• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Snor valt uit na tijdje stationair lopen (alleen op choke)

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
69 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende
mathijsfr
Tomosforummer
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 mei 2017 09:07
Locatie: Utrecht
  • Citeer

Berichtdoor mathijsfr » 10 mei 2017 14:50

Hallo forumleden, daar ben ik weer...

Over mijn snor:
Youngster met funtastic onderdelen en A55 blok
Komt als het goed is uit 2005
Voor zover ik weet alle onderdelen origineel, maar ik heb het luchtfilter + leidingen en de bougie afgelopen dinsdag vervangen. Iemand anders zei tegen me dat de uitlaat een beetje dicht lijkt te zitten.

Vraag: Wat mankeert er aan de snor?

De situatie is als volgt:

Gisteren stopte de snor er twee keer mee maar na opnieuw kickstarten ging het toen beide keren goed tot aan mijn bestemming, zeg 20 min rijden. Ik voor zover ik me kan herinneren gisteren ook geen pluim rook gezien. Of iets anders raars.
Vanochtend wilde ik dan ook met mijn snor op pad gaan, na een minuut of 5 stopte de snor langzaamaan (niet ineens). Hij liep op dat moment wel topsnelheid (ong 27km/u). Ik deed de choke toen helemaal open (tijdens het rijden) en dan ging ie weer 1 a 2 minuten tot iets onder de 25km/u. Daarna weer hetzelfde maar dan deed ik de choke ongeveer halverwege. Zo ging het ongeveer 5 minuten verder waarbij ik steeds tijdens het rijden wat aan rommelde met de choke (willekeurige posities) en de tijd steeds korter werd voordat ik weer aan de choke zat. Na 3 a 4 minuten werkte dat niet meer en stond ik helemaal stil...
Toen heb ik geprobeerd om de snor weer te kickstarten en startte hij prima maar alleen met de choke helemaal aan/open. Daarna liep ie een minuut of 2 stationair en kakte dan weer in en stopte. Dit bleef zo. Heb het ongeveer 10 keer geprobeerd. Ook nog geprobeerd om gas te geven als ie stationair liep maar dan stopte ie ermee. Maar niet meteen maar binnen 5 seconden. Opvallend was een enorme pluim dichte witte rook (iedere keer). De snor was echt rook aan het spugen. Ik rook ook niks dat verbrand kon zijn of een andere rare geur. Uiteindelijk maar teruggelopen en de bus gepakt...

Kan ik als pindabrein dit zelf fixen of beter naar de scooterboer te gaan? Zou het liever zelf doen omdat ik het ook wil leren. Graag advies/ tips :)
Omhoog


kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 10 mei 2017 15:20

Witte rook duidt op een lekke krukaskeerring aan de versnellingskant. Blauwe rook zo normaal zijn(het verbranden van de 2takt olie)

Op zich is het niet een heel moeilijk klusje als je je even goed inleest. Als je hem naar de scooterboer brengt denk ik dat je redelijk wat centen kwijt bent.

Het wordt ook aangeraden meteen de keerring aan de andere kant te vervangen. Dit is wel een iets lastiger klusje aangezien je een vliegwieltrekker nodig hebt.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

mathijsfr
Tomosforummer
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 mei 2017 09:07
Locatie: Utrecht
  • Citeer

Berichtdoor mathijsfr » 10 mei 2017 15:32

Dank voor je snelle antwoord, hier ga ik naar kijken. Zal ook wel even laten weten hoe het is gegaan.
Omhoog

mathijsfr
Tomosforummer
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 mei 2017 09:07
Locatie: Utrecht
  • Citeer

Berichtdoor mathijsfr » 11 mei 2017 08:09

Kan een kapotte krukaskeerring trouwens ook de oorzaak zijn van het uitvallen van de motor of heeft dat dan weer een andere oorzaak?
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 11 mei 2017 10:00

Ligt er aan hoe lek hij is, maar kan best.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

ivowieman
Vastgeroeste forummer
Berichten: 614
Lid geworden op: 18 aug 2016 14:09
Contacteer:
Contacteer ivowieman
YouTube
  • Citeer

Berichtdoor ivowieman » 11 mei 2017 14:05

Kan een kapotte krukaskeerring trouwens ook de oorzaak zijn van het uitvallen van de motor of heeft dat dan weer een andere oorzaak?
ja, kan zeker. de keerring is lek waardoor hij daar valse lucht zuigt en dat in de cilinder komt. dat betekent dat hij een armer mengsel krijgt (minder benzine) en dus soms uitvalt etc. als je de choke erop doet krijgt hij dus minder lucht en weer meer benzine in verhouding dus zou hij dan iets beter lopen.
gang is alles, rem is angst
ik kan happy hardcore op z'n tijd wel waarderen.
goeie Ivo :)
mooi lassen is een luxe
Omhoog

mathijsfr
Tomosforummer
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 mei 2017 09:07
Locatie: Utrecht
  • Citeer

Berichtdoor mathijsfr » 11 mei 2017 19:04

Ah oke, klinkt logisch!

Welke keerringen moet ik dan hebben?
Deze? https://www.tomos-parts.nl/youngst-r-me ... tomos.html
Of deze? https://www.tomos-parts.nl/youngst-r-me ... x35x7.html

Of zijn ze allebei niet goed? Welke zou ik in dat geval moeten hebben?
Omhoog

ivowieman
Vastgeroeste forummer
Berichten: 614
Lid geworden op: 18 aug 2016 14:09
Contacteer:
Contacteer ivowieman
YouTube
  • Citeer

Berichtdoor ivowieman » 11 mei 2017 20:18

Ah oke, klinkt logisch!

Welke keerringen moet ik dan hebben?
Deze? https://www.tomos-parts.nl/youngst-r-me ... tomos.html
Of deze? https://www.tomos-parts.nl/youngst-r-me ... x35x7.html

Of zijn ze allebei niet goed? Welke zou ik in dat geval moeten hebben?
https://www.tomos-parts.nl/youngst-r-me ... x35x7.html
dit is idd de krukas keerring. die andere link is een hele keerringen set waar ook de krukas keerring bij zit maar ik denk dat jij niet gelijk alles wilt vervangen. weet niet of dat elk 2 speed blok van tomos dezelfde krukaskeerringen heeft, maar dacht t wel(iemand zal mij wel gelijk of geen elijk geven :) )

bestel gelijk 2 keerringen, het is namelijk verantwoord om allebei de kanten tegelijk te vervangen (ze kosten namelijk toch nix). maar ik heb toeb wel maar 1 kant vervangen en dat gaat nog steeds goed... dus eigen keus of je het doet. :)
gang is alles, rem is angst
ik kan happy hardcore op z'n tijd wel waarderen.
goeie Ivo :)
mooi lassen is een luxe
Omhoog

mathijsfr
Tomosforummer
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 mei 2017 09:07
Locatie: Utrecht
  • Citeer

Berichtdoor mathijsfr » 12 mei 2017 09:57

Oké top, dan bestel ik er daar twee van. Ik heb verder namelijk ook geen andere versies op internet kunnen vinden dus lijkt het me best aannemelijk dat ze t zelfde zijn. Het is belangrijk dat ik de ringen goed invet toch? Wat voor spul is daar goed voor?
Omhoog

ivowieman
Vastgeroeste forummer
Berichten: 614
Lid geworden op: 18 aug 2016 14:09
Contacteer:
Contacteer ivowieman
YouTube
  • Citeer

Berichtdoor ivowieman » 12 mei 2017 11:07

daar kan je gewoon 2-takt olie voor gebruiken. het is ook belangrijk dat je hem er rechts in doet. dus eerst heel zachtjes met de hand gelijdelijk aandrukken en dan met een klein buisje over de krukas heen en dan erin drukken/slaan
gang is alles, rem is angst
ik kan happy hardcore op z'n tijd wel waarderen.
goeie Ivo :)
mooi lassen is een luxe
Omhoog

mathijsfr
Tomosforummer
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 mei 2017 09:07
Locatie: Utrecht
  • Citeer

Berichtdoor mathijsfr » 15 mei 2017 16:01

Ik heb besloten het zelf te gaan doen. Aangezien ik het dan ook meteen goed wil doen ga ik zoals aangeraden beiden krukaskeerringen vervangen. Daar heb ik dus een vliegwieltrekker voor nodig, maar ik heb echt geen idee welke. Als ik bijvoorbeeld op https://k-parts.nl/vliegwieltrekker.html kijk dan zie ik een stuk of 20 verschillende (maten). Dus welke vliegwieltrekker moet ik dan hebben? En zijn er nog andere tools? Ik lees bijvoorbeeld over een zuigerstop. Inbusjes, schroevendraaiers en dopsleutels heb ik allemaal wel.
Omhoog

ivowieman
Vastgeroeste forummer
Berichten: 614
Lid geworden op: 18 aug 2016 14:09
Contacteer:
Contacteer ivowieman
YouTube
  • Citeer

Berichtdoor ivowieman » 15 mei 2017 18:25

oke, eerst: wat voor vliegwiel heb je? even een foto plaatsen is het makkelijkst, dan kunnen wij vast wel kijken welk vliegwiel het is en welke trekker je daarvoor nodig hebt.

wen zuigerstop is niet echt nodig. je kan de krukas op vele andere (beun) manieren blokkeren. zoals bijvoorbeeld zo'n pensleutel voor de slijptol(zie afbeelding). als je die in je vliegwiel steekt kan je hem makkelijk blokkeren met de hand of tegen je voetsteun of kickstarter oid laten steunen/blokkeren.
markeer ook even voordat je je grondplaat loshaalt hoe hij stond. zo hoef je niet weer opnieuw af te stellen (afhabkelijk van welke ontsteking je hebt)
gang is alles, rem is angst
ik kan happy hardcore op z'n tijd wel waarderen.
goeie Ivo :)
mooi lassen is een luxe
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 15 mei 2017 22:35

Als je die paar euro kan missen, gewoon een zuigerstop halen. Geen gebeun, niets perongeluk kapot maken en het werkt gewoon het makkelijkst.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

mathijsfr
Tomosforummer
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 mei 2017 09:07
Locatie: Utrecht
  • Citeer

Berichtdoor mathijsfr » 15 mei 2017 22:44

Oke dit is volgens mij het vliegwiel(?) Op de moer in het midden past 17mm. Ik het enige wat ik los heb gehaald zijn de kappen en het kickstartpedaal.

https://drive.google.com/file/d/0B7lOb7 ... sp=sharing

Volgens mij is het deze; https://www.jmpbonderdelen.nl/vliegwiel ... AoTW8P8HAQ

Er staat bij voor elektrische start maar ik heb geen aansluiting daarvoor kunnen vinden in mn kabelboom (onder t stuur). Wel een los geel draadje klopt dat dan? Er zit overigens wel een e-start knop op mn stuur.

Voor die paar euro ga ik dan wel een zuigerstop halen. Was wel van plan problemen in het vervolg ook zelf te fixen dus zal ie wel vaker worden gebruikt.
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 15 mei 2017 23:33

Een zuigerstop is ook beun :)

Daar is ie niet voor bedoeld.

Kan wel, werkt wel... maar toch.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

ivowieman
Vastgeroeste forummer
Berichten: 614
Lid geworden op: 18 aug 2016 14:09
Contacteer:
Contacteer ivowieman
YouTube
  • Citeer

Berichtdoor ivowieman » 16 mei 2017 07:31

Een zuigerstop is ook beun :)

Daar is ie niet voor bedoeld.

Kan wel, werkt wel... maar toch.
klopt, ik heb ook wel een zuigerstop maar gebruik hem liever niet... stel er zit een moer supervast en je zet ff goed kracht en der komt opeens n gat in je zuiger :shock:
gang is alles, rem is angst
ik kan happy hardcore op z'n tijd wel waarderen.
goeie Ivo :)
mooi lassen is een luxe
Omhoog

ivowieman
Vastgeroeste forummer
Berichten: 614
Lid geworden op: 18 aug 2016 14:09
Contacteer:
Contacteer ivowieman
YouTube
  • Citeer

Berichtdoor ivowieman » 16 mei 2017 07:35

oja volgensmij is dit wel een goede: https://www.tomos-parts.nl/vliegwieltre ... eking.html

hoop dat iemand aners dit kan bevsetigen
gang is alles, rem is angst
ik kan happy hardcore op z'n tijd wel waarderen.
goeie Ivo :)
mooi lassen is een luxe
Omhoog

mathijsfr
Tomosforummer
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 mei 2017 09:07
Locatie: Utrecht
  • Citeer

Berichtdoor mathijsfr » 16 mei 2017 08:57

Als iemand dat inderdaad kan bevestigen dan bestel ik die en een zuigerstop ook maar meteen.
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 16 mei 2017 10:07

Dat zou em wel moeten zijn ja, heeft dubbel draad dus te gebruiken voor 2 soorten.

Is wel wat duurder als zuigerstop maar wel netter werken...

https://www.tomos-parts.nl/blokkeersleu ... gwiel.html
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

mathijsfr
Tomosforummer
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 mei 2017 09:07
Locatie: Utrecht
  • Citeer

Berichtdoor mathijsfr » 16 mei 2017 11:10

Ah oke, goede tip! Al vind ik m toch best duur als een oplossing van 5 euro ook werkt..

Maar dan bestel ik:
vliegwieltrekker
zuigerstop
2x krukaskeerring

Daarnaast wil ik eigenlijk ietsje harder (ong 35) dus wil ik investeren in een nieuwe uitlaat (en dan ook een iets grotere sproeier las ik). Daarbij heb ik dan een versterkte pakking, ophangsteun en kopervet.
Is het handig om dit tegelijk te doen of kan ik beter eerst ervoor zorgen dat mn snorbrommer weer rijdt?
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
69 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 17 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.