• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tweede hands brommer gekocht, apart schakelen...

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
3 berichten • Pagina 1 van 1
Doodskopsnoepje
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Doodskopsnoepje » 30 jul 2016 23:42

Hallo allemaal,
ik ben sinds vandaag hier gekomen op het forum.
Morgen ga ik al wat dingen sleutelen aan mijn tweedehandse Tomos Youngster, vandaag gekocht..
Ketting zit te los, dus die moet afgesteld worden of schakels tussenuit gehaald worden.
Kick starter moet afgesteld worden, gelukkig door jullie forum weet ik hoe ik dat morgen moet doen.

Maar ik zit met een vraag, ik kon niet echt vol gas geven omdat de ketting te los zat dus dat vinden mijn tandwielen niet grappig. Er zit een sport uitlaat onder, waardoor hij toch pittig optrekt dan mijn vorige Tomos (paar jaar geleden maar ook Youngster).

Als ik gas geef, rustig want anders slaat de ketting over de tandwielen heen, dan schakelt hij naar zijn 2, kort daarna toch weer naar 1 en weer naar 2. Ik laat geen gas los waardoor hij terug schakelt maar dit doet hij uit zichzelf. Dit heb ik nog nooit zo meegemaakt, dus waar kan dit aan liggen?
Aan vraagtekenveertje of koppeling? Sommige dingen durf ik toch niet helemaal zelf te doen.. Maar wat kost dan zo iets als ik dit laat repareren?

Daarnaast heb ik een kilometerteller die wat van slag is, je ziet hem niet mooi in een stijgende lijn omhoog gaan qua snelheid, is deze dan kapot? De gemaakte kilometers zijn 2633 ongv. maar misschien klopt deze dan ook niet?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen,
Groetjes, Tamara :)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 01 aug 2016 06:35

Zo te horen is een full-service beurtje niet overbodig. Loop gewoon alle zaken na en vervang ketting en tandwielen als ze toch al versleten zijn.

Het vreemde schakelgedrag kan idd van een gebroken vraagtekenveertje zijn.

Kijk eens of de kabel wel lekker soepel loopt van de kilometerteller door deze los te maken van de aandrijving. Vaak is de aandrijving op het wiel de oorzaak die deze klacht geeft.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Doodskopsnoepje
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Doodskopsnoepje » 01 aug 2016 16:43

Ik heb al aantal onderdelen besteld, dit ga ik samen met een vriend vervangen.
Zelf vind ik het gelukkig leuk om aan mijn brommer te sleutelen, tegenwoordig veel te vinden op internet hoe je bepaalde dingen moet doen :D
Maar voor vraagtekenveertje heb ik toch een vriend die mij ermee komt helpen.
Heb nog contact gezocht met de oude eigenaar en die heeft der Tomos nooit een grote beurt gegeven, dus nieuwe olie met pakkingen... Had gelezen dat dat ook voor schakelen wat issues zorgt. Als mijn brommer wat warmer is dan merk ik wel dat hij wat soepeler word in schakelen, alleen hij blijft dat jojo effect houden, dus hopelijk heb ik binnen aantal weken nieuws hoe hij het doet!

De tandwiel voor is toch behoorlijk beschadigd door de ketting, zelfs niet helemaal recht meer.
Nieuwe tandwiel voor en achter en daarbij ook een nieuwe ketting onderweg.
Als ik gas geef, ja ik weet dat Tomos niet zo snel op gang komt maar deze heeft wel meer power. Merk dat het stuur dan beetje begint te trillen met gas geven.
De brommer rijdt 50-55, er zit alleen een andere uitlaat onder. Tandwiel voor 26 en achter 20.

Ik ga nu even aan de gang met de kilometerteller, thanks! :)

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
3 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers