setup:Flexer uit 2006 snor. Bullet uitlaat & sproeier 53, verder standaard.
Sinds wanneer het probleem zich voor doet:
De tomos had wat moeite met starten, ook kwam er witte rook uit de uitlaat bij het starten op een koude motor. Als ik het gas loslaatte tijdens het rijden kwam er een rammeltje uit het blok. Dit was voor mij reden om even een onderhoudsbeurtje te geven.
Ik heb nieuwe krusas lagers en keeringen gemonteerd, alle pakkingen vernieuwd en verse ATF er in gedaan.
Toen ik alles weer vast had even een heel klein stukje gereden. Hij startte goed alleen liep hij niet helemaal soepel en trok hij niet lekker door. Ook de top lag iets lager (34 ipv 38 km/u met gps)
Ik dacht op het moment zelf de dat de ontsteking anders afgesteld moest worden, ik had de grondplaat er namelijk af gehad (deze staat nu op de snor-stand).
Ik ben vandaag een wat langer stukje gaan rijden om het even iets beterr te testen. Op het moment dat het blok net een beetje warm gereden was kwam er een vreemd schurend geluid uit het blok:
https://photos.app.goo.gl/rDtutLs6spUnBbuN6
Wat de symptonen zijn:
- Trekt niet lekker door, langzamere acceleratie dan vóór de werkzaamheden.
- schakelt naar mijn idee iets later over, maar dit kan ook komen door de langzamere acceleratie.
- schurend geluid uit het blok
- top ligt iets lager dan voorheen
Vooral het geluid baart me zorgen

Ik heb even wat gezocht op het forum, en vermoed nu dat mijn vraagtekenveertje kapot is ipv dat de ontsteking verkeerd staat afgesteld. Volgens mij kan dit een oorzaak zijn voor alle bovenstaande symptonen?
Toen ik het blok open had, had ik de koppelingsegmenten even geinspecteerd, er zat nog kurk op en zag er netjes uit, geen scheurtjes of brokkeltjes oid. Ik heb echter niet naar de vraagtekenveer gekeken.
Het rammeltje uit mijn blok is wel weg. Misschien was het veertje afgebroken en is deze los gekomen toen ik de versnellingen uit het blok haalde waardoor ik het nu niet meer hoor?
Voordat ik het veertje ga vervangen hoor ik graag even jullie suggesties zodat ik het in 1 keer kan verhelpen!
EDIT:
Bij de productinformatie van het vraagtekenveertje op het tomosforum staat dat het veertje te testen is door het wiel naar achter te draaien, als hij bokt dan is die waarschijnlijk kapot. Dit doet hij dus, ik heb het even gefilmd en toegevoegd aan het hierboven gedeelde album.
Ik denk dat ik morgenmiddag toch maar gewoon even de carterdeksel er af haal om een kijkje te nemen. Mochten jullie nog andere ideeën hebben dan hoor ik het natuurlijk graag