• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos Quadro start wel rijd niet

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
10 berichten • Pagina 1 van 1
gforse
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor gforse » 25 feb 2017 16:51

Welke model tomos heb je?
A35 Quadro
uit welk jaar komt de tomos ?
2005??
Is het een snor of een brommer?
Snorfiets. Wel met 50cc en zonder proppen.
wanneer ontstond het probleem?
vorige week

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
3 weken geleden bromuitlaat vervangen voor snoruitlaat. (bromuitlaat was geheel doorgeroest en snor had ik nog liggen)

Wat is het probleem?

Een maand geleden heb de ik de tomos uit het stof getrokken en ben weer begonnen met rijden. De tomos had hiervoor ruim half jaar (buiten) stil gestaan echter was het starten en lopen. Sinds die tijd ruim 150km+ gereden zonder problemen. (woon werkverkeer)

Totdat vorige week ik voor het eerst over moest schakelen naar de reserve tank, de brommer begon toen na een tijdje schokkerig te rijden en wilde snel uitvallen bij lage toeren/weinig gas. De dag daarna probeerde ik weg te rijden echter wilde die dit niet meer doen. (uiteraard inmiddels getankt) Als ik hem op de bok zet gaat het achterwiel draaien echter op het moment dat ik erop zit wil die niet vooruit komen (soms schokt ie alsof ie aangrijpt)

Het volgende heb ik al gedaan:
- Uitlaat eraf gehaald en gecontroleerd of de poort dicht zat. OK bevonden
- Kop eraf gehaald en visuele inspectie. OK bevonden
- Compressie zuiger getest. OK bevonden.
- Bougie vervangen. Geen verschil. (vonkt nu wel helder blauw, voorheen met audio bougie blauw/rood achtig)
- Carburateur gedemonteerd en geheel schoongemaakt(ook brandstoffilter). Geen verschil
- Brandstofslang vervangen. Geen verschil
- Luchtfilter schoongemaakt. Geen verschil
- Brandstof kraan gedemonteerd en schoongemaakt. Geen verschil

Wat wel nog waard is om te weten: De brommer is al echt oud, denk uit 2005 of eerder. (is er een manier om het bouwjaar te achterhalen?) De brommer is sinds 5 jaar in bezit en al die tijd minimaal aandacht aan besteed maar wel veel mee gereden. Het vraagteken veertje was al een tijdje stuk, dit merkt ik aan het bokken bij een stoplicht en het slecht achteruit lopen van de brommer.

Na al het bovenstaande gedaan te hebben weet ik even niet hoe nu verder voordat ik het blok open. Wellicht dat iemand mij weer in de juiste richting kan wijzen?

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 25 feb 2017 18:43

Vraagtekenveer wel al vervangen? Omega veer goed op z'n plek in het carter?
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)

gforse
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor gforse » 26 feb 2017 12:12

Vraagtekenveer wel al vervangen? Omega veer goed op z'n plek in het carter?
Nee nog niet. Heb het blok nog niet opgehad, hoopte dat het op te lossen was zonder. De eerst volgende stap is inderdaad blok open, vraagteken veer vervangen en de boel controleren. Zal dan ook de omega veer controleren. Nog andere tips/ testen?

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 26 feb 2017 15:56

Voor 2005 is trouwens niet bepaald oud voor een Tomos. Bouwjaar zou je eventueel kunnen achterhalen a.d.v. je framenummer. Of post hier wat foto's van de 'opties' die er op zitten mocht hij nog origineel zijn.

tomsmos
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor tomsmos » 26 feb 2017 19:53

Kenteken ff invoeren op de rdw site. Dan weet je het bouwjaar.
Het blok zal echt open moeten, je zal de koppeling moeten checken
Tomos Quadro scrambler in aanbouw

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 26 feb 2017 21:00

Nee, als de brommer van voor 2005 is weet de RDW het bouwjaar niet. Er zal echter wel staan dat hij in 2005 de eerste toelating heeft gehad.

gforse
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor gforse » 11 mar 2017 12:32

Onlangs onderdelen besteld en deze week binnen gekregen. Vandaag kon dus het blok open! Bij het open maken van het blok viel mij meteen al twee dingen op. 1. Een paar tanden van het voorste middelste tandwiel waren afgebroken. 2. de krukas kering zat scheef. Bij het verder demonteren van alles bleek het vraagteken veertje wel nog goed te zijn. Echter de koppeling bleek ook erg verrot te zijn.

Wat mij later ook opviel is als ik loop met de tomos een knarsent geluid te horen is, de ketting staat ook opeens erg strak. Terwijl ik zeker weet dat deze vrij losjes was gesteld.

Hier zijn wat foto's te vinden: https://1drv.ms/f/s!AiEr3g74YwaUhY9DbiOlD8mft7s2nw (geen zorgen is gewoon een link naar een microsoft OneDrive foto album)

Gezien ik eerst de oorzaak hiervan wil weten alvorens zomaar de onderdelen te vervangen ontvang ik graag jullie advies.

Omtrent de bouwjaar: heb nog geen foto van de brommer gemaakt. Weet wel dat ie voor 2005 is omdat de toelatings datum op de papieren staat.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 mar 2017 08:06

Ik heb je foto's bekeken, en heb de volgende opmerkingen:

- krukaskeerring scheef--> vervangen. Is mogelijk de oorzaak van het niet willen rijden/ starten. Meteen andere achter vliegwiel ook vervangen. Zorg dat ze goed in de opening zitten en recht worden gemonteerd. Is het lagerwerk nog wel goed?

- Tanden beschadigd op 2e versnellingstandwiel: Is mogelijk door een eerder probleem in de bak veroorzaakt (gebroken vraagtekenveertje 99% van de gevallen). Is op zich voor zover ik het zie nog niet zo schokkend om deze te vervangen. Hij doet zijn werk nog prima.

- Koppeling: De kurk is wel erg aan het rafelen. Beter zet je er nieuwe segmenten op. Is de andere ook zo? Dit is oorzaak van een te laag peil of geen atf in de bak. Leg voordat je de nieuwe segmenten gaat gebruiken deze eerst een paar dagen in atf om het kurk op de segmenten te bevochtigen anders heb je snel weer hetzelfde probleem. Let goed op hoe de oude segmenten eraf komen (met name de 3 veren die onder de spiraalveer liggen). check te exploded views in de wiki als je wil weten hoe eea in elkaar zit

Het knarsend geluid icm een strakke ketting duidt bij mij op een kapot lager van de uitgaande as waar het voorste kettingwiel op zit. Of gebeurde dit omdat je de bak open had?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

gforse
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor gforse » 13 mar 2017 18:43

Ik heb je foto's bekeken, en heb de volgende opmerkingen:

- krukaskeerring scheef--> vervangen. Is mogelijk de oorzaak van het niet willen rijden/ starten. Meteen andere achter vliegwiel ook vervangen. Zorg dat ze goed in de opening zitten en recht worden gemonteerd. Is het lagerwerk nog wel goed?

- Tanden beschadigd op 2e versnellingstandwiel: Is mogelijk door een eerder probleem in de bak veroorzaakt (gebroken vraagtekenveertje 99% van de gevallen). Is op zich voor zover ik het zie nog niet zo schokkend om deze te vervangen. Hij doet zijn werk nog prima.

- Koppeling: De kurk is wel erg aan het rafelen. Beter zet je er nieuwe segmenten op. Is de andere ook zo? Dit is oorzaak van een te laag peil of geen atf in de bak. Leg voordat je de nieuwe segmenten gaat gebruiken deze eerst een paar dagen in atf om het kurk op de segmenten te bevochtigen anders heb je snel weer hetzelfde probleem. Let goed op hoe de oude segmenten eraf komen (met name de 3 veren die onder de spiraalveer liggen). check te exploded views in de wiki als je wil weten hoe eea in elkaar zit

Het knarsend geluid icm een strakke ketting duidt bij mij op een kapot lager van de uitgaande as waar het voorste kettingwiel op zit. Of gebeurde dit omdat je de bak open had?
Bedankt voor je uitgebreid antwoord, dit helpt heel erg! Om er inhoudelijk op terug te komen:

- Krukaskeerring: Helder, zal meteen de lagers ook gaan vervangen. Hebben we dat ook meteen gehad. Kan het dan kloppen dat de ATF olie via het lager de cilinder in kwam waar het verbrande? (vandaar dan het niet willen rijden/starten?)

- Tanden beschadigd 2de versnelling: Dat kan maar zou, paar jaar terug was het ?-veertje gebroken en lag toen wel het e.a. onderin. Fijn dat ik deze niet meteen hoef te vervangen.

- Koppeling: Zal een nieuw setje bestellen. De 2de versnelling ziet er wel nog goed uit. Ik zie veel mensen dit vervangen door kurk en heb de how-to hier op het forum ook gelezen, echter wat ik niet lees hoe de kwaliteit/levensduur is t.o.v. de fabrieksversie... ervaring mee?

- Knarsend geluid: Dit was inderdaad toen het blok open was. De ketting had ik niet te strak gezet maar is blijkbaar strak gaan staan na het demonteren van het e.e.a.? Zal alsnog de lager dubbelchecken. Tevens is de ketting ook erg verroest dus zal en nieuw setje bestellen.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 mar 2017 23:53

Atf kan idd langs het lager in de cilinder komen. Dit merk je door witte rook tijdens het rijden. Ook kan je bougie hierdoor zwart en vet slaan. Meestal gaat dit ook gepaard met prestatieverlies en slecht/ niet starten of stationair lopen.

Met de bak open mis je aan een kant de steun voor de assen. Als je dan gaar lopen komt de boel scheef gedrukt. Dit verklaart dan ooj dat je kettingvstrak komt te staan.

Koppeling zelf bekleden met kurk of leer heb ik geen ervaring mee. Er zijn er op het forum genoeg die dat wel hebben en je daarover kunnen informeren of lees die topics eens door.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
10 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers