• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Brom of snor?

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
7 berichten • Pagina 1 van 1
bromscoot
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor bromscoot » 04 okt 2018 02:34

Wat kan je anno 2018 het beste kopen ? een snor of een brom model.. Er zijn nogal veel snormodellen te koop en weinig brom modellen.. In de eerste instantie dacht ik om voor een snor model te gaan. Heb vroeger een snor model gehad
Lekker zonder helm dat wel, ook makkelijk om even naar de supermarkt te gaan zonder helm.. Vroeger ging mijn snor 40km per uur (dacht op de teller) Tegenwoordig word betreft de snelheid erg moeilijk om gedaan als het een snor model is.. En minder met een brom model. Ik gebruik de tomos meer voor naar het werk te rijden, en wilde het gaan gebruiken voor de alternatief de fiets.. Heb daarnaast nog 3 scooters.. Waarvan 1 de nieuwste is en rijd, een peugeot kisbee die nog moet opbouwen (wat momenteel erg veel tijd kost (moet het frame spuiten) En nog een oude scooter die ik de deur uit wil doen..
Ik dacht koop maar weer een tomos.. Aangezien ik nog wat delen ervan hebt liggen en hij is erg makkelijk in de berging te plaatsen.. Uiteraard ga ik geen nieuwe kopen, aangezien ik 1800 euro voor wat in de schuur te staan eigenlijk iets te veel vind. Gewoon een 2ehandse waar nog iets van te maken is en dan opbouwen..

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 06 okt 2018 13:58

Ligt eraan waar je woont. In de grote steden willen de snorfietsen van de fietspaden hebben en op de rijbaan met verplichting een helm op (dan kun je net zo goed brommer gaan rijden).

Verder is het per gemeente (milieuzaak) of zij de 2-takt brommers/ snorfietsen nog toelaten in bepaalde gebieden vanaf een bepaalde datum. Dan is het enige alternatief een "schonere" 4-takt of electrische scooter te nemen. En dan komt ook het voorgaande verhaal weer om de hoek kijken o.b.v. je woonplaats.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

bromscoot
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor bromscoot » 06 okt 2018 23:09

Ik woon gelukkig niet in Amsterdam of zo en heb dus ook niet perse direct last van die milieu zones.
Aangezien het aanbod wel erg schaars is op de 2ehandse markt, heb ik wel een snor frame gevonden voor opbouw.
Heb er zelf wel wat over nagedacht. Wil liever eigenlijk een brom hebben, dit i.v.m werk (ben dan sneller op het werk)
(wat harder rijden is toch wel wat leuker op een tomos, dan met een slakke gangentje) (een helm is niet zo`n probleem, omdat je ook van die jethelmen hebt waar je weinig last van hebt)
En met de ervaring die ik heb met een snor tomos, vind ik dat snor gedoe eigenlijk best wel langzaam als je dit allemaal legaal volgens de wetgeving wil houden.. Al denk ik wel dat ik hem max 35 km/u laat lopen.. 40km/u gaat denk ik iets te veel opvallen (dat je bijna brom snelheden gaat halen)

Aanbod is dus schaars, en wat er aangeboden word is dus ook snel verkocht. Waarom geen 1000+ euro uitgeven aan een tomos? Het ding is voor mij meer een vervanger voor de fiets.. Heb momenteel een nieuwe fiets in de berging staan, maar i.v.m reistijd is dat helemaal niks (kom vaak snachts pas thuis van werk) Heb er daarnaast ook nog 3 scooters staan, waarvan 1 een project is en 1 nieuw in de winkel hebt gekocht.. Ook heb ik nog me oude scooter staan (die ik binnen de kortste keren wil verkopen (voor wat ik er nog voor terug krijg) De tomos word dus een noodgevallen ding.. En daarom zonder om er een nieuwe voor te kopen.. Dus wilde ik er eentje gaan opbouwen (opzicht is dit niet zo heel veel werk als je de spullen hebt liggen. Hierbij denk ik vooral 2ehands goedkoop te shoppen.
Verder heb ik ook nog een half A52 blokje ergens liggen die ik in het verleden had gekocht.. Toen ik me andere tomos had verkocht heb ik nog wel wat onderdelen toch maar bewaard (in het geval dat ik me zou bedenken) Overigens niet zo heel veel delen heb ik nog liggen.. Maar zie wat ik hier en daar nog aan te komen is.

bromscoot
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor bromscoot » 18 okt 2018 02:20

Wat hebben jullie liever de brom of de snor?? Aangezien ik zo denk dat als je harder kan met de tomos je dan meer plezier uit de tomos haalt..

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 18 okt 2018 09:52

Voor mij geen helm en dan maar hopen dat ik geen rollerbank tegen kom, rij maar 1 a 2 keer in de week en woon niet in een stad.

bromscoot
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor bromscoot » 21 okt 2018 02:25

Ben zelf erg aan het twijfelen als over 2 weken mijn tomos word geleverd..

Het ding heeft full options (dus startmotor/ oliepomp en knipperlichten)
Momenteel is het een snor (deze ik zelf niet harder dan 35km/u zou laten lopen.. Ook al zijn hier amper tot helemaal geen controlles. (gewoon omdat ik om geen k*t reden een wok wil hebben)

Aan de andere kant denk ik zo van: Nou dat het ding toch full options heeft kan ik hem wellicht misschien beter omkeuren tot brom.. Kan ik er ook sneller ermee rijden.. De weg naar me werk is 9 / 10 keer toch het bromfietspad.

Of ik zin heb om een helm op te doen? Ik vind het zelf geen enkel probleem eigenlijk.. Dan hoef ik niet perse de scooter helm op te doen (kan eventueel ook een jethelm of zo erbij kopen)

Als je valt wilt je toch wel een helm op je hoofd hebben.. En vind dit ook erg fijn als het gaat regenen en of het koud is.. Dan heb ik liever toch echt bescherming op me hoofd.

bromscoot
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor bromscoot » 10 nov 2018 13:44

Zijn er misschien nog andere gebruikers die hun mening willen delen:

Welke zou jij kiezen de snor of de brom??

Zie het enigste voordeel in de snor dat je meer trekkracht hebt door het grotere tandwiel. Nadeel is de trage snelheid..
en geen helm voor de bescherming / warm houden van je hoofd.. (dus niet voor een ongeluk alleen)

Voordeel van de brom is een stuk sneller, alleen ben wel een beetje bang dat je dan minder koppel hebt en dus trager?? trekt.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
7 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers