• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos starten

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
7 berichten • Pagina 1 van 1
JakobKr
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor JakobKr » 21 mar 2018 11:53

Goeiededag!

Ik heb al een hele tijd terug een tomos A35 gekocht om aan te knutselen maar ik kreeg hem niet aan de praat. Nu wil ik er eigenlijk toch gebruik van gaan maken maar dan moet ie wel lopen. Ik ben langs de scooterzaak geweest en die zei dat er een contactslot op moet (zei kregen hem aan de praat). Nou heb ik de ballen verstand van elektra en met mijn kabelboom begrijp ik ook niks van het elektrisch schema dat op dit forum staat. In principe hoef ik voor nu alleen even te weten welke draden ik moet verbinden om hem gewoon te laten starten, de rest komt later wel. Zou iemand mij hiermee kunnen helpen? Ik heb een aantal foto's bijgevoegd. Laat maar weten als jullie meer details nodig hebben!

Daarnaast vond ik het nogal vreemd dat de scooterzaak zei dat ie alleen loopt met een contactslot aangezien dat niet perse nodig is? Je kunt toch gewoon de draden die in het contactslot gaan met elkaar verbinden?
20180321_113948.jpg

JakobKr
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor JakobKr » 21 mar 2018 11:54

20180321_114015.jpg

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 21 mar 2018 17:02

In principe is het niet zo moeilijk, de stekkers passen maar op 1 manier in elkaar, en de kleuren moeten overeen komen bij losse stekkers/ draden.

Heeft er wel een contactslot op gezeten? Is jouw model echt een A35 of A2 (ivm buisframe) als bij de Sport'R. Zit er een e-start op, knipperlichten etc.?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

JakobKr
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor JakobKr » 22 mar 2018 14:01

Er heeft geen contactslot op gezeten en ik heb inderdaad al de meeste draden weten te verbinden door een beetje naar de stekkers en kleuren te kijken. Ik ben vrij zeker dat het een A35 is (heb het wel ergens op de motor zien staan toen die er van af was). Er zit wel een startmotor op maar de vorige eigenaar zei dat deze niet werkte. Geen knipperlichten maar wel de bedrading ervoor.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 22 mar 2018 17:08

Wat is nu specifiek je vraag?

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

JakobKr
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor JakobKr » 23 mar 2018 21:51

Welke draden verbonden moeten worden om de motor te laten lopen

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 25 mar 2018 11:04

Uit je blok komen 2 draden (geel en zwart of rood) of drie draden (voor e-starts, een extra rood-witte voor het laden van de accu wat ik nu op jouw foto's zie). Geel is 12 volt verlichting, zwart of rood is ontsteking. Zoals ik het nu zie op de foto lijkt de dunne zwarte draad (van de uit-knop op je stuur) met stekker op een draad gemonteerd te zitten, maar kan niet bepalen waar deze heen gaat. De andere kant/ stekker van de dunne zwarte draad komt aan de rode draad die naar de bobine gaat. Ik kan dat nu op de foto's niet beoordelen of dit het geval is, het lijkt wel of de rode draad uit het blok al rechtstreeks op de ingang van de bobine zit. In principe zou je de motor al moeten kunnen starten, alleen niet uitzetten als de uit-knop niet verbonden is.

Btw, de bobine is het type voor pick-up ontsteking, de witte en zwarte draad vanuit de bobine gaan naar de pick-up unit naast je vliegwiel. Heb je geen pick-up ontsteking dan gaat dit niet werken en moet je een andere bobine hebben (2-draads)

Nu kunnen er nog andere zaken aan de hand zijn. Staat de knop (nog) in de stand dat de motor uit moet. Heb je gekeken of in 1 of beide standen een vonk zichtbaar is bij de bougie (uit het blok draaien en in de bougiekap op de cilinder leggen met kicken)? Zitten er elders nog draden los (contactslot oid) waar je geen foto van hebt geplaatst?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
7 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers