• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos a35 loopt wel, valt uit bij gas geven

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
37 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
DaanTomos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor DaanTomos » 15 apr 2017 16:50

Tomos a35 (classic) / a52 cilinder / dellorto sha 149 / standaard brom uitlaat / ontsteking staat op snor

Ruim 1,5 jaar geleden heb ik een warmlopen gehad, toen nog niet zo technisch, dus heeft een vriend van mij met goede bedoelingen de cilinder etc vervangen (standaard cilinder set).
hij liep toen met heel veel moeite op de choke, vervolgens de ruime 1,5 jaar stilgestaan en sinds een paar weken ben ik m zelf gaan repareren.

1. Cilinder zat verkeerd om, pijl staat nu naar beneden (richting uitlaatpoorten)
2. Membraam is vervangen door een snelmembraam
3. Veel problemen met valse lucht, inmiddels alle cilinder pakkingen weer vervangen + vloeibare pakking (kon niet anders) alles lijkt nu helemaal goed, al moet ik toegeven dat aan de rechterkant bij de voetpakking spuiten met remreiniger de brommer uit lijkt te vallen (met enige vertraging)
4. Carb meerdere keren schoongemaakt. Vandaag een carb van een vriend geprobeerd (van een rijdende Tomos) en hetzelfde euvel deed zich voor, dus de carb lijkt het probleem niet
5. Uitlaat schoongemaakt
6. Vandaag de krukaskeerringen vervangen

Uiteraard deed de brommer het steeds beter bij elke aanval op valse lucht. Inmiddels start de brommer zonder problemen, vervolgens loopt ie, niet 100% geweldig in mijn ogen, maar stationair klinkt ie niet verkeerd.
Bij elk miniem gas geef momentje valt ie uit
(Gas geven + luchtinlaat beetje dichthouden = iets beter, maar nog niet rijdend)
Op sproeier verschil van 50 tot 62 reageert ie niet SUPER anders, en hetzelfde probleem blijft

Inmiddels veel op forums gekeken en veel gedaan, maar het gas geef probleem blijft bestaan en ik begrijp het niet helemaal meer.

- kan het membraan dit effect geven?
- mocht het tóch de valse lucht bij de voetpakking zijn, HOE fix ik dit? Ik heb standaard pakkingen geprobeerd, zelf geknipte pakkingen, nu een standaard + vloeibaar wat echt het beste is tot nu toe

Ik hoor graag waar ik moet zoeken, en eventueel tips waar goed op te letten na een warmloper en na lang stilstaan

DaanTomos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor DaanTomos » 15 apr 2017 16:54

Kleine edit: ik heb nu alléén vloeibare pakking bij de voetpakking

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 15 apr 2017 16:56

Wat ik nu al 2 x gezien heb is dat sommige cilinders tegen een punt op het blok komen waardoor die daar dus net niet lekker afsluit, misschien een idee om eens te bekijken?
cil-blok.jpg
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

DaanTomos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor DaanTomos » 15 apr 2017 17:17

Interessante opmerking, zie de foto.

Lijkt elkaar net te raken, maar met een zaklamp erachter durf ik wel te bevestigen dat ze elkaar niet raken. Ivm de pakking haal ik m er liever nog niet af om vervolgens een stukje te vijlen.

Ik kan wel bevestigen dat de de cilindervoet (?) vorm niet 100% overeenkomt met de krukasopening (?), denk dat jullie me wel begrijpen. Dit maakte het zo moeilijk met pakkingen, maar zoals ik las is dit een bekend probleem, toch?
Bijlagen
P_20170415_171238.jpg

DaanTomos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor DaanTomos » 15 apr 2017 17:22

Mocht het helpen, zie nog wat foto's
Bijlagen
P_20170415_171959.jpg
P_20170415_172011.jpg
P_20170415_172023.jpg

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 15 apr 2017 18:18

Gebruik je wel een pakking die goed op het carter past, anders zit daar het probleem mogelijk. Ik heb nog niet gehad dat het gewoonweg niet wilde met juiste pakking.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

DaanTomos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor DaanTomos » 15 apr 2017 18:26

De pakking past in principe wel, maar de vormen van beide motor delen komen niet 100% overeen
Maar op dit moment is het alleen maar vloeibare pakking.

Overigens ook kruislings aangedraaid en met een rubberen hamer wat tikjes gegeven en aangedraaid

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 15 apr 2017 18:30

Vandaar m'n vraag, is de pakking gelijk aan de cilinder of aan het carter? Je moet die voor het carter hebben (nieuw model/ a55/ grote spoeler, hoe je het noemen wilt)

O no, red pilled...

DaanTomos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor DaanTomos » 15 apr 2017 18:38

Op dit moment heb ik alléén vloeibare pakking, en deze 'gemaakt' op de cilinder, vervolgens op het carter geplaatst.

De eerder geprobeerde pakking is onderstaande met die iets schuinere randen, ik durf niet met zekerheid te zeggen of die juist op het carter of op de cilinder paste.

Bedoel jij dan dat ik bijvoorbeeld de andere onderstaande pakking zou moeten proberen?

- zou die niet überhaupt valse lucht vrij moeten zijn met de vloeibare pakking nu? FYI dit is hylomar, blauw spul uit een gele verpakking
Bijlagen
55849.jpg
Nog niet geprobeerd
55849.jpg (33.77 KiB) 9436 keer bekeken
181735.jpg
Geprobeerd
181735.jpg (16.88 KiB) 9436 keer bekeken

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 15 apr 2017 18:55

Denk dat de verkeerde pakking idd het probleem was, geen idee hoe vloeibaar alleen houdt. Wel koppakking gebruiken dan anders komt het niet goed.

O no, red pilled...

DaanTomos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor DaanTomos » 15 apr 2017 19:11

Zijn er nog andere zaken wat dit zouden kunnen veroorzaken? Ivm verzendkosten koop ik liever in een keer ook andere eventuele veroorzakers

ivowieman
Vastgeroeste forummer
Contacteer:
Contacteer ivowieman
YouTube
  • Citeer

Berichtdoor ivowieman » 15 apr 2017 20:06

setje sproeiers meebestellen is handig (als je die nog niet hebt). idd kijk even naar je voetpakking. en vloeibare pakking is niet helemaal mijn ding... je moet wachten, nooit zeker dat hij goed afsluit etc.
is die vloeibare pakking wel tegen hitte bestendigd???
als ik jou was zou ik idd even zo'n andere pakking proberen.
heb je al een deo test gedaan?
gang is alles, rem is angst
ik kan happy hardcore op z'n tijd wel waarderen.
goeie Ivo :)
mooi lassen is een luxe

DaanTomos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor DaanTomos » 15 apr 2017 21:07

Ik heb eerder al Deo tests gedaan, met meestal valse lucht bij de voetpakking rechts (onder de carburateur).
Omdat die deo erg vlekt op moeilijk bereikbare plekken gebruik ik nu carburateur reiniger. Met de vloeibare pakking, op dit moment, lijkt die het beste gedicht tot nu toe, maar de brommer valt alsnog uit als ik daar spuit.

Ik ga dus de andere voetpakking bestellen. Er stond idd bij 'voetpakking Tomos 2009+'

Wat ik me nog afvraag, ik heb moeite gehad met symptomen te vinden op internet van verkeerde ontsteking afstelling / slecht werkende ontsteking.
Zou dit een oorzaak kunnen zijn? Is het normale gang van zaken om je ontsteking aan te passen als je de cilinder vervangt? Hij staat nu op het onderste streepje.

ivowieman
Vastgeroeste forummer
Contacteer:
Contacteer ivowieman
YouTube
  • Citeer

Berichtdoor ivowieman » 15 apr 2017 21:21

nee, zou niet aan ontsteking kunnen liggen.(denk ik)
je hebt een vonk of niet, hij start of niet. tenminste lijkt mij. al zou je ontsteking op een verkeerd tijdstip staan start je brommer wel gewoon en kun je rijden, maar je haalt niet het optimale uit je brommer
mooi lassen is een luxe

DaanTomos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor DaanTomos » 30 apr 2017 18:06

Het heeft even geduurd ivm een geplande vakantie,maar inmiddels heb ik de andere voetpakking binnen.
Ik heb deze voetpakking vervangen, I.c.m. de vloeibare pakking toegepast, maar het probleem blijft hetzelfde. En carb reiniger spuiten op alle mogelijke plekken geeft geen effect, behalve (alweer) wanneer ik op de voetpakking spuit direct onder de benzinekraan Zeg maar, dan valt ie uit.
Zijn er nog betere manieren tegen valse lucht?

Overigens, heb ik een Tomos classic a35, maar op mijn cilinder staat a52.
Nou heb ik het een en ander hierover gelezen, maar door de vele meningen weet ik niet 100% zeker of dit wel of niet een probleem zou kunnen zijn.

Ben nog steeds op zoek naar de oplossing, probleem blijft dus: valt uit bij gas geven + lijkt op valse lucht

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 30 apr 2017 18:28

A52 slaat op je blok/carter, heeft dus verder niks te maken met je type Tomos.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)

ivowieman
Vastgeroeste forummer
Contacteer:
Contacteer ivowieman
YouTube
  • Citeer

Berichtdoor ivowieman » 30 apr 2017 19:52

geen resten pakking?
mooi lassen is een luxe

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 mei 2017 12:56

Als je motor afslaat bij de voetpaking zoals je aangeeft, denk ik maar aan 1 ding. Dat de spoelers van de cilinder en het carter niet gelijk zijn. Daardoor blijft er ruimte tussen de pakking en de pasvlakken, ook als je vloeibare pakking gebruikt.

Dus, mijn vraag aan jou is: Welke spoelers heb je in het carter, in je cilinder en welke pakking gebruik je? Beste is wat afbeeldingen bijvoegen, dat zegt vaak meer dan worden.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 04 mei 2017 21:09

Ik vermoed ook een carter met grote spoelpoorten. Is dat het geval dan deze voetpakking gebruiken https://www.tomos-parts.nl/standard/mot ... -2008.html

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 04 mei 2017 23:52

Dat is toch al lang de revu gepasserd?

O no, red pilled...

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
37 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki