• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Vlotterbak checken voor vocht?

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
4 berichten • Pagina 1 van 1
MeneerJansen
Tomosforummer
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 okt 2017 18:05
Locatie: Voorburg, Zuid Holland
  • Citeer

Berichtdoor MeneerJansen » 17 mar 2018 22:44

  • Welke model tomos heb je? Flexer met een Dell 'Orto 14/9 carburateur.
  • Uit welk jaar komt de Tomos? Uit 2007.
  • Is het een snor of een brommer? Snor.
  • Wanneer ontstond het probleem? Drie weken geleden.
  • Heb je onlangs iets veranderd aan je Tomos? Ik draai soms aan de stationair schroef.
  • Wat is het probleem? Lastig starten, valt soms met koude motor uit tijdens gas geven.
Ik heb een tijdje geleden mijn Tomos een beurt laten geven. Hij liep daarna weer als een zonnetje: hij startte zonder choke met een koude motor en met de choke met een warme mortor. Na 1 keer kicken al! Ik kon meteen wegrijden zonder warmdraaien (lees: zeer hard gas geven en paar seconden). Men zei dat er water in de benzine en in de vlotterbak zat.

Nu begin ik weer startproblemen te krijgen. Gas geven met een koude motor (lees: warmdraaien) zorgt er voor dat de motor uitvalt etc. Ik hoop dat dit een eenvoudig probleem is dat ik zelf verhelpen kan. Ik weet wat de vlotterbak is (zwart plastic onderaan de carburateur). Is zo'n ding makkelijk er af te schroeven? Zonder dat ik de carb. er af hoef te helen? En vallen er dan nog andere onderdelen uit zoals de vlotter etc.?

Om de bepalen over welke onderdelen we het hebben gebruik ik het plaatje op deze pagina v/d Tomos-parts.nl website. Ik heb een Dell 'Orto 14/9 carburateur.
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 21 mar 2018 17:10

Zelden zit hier vocht in, tenzij je de Tomos in de vijver gooit. Ik begrijp dan ook niet waar dit verhaal vandaan komt, hebben ze je het laten zien d.m.v. aftappen in een potje?

Vwb de rest, ik begrijp niet hoe je kan starten zonder choke met een koude motor en met choke als je motor warm is. Normaal zou dit andersom moeten zijn. Ik weet niet welke sproeier hierin zit, maar je kan je bougie eens checken (kleur v/d electroden) als je met een warme motor 2 kilometer volgas hebt gereden. Misschien zegt dit iets over het verbrandingsproces en dde samenstelling van de lucht-brandstofverhouding.

Het demonteren van de vlotterbak is niet zo moeilijk, echter moet de carburateur wel van het spruiktuk af gehaald worden anders kom je niet bij de schroeven. Er kan niets uitvallen, hooguit de rubberen pakkingring iets uit de groef van de bak komen. Als je heb toch open gaat maken kijk dan meteen welke maat sproeier erin zit (zou tussen 49 en 51 moeten zijn voor een standaard 14/9 SHA)
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

MeneerJansen
Tomosforummer
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 okt 2017 18:05
Locatie: Voorburg, Zuid Holland
  • Citeer

Berichtdoor MeneerJansen » 28 mar 2018 13:01

Bedankt voor je reactie. Om een of andere reden heb ik geen mail gekregen met de mededeling dat er een reactie is hier dus mijn excuses voor mij late reactie.

Ik heb mijn Tomos een beurt laten geven omdat hij tijdens een rit uitviel en niet meer aan was te krijgen. Ook de volgende dag niet met extra benzine er in. Mijn Tomos heeft bij een vriend van me ruim 2 jaar buiten stil gestaan in weer en wind. Twee jaar niet mee gereden. Er zat, volgens de monteur, water met roest in de benzinetank. En ook in de vlotterbak. Nu hoor ik van jou dat dit eigenlijk nooit kan gebeuren dus zal ik niet zelf de gehele carburateur er af gaan halen.

De bougie is, naar mijn mening, perfect. Hij is koffiebruin. Ik rij wel eens door de stromende regen en dan rijdt 'ie ook goed. Ik was alleen bang dat er daardoor ergens water in zou kunnen komen.

Over dat starten: als ik 'm uit de kelder heb gehaald dan kick ik een keer en dan loopt 'ie al bijna stationair. Hij valt dan langzaam uit. Als ik de choke aandoe en wgrij dan valt 'ie uit. Dus doe ik de choke uit. Dan geeft ik wat gas en dan valt 'ie uit. Dan start ik 'm weer en dan wacht ik, beetje gas, weer wachten etc. totdat ik het gas vol open kan zetten. Daarna rijd ik wel goed. Als ik die procedure niet doe dan rij ik weg en dan valt 'ie voor het eerste stoplicht of tijdens de eerste seconden rijden uit.

Nu qua warme motor. Als de motor kokend heet is dan doe ik wat in de gebruiksaanwijzing staat: gas open en kicken. Geen probleem. Ik vrees dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest over wat ik "heet" en "warm" noem. "Warm" is als ik 'm een uur of 2 heb laten staan als ik op visite ben geweest ergens (in feite is de motor dan koud). "Heet" is na een paar minuten. "Warm" start 'ie zonder choke echt niet. Dus doe ik de choke aan en moet ik meer dan eens kicken en weer om en om gas geven, stationair, beetje gas geven etc. totdat ik vol gas kan geven en tot 'ie goed stationair loopt. Heel raar. Alleen als mijn Tomos een nacht in de kelder heeft gestaan gedraagt ie zich voorspelbaar.

Vind ik allemaal niet erg: ik verwacht geen topprestaties v/e tien jaar oude snorfiets. Alleen dat 'ie het überhaupt doet. Maar midden in de nacht "in the middle of nowhere" stil staan wil ik liever niet meer. Ik begon me zorgen te maken toen de Tomos langzaam maar zeker weer steeds slechter startte. Bang dat ik weer midden in de nacht een uur naar huis moet lopen.

Het zou ook met de kou te maken kunnen hebben.

Wat ik zelf heb gedaan is m.b.v. de stationair stelschroef met een hete draaiende motor (dus: na een paar kilometer rijden) zo "langzaam mogelijk" stationair laten draaien en bij het stuur de gas-kabel zodanig afstellen dat er niet te veel gas wordt gegeven tijdens stationair draaien.

De sproeier vervangen lijkt mij, voor iemand zonder ervaring, lastig. Als dat nodig is zal ik het doen.

Nogmaals bedankt voor de reactie. :) Het wordt weer lente/zomer en ik zal het in de gaten houden. Zou zomaar kunnen dat de (op)startproblemen dan minder worden. Ik hoop dat ik gewoon door de regen kan blijven snorren want het OV gaat nog langzamer dan lopen hier. Moet 2 keer overstappen enzo.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 29 mar 2018 12:51

Roest in de tank is nooit goed. Dan kan, ondanks filters e.d. toch in de carburateur komen. Ik denk overigens dat men oxidatie in de carburateur heeft gezien (witte uitslag) en dit heeft verbonden aan water in de carburateur. @ jaar in weer en wind buiten staan zonder ermee te rijden is niet echt bevorderlijk.

Vwb het sproeierverhaal, ik weet niet wat er nu in zit. Mocht je een keer de gelegenheid hebben (of noodzakelijk) om de carburateur eraf te halen om schoon te maken zou ik toch eens goed kijken naar afzetting wat uit de tank komt. Je sproeier kan verstopt raken door vuil en dat geeft weer genoemde klachten. Wanneer je (bij een SHA) de vlotterbak eraf schroeft (zwarte bakje onderaan) zie je deze meteen zitten (koperkleurig schroefje). Indien mogelijk kun je dan ook kiezen (mochten de klachten ondanks schoonmaken aanhouden) een een andere maat sproeier te monteren. Check eventueel ook nog even op valse lucht, voornamelijk bij het spleetje naast de schroef waarmee de carburateur vastgezet wordt op het spruitstuk.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
4 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.