• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos snor loopt warm

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
5 berichten • Pagina 1 van 1
Koenvt
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Koenvt » 16 apr 2018 14:34

Hallo allemaal,

Aangezien ik nieuw ben, stel ik me bij deze ook even voor. Ik ben Koen en kom uit Brabant. Ik ben 31 en ben de trotse (misschien wat oude 8) ) eigenaar van een Tomos Standard snor.

Setup: Standaard A35 Tomos met standaard snor blok (dus met 14/9 carb en klein spruitstuk).
Aanpassingen: Alle lagers, keerringen en pakkingen vervangen. Cilindervoet en zuiger met zuigerveren vervangen (25 km/h 38mm). Krukas vervangen. Bullet uitlaat. Rubberen filterprop uit het luchtfilter verwijderd. Ontsteking op bovenste streepje (hier bromstand genoemd). Bougie NGK B6HS. Benzinefilters vervangen.

Wat is het probleem?
Hij start goed, loop stationair heel rustig en vloeiend. Wegrijden gaat prima, schakelt soepel naar de 2e versnelling. MAAR als ik 1 minuut volgas rij, begint de cilinder te 'ratelen' en houdt de Tomos ineens hard in (ja staat bijna ineens stil) en dan valt de motor uit. Ik kan rondrijden tot de benzine op is op halfgas of driekwart gas, maar bij volgas gaat het fout. Volgens mij lijkt dit op een warmloper. Soms is de kickstart hierna ook lastig te bewegen (zuiger vast in cilinder?).

Wat heb ik geprobeerd?
-Gecontroleerd op valse lucht met deo-test. Er zijn geen veranderingen in het toerental. Alle pakkingen gecontroleerd (voetpakking, koppakking, membraan, aansluiting carb op spruitstuk). Als ik mijn hand op de uitlaat houdt, valt hij binnen 2 seconden uit.
- Sproeiers verwisselt van 49 tot en met 53 (hier kan ik nog meer in testen, alleen meer sproeiers heb ik nu niet)
- Bougie gecontroleerd. Deze is aan de zwarte kant. Zeker niet wit. (momenteel sproeier 53).
- Ik heb uit voorzorg voor het inrijden van de nieuwe onderdelen wat meer mengsmering aan de benzine toegevoegd. Dus de standaard 1:50 en een klein extra scheutje.

Wat zie ik nog over het hoofd, waardoor hij bij (te) warm worden uitvalt? Ik hoop dat ik voldoende informatie heb verstrekt, anders hoor ik het wel.

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 17 apr 2018 20:44

Hoi Koen,

zonde van je nieuwe spulletje. Weet niet hoe vaak dit al is gebeurt maar is geen goed nieuws voor je zuiger en cilinder. Klinkt niet als warm- maar als vastloper.

Het 'ratelen' lijkt me detonatie en dan gaat het idd heel snel heel erg mis.

Grotere sproeier, andere bougie (7 ipv 6) en evt de onsteking weer terug zetten zijn opties al kan je dan weer krijgen dat ie gaat 4takten.

Kwestie van proberen en hopen dat je zuiger niet al naar z'n grootje is.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

Koenvt
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Koenvt » 17 apr 2018 21:07

Hoi Koen,

zonde van je nieuwe spulletje. Weet niet hoe vaak dit al is gebeurt maar is geen goed nieuws voor je zuiger en cilinder. Klinkt niet als warm- maar als vastloper.

Het 'ratelen' lijkt me detonatie en dan gaat het idd heel snel heel erg mis.

Grotere sproeier, andere bougie (7 ipv 6) en evt de onsteking weer terug zetten zijn opties al kan je dan weer krijgen dat ie gaat 4takten.

Kwestie van proberen en hopen dat je zuiger niet al naar z'n grootje is.
Bedankt voor je reactie. Ik snap dit ik nog tal van dingen kan veranderen. Maar ik zou graag snappen waarom het met deze setup gebeurd. Wat zou trouwens volgens jou het nut zijn van een warmere bougie voor een motor die al (te) warm wordt? De Tomos loopt overigens nog steeds als een zonnetje, zolang ik maar rustig rijdt. Totaal is het 3 keer gebeurd en sindsdien rijd ik maximaal 3/4 gas, dat is zo'n 33 kmh volgens de gps.

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 17 apr 2018 21:53

Als je het wil snappen dan mag je er wel een studie van maken :)

7 is niet warmer maar kouder. (voert meer warmte af)

Waarom met deze setup? Tja... er zijn combinaties die werken en andere niet.

En in mijn ogen is een tomos snorfiets erg lastig om goed te krijgen tenzij je hem laat zoals tomos het bedacht heeft. (edit) en dan nog is het alsof ie elk moment kan ontploffen)

Het verhogen van de toeren (uitlaat) speelt hier een grote rol denk ik, meer plofjes is meer hitte. En het gebrek aan koeling door te weinig benzine. En dan bedoel ik niet alleen een te kleine sproeier.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

Koenvt
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Koenvt » 18 apr 2018 08:46

7 is niet warmer maar kouder. (voert meer warmte af)
Oke duidelijk! Dan ga ik er een 7 insteken. Kijken wat dat doet.
En het gebrek aan koeling door te weinig benzine. En dan bedoel ik niet alleen een te kleine sproeier.
Wat bedoel je dan nog meer?
Ik zal ook nog een setje sproeiers bestellen om te testen met het formaat. Maar waar ik een beetje mee zit is, wanneer weet ik of ik niet meer tegen de grens van een warm/vast-loper zit? Ik durf nu het gas niet meer vol open te draaien ;)

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
5 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers