• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos A3 nieuwe zuiger kopen, welke?

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
33 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 19 feb 2016 15:04

Beste,

Nadat mijn tomos luxe A3 snor met sproeier 58 nog te arm liep besloten het blok uit elkaar te halen, schoon te maken en alle keerringen te vervangen, bleef met 1 kleine keerring zitten maar ben er uiteindelijk achter dat deze over is. :')

Nu zijn we aangekomen bij het volgende punt.
De cilinder was beschadigd(waarschijnlijk zand) en ga deze vervangen door een gebruikt exemplaar welke ik nog heb liggen. het liefst koop ik cilinder+zuiger nieuw(met het oog op inslijten etc) maar daar is het budget momenteel niet voor.

De vraag:
Cilinder staat A5 op vermeld
Nu kan ik of nieuwe zuigerveren bestellen, of een nieuwe zuiger+veren+pen+clips(set)
Ga ik dan voor een zuiger met of zonder spoelpoorten?
Heb iets gelezen over dat met spoelpoorten meer vermogen geeft? de prijs is namelijk gelijk.
Er zat 1 zonder spoelpoorten in.

Mijn keuze gaat in eerste instantie na een complete set gezien ik de clips niet wil hergebruiken
10330427_951610358217437_5833293008241006044_n.jpg
Een beetje opgeleukt
Omhoog


kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 19 feb 2016 16:43

Met spoelpoorten is de brom versie. Deze heeft inderdaad meer vermogen
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 19 feb 2016 23:56

Gaat dit ook goedkomen met mijn type blok?

Dacht ergens gelezen te hebben dat bij sommige blokken de spoelpoorten ook negatief kunnen werken.

En heeft een Brom blok ook een 38mm/50cc zuiger? Dacht altijd een 44mm/65cc zuiger :lol:
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 20 feb 2016 00:04

Geen idee of het negatief zou werken. Kan het me eigenlijk niet voorstellen, maar pin me er niet op vast.

En een brom heeft beslist geen 65cc erop haha. Alles boven de 49cc is verboden op brommers
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 20 feb 2016 00:28

Op een zuigergestuurd blok (zonder membraan dus) kan je geen sleuven zuiger hebben.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 20 feb 2016 01:24

Die bedoelde ik inderdaad ief ;)
Ga ik mooi die met spoel poorten bestellen.

Ag ja 49cc 65c 70cc heb mij er nooit heel veel in verdiept. Heb een snor en die mag toch niet heel hard
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 20 feb 2016 10:09

50cc is meer dan prima. Ik zal het niet te hard zeggen hier op het forum maar ik vind meer dan 50cc op een tomos ook overdreven.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 20 feb 2016 13:38

Blijf ook bij 50cc wil mijn tomos iets meer trekkracht geven, handig voor in de stad.
En een iets hogere top voor langere afstanden(met een begrenser/schakelaar)
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 20 feb 2016 13:50

Misschien is de choke begrenzer dan iets voor jou. Makkelijk te maken en effectief. Kijk in de Wiki voor een how-to
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 20 feb 2016 23:18

dank, zal eens gaan kijken ;)

Had ook al iets gevonden over iets met een schakelaar + weerstanden tussen de signaal kabel etc

zat er ook al aan te denken om bij een controle de gaskabel minder op spanning te zetten,hier dan een standaard balpenveer tussen zodat de speling niet opvalt (a) zal wel behoorlijk hobbybob klinken
Omhoog

Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 21 feb 2016 13:34

Misschien is de choke begrenzer dan iets voor jou. Makkelijk te maken en effectief. Kijk in de Wiki voor een how-to
Heb eens gekeken, maar is dit trucje al niks lang bekend bij de blauw petten?
schoke knop na beneden valt ook wel op
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 21 feb 2016 14:14

Ik vind jouw beun idee eigenlijk wel mooi, al zie ik het niet helemaal voor me. Heb ook al in die richting zitten denken omdat naar mijn idee het motortje dan het mooist blijft lopen. (denk ik)

Alleen de uitvoering nog ff. Dacht zelf iets van snelgas verbouwen op de e.o.a. manier.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 21 feb 2016 19:01

Nou normaal als je de gaskabel van spanning draait dan gaat op den duur de buiten kabel uit de aansluiting op het stuur of carburateur door dat de veer er tussen zit blijft de buitenkabel licht op spanning staan. Wanneer je dan gas geeft moet eerst die veer samengedrukt worden voordat de gaskabel zelf aan word getrokken.

Oftewel je geeft maar half gas.

Idee kwam ineens in me op of het daadwerkelijk werkt weet ik niet.
Ga het van het zomer gewoon proberen :p
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 21 feb 2016 19:19

Ogenblikje agent, moet even m'n gaskabel 'goed' zetten :P
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 21 feb 2016 23:39

Gewoon onder het rijden los draaien. Kakt hij vanzelf in :p
Omhoog

Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 03 mar 2016 23:39

Bedankt

Heb een DMP zuiger met spoelpoorten gekocht/gemonteerd

Mag van mij dicht.
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 04 mar 2016 10:45

Wat is precies je winst geweest met de sleuven?
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 04 mar 2016 11:45

Blok hangt er nog niet onder.

Wat de winst zal zijn? Heb werkelijk geen idee. Toen ik de tomos kocht(75,-) bleek hij valse lucht te trekken, bij het vervangen van de keerringen bleek de zuiger beschadigd te zijn dus toen het forum door gespit en leden om raad gevraagd.

Het zou een bromzuiger moeten zijn.(was trouwens net zo duur als de snor, 11,90)
In theorie zou hij mee vermogen moeten geven door dat de sleuven meer mengsel toelaten in het blok.

Heel eerlijk is dit alles een groot experiment voor mij :p maar verleg graag de grenzen :D
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 04 mar 2016 11:52

De meeste, en makkelijkste winst zit in het vergroten van de uitlaatpoort (in de cilinderwand dus). Jammer dat je dat niet er niet even bij hebt gedaan. Volgende keer :)
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 04 mar 2016 12:04

Mijn dremel is stuk, heb het met de veil geprobeerd maar is geen doen.
Nu achteraf maakt het ook niet uit, zojuist een uitlaatpakking gepast deze heeft een kleinere diameter dan de poort/uitlaat. Dacht dat ik een fout had gemaakt maar tomos shop hanteert maar 1 maat voor snor/brom/snel :s

Komt later wel, even geen dremel centjes :)
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
33 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.