uit welk jaar komt de tomos ? 2006
Is het een snor of een brommer? Brommer
wanneer ontstond het probleem? Vandaag
Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
- Nieuwe cilinder, zuiger, zuigerveren, etc
- Nieuw vraagtekenveertje
Wat is het probleem? Wilt niet starten
Beste allemaal,
Allereerst wil ik even vermelden dat ik dit forum echt SUPER vind!!

Heb zoveel geleerd door alleen al alles hier na te lezen, echt heel fijn!
even kort de geschiedenis van de Revival in mijn bezit:
- 4 maanden geleden gekocht zonder enige kennis van brommers, de tomos reed dus ik was gelukkig, ging wat laat over naar de volgende versnelling maar.. ik dacht dat het wel zo zou horen dan.

- De brommer had bij nader inzien wat weinig vermogen dus ik heb het nagevraagd aan wat mensen "met verstand van brommers" en die zeiden me al heel snel: je uitlaat is verstopt!
- nieuwe uitlaat gekocht, zo'n techno ding van 30 euro want iets anders hadden ze niet meer
- uitlaat er onder gezet, liep al IETS beter maar nog niet prima.
- luchtfilter was helemaal poreus geworden, die ook maar vervangen.. enige op voorraad? zo'n race filter.. maarja, race betekende sneller in mijn oren dus DOEN want op het moment was het maar niks.
- brommer rijdt nu een week of 2 na aanschaf al 45 in plaats van 30 (bij aankoop) maar niet van harte
- toch maar opgegeven en naar brommerboer 1 gegaan, 2 weken gewacht, kreeg ik hem terug met de mededeling: we hebben geconstateerd dat de motor erg weinig vermogen heeft, hier heb je hem terug.. (en betalen)
- boos en wel naar brommerboer 2 gegaan, 1 dag gewacht, kreeg hem terug met de mededeling: je hebt weinig vermogen omdat je hele cilinder naar de knoppen is, er is een vastloper geweest ofzo, hele ding kapot, bla bla bla als wij hem maken is het te duur.
DUS

ik ben ondertussen een beetje aan een haat-liefde verhouding met mijn revival aan het klooien want.. DAMN wat een mooi ding.
conclusie: als niemand het wilt maken leer je jezelf maar alles over Tomos brommers en maak je dat ding!
cilinder er af gehaald (er was aan gelast?!?!?!) zuiger had lekker liggen krassen in de cilinder, allemaal klaar voor de schroothoop
motorblok open gemaakt (allemaal volgens de erg handige handleidingen in het forum)
krukas: recht! (GELUKKIG)
tandwielen: prima!
alles op z'n plek, alles prima, alleen lag er onderin het motorblok een kapot stangetje.. jawel.. de vraagtekenveer!
nieuwe cilindercel besteld, nieuwe zuigerveer, nieuwe pakkingen, nieuwe bougie (kan geen kwaad, de vorige was nogal.. kapot)
cilinderset is wel 65cc maar dat begrenzen zoeken we later wel uit.
alles in elkaar! veel geleerd!
knalpijp moet er nog onder maar we kunnen vast wel even starten zonder toch?
NEE!

kickstart zorgt er voor dat de zuiger goed op en neer gaat, maar ik kan kicken wat ik wil, choke aan of uit, NIKS
de bougie er op/af maakt heel veel verschil in kracht die ik op mijn kickstart moet zetten dus ik neem aan dat het geen valse lucht in de cilinder is.
carburateur is niks aan veranderd, heeft gereden met die nieuwe luchtfilter dus dat zal het niet zijn?
ik ben een beetje ten einde raad..
alle suggesties zijn zeer welkom