Maar dat is wel even werk om daar bij te komen, dus misschien is er een manier om die te testen als die er nog op zit?

Ik hoor graag van jullie, ik weet het zelf even niet meer..

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 09 dec 2015 00:15

Een membraan zal niet kapot gaan, dan weer even heel worden en vervolgens echt stuk gaan. Iets in je carburateur kan dat wel doen, vuiltje, voltternaald misschien. (je zou hem wel kunnen testen trouwens, zuiger op odp, passende slang in uitlaatpoort en blazen, dan zou dat moeilijk moeten gaan (druk je het membraan dicht als de druk opgebouwt is)

Extra bougietje om te testen is nooit weg.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

SanderSbare31
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor SanderSbare31 » 09 dec 2015 08:40

Ik heb de carburateur wel helemaal schoon gemaakt en voorzien van nieuwe pakkingen, maar de vlotternaald is niet vervangen, kan daar iets kapot aan zijn? Of gewoon voor de zekerheid vervangen?

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 09 dec 2015 08:59

Probeer idd eens een nieuwe bougie.

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 09 dec 2015 12:17

Vlotternaald: Ik weet niet goed hoe vaak en wat vooral het euvel is bij de dellorto's, wat ik in het verleden wel eens deed was de zijkanten van de vlotternaal en het kanaal waar ie in zit polijsten zodat ie weer soepel loopt en dus minder makkelijk blijft hangen. (wattenstaafje, polijstmiddel en dremel) als het rubberen koppje ingesleten is, vervangen.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

SanderSbare31
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor SanderSbare31 » 09 dec 2015 12:33

Nieuwe bougie heb ik al gedaan :)

Ik zal vanavond even kijken of ik iets kan doen aan de vlotternaald.

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 09 dec 2015 12:54

Wanneer de bougie niet nat wordt is dat toch een teken dat er iets mis is met de benzine toevoer. Weet je zeker dat alle gaatjes in de carb goed schoon zijn, liefst nog even goed door blazen met een compressor. Venturi, sproeier en stationair gaatje om maar wat te noemen. Vlotter circuit moet ook in orde zijn, zoals ief al aangaf.

SanderSbare31
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor SanderSbare31 » 09 dec 2015 18:45

Ik heb de carburateur helemaal uitgeblazen en een andere vlotternaald in gezet voor de zekerheid, maar het lijkt nog steeds niet echt dat de bougie nat word. Als ik onder bougie kabel erop start.

Nu merk ik ook dat de bougie vonkt als ik em los in de dop doe. Als ik em daarna in de cilinder doe en dan probeer te starten, en daarna weer eruit haal dan vonkt die niet meer, en na een tijdje weer wel als ik em schoon blaas? Komt dit door vuil in de cilinder ofso?

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 09 dec 2015 19:05

Bougiekap en kabel nog wel goed? Draai de kabel eens los van de bougiekap en bobine, kijk dan of de binnenkern van de kabel soms ingebrand is of groen uitgeslagen door corrosie. Is dat het geval dan kan je een klein stukje van de uiteinden van de kabel afknippen zodat je weer een schone aansluiting krijg.

SanderSbare31
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor SanderSbare31 » 09 dec 2015 19:12

Dat ga ik proberen dankjewel, want als ik remreiniger in me cilinder spuit en dan probeer te starten dan gebeurt er ook niks.

Moet de bougie echt goed nat zijn als je een paar keer heb gestart of gewoon vochtig?

SanderSbare31
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor SanderSbare31 » 09 dec 2015 19:51

Ik probeerde net nog een keer te starten met remreiniger en nu zie ik dus dat de remreiniger er tussen de kop en cilinder uit loopt. Dus lekke koppakking neem ik aan? Kan dit het probleem zijn van niet willen starten?

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 10 dec 2015 07:00

Dan is gewoon de koppakking lek en trekt die valse lucht. Nieuwe koppakking plaatsen en de vier moeren kruislings aandraaien.

SanderSbare31
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor SanderSbare31 » 10 dec 2015 08:37

Ik heb een nieuwe koppakking besteld, dus even afwachten tot die binnenkomt. Kan het dat die door die lekker koopavond niet meer start?

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 10 dec 2015 09:27

Slecht starten door de koopavond heb ik nog nooit van gehoord maar zal wel een typefoutje zijn..... En ja als die valse lucht trekt wordt de verhouding van het mengsel in de cilinder verstoord en krijg je klachten als slecht rijden en/of starten.
Wanneer die weer rijdt zou ik even een deotest doen om te kijken of die nog ergens valse lucht trekt.

SanderSbare31
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor SanderSbare31 » 10 dec 2015 10:58

Haha dat was indd een typfout, moest koppakking zijn natuurlijk. Dan laat ik het even weten als ik de koppakking heb vernieuwd

SanderSbare31
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor SanderSbare31 » 12 dec 2015 12:43

Ik heb de koppakking vervangen, maar nog steeds niets. Ik heb de uitlaat er even af gehaald. En daar lijkt na een paar keer kicken benzine uit te komen. Maar de bougie blijft redelijk droog.. Moet ik dan aan zuigerveren denken, omdat de benzine gelijk naar beneden loopt? Of Ontsteking? De bougie vonkt wel gewoon als ik em los in de bougie dop doe

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 12 dec 2015 14:42

Bougie blijft droog zeg je. En als je nu een klein beetje benzine in het bougie gat gooit , bougie en kap er weer op en dan proberen te starten.

SanderSbare31
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor SanderSbare31 » 12 dec 2015 15:13

Hij wordt wel vochtig maar niet drijfnat. Ik heb er wel remreiniger ingespoten en daarna proberen te starten, maar dan slaat die ook niet aan..

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 12 dec 2015 15:41

En wanneer je de benzineslang even van de carb lostrekt komt er dan gewoon benzine uit? En heb je ook het zeefje op de carb waar de benzineslang op gaat schoongemaakt? Zo ja, dan ga ik toch denken aan iets met de ontsteking. Uit het blok komt een zwarte draad, die splits zich weer in twee draden, een zwarte draad gaat naar de bobine en de andere zwarte draad gaat naar de knop om de de tomos uit te zetten. Trek die laatste draad (die naar de uitknop) gaat eens los zodat alleen de bobine op de draad uit de onsteking is aangesloten. Probeer dan eens te starten. Helpt dat niet check dan of de draad van de bobine naar het frame goed massa maakt met het frame.

SanderSbare31
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor SanderSbare31 » 12 dec 2015 20:16

Als ik de slang los trek, dan komt er indd benzine uit. En het zeefje heb ik ook schoon gemaakt. Dus ik ga even kijken naar de ontsteking. Ik ben sowieso van plan om heel het blok te voorzien van nieuwe pakkingen en keeringen. En een nieuwe zuiger en veren, want die heeft ook z'n beste tijd gehad. Zodat ik weet dat alles goed is en dan ga ik verder kijken naar de Onsteking. Ik ga ook gelijk alle massa punten opschuren en dan kijken wat er dan gebeurd.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
97 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki