• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Krukas/vliegwiel vast.

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
27 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Daanel
Tomosforummer

Berichtdoor Daanel » 24 dec 2018 13:01

Hallo ik heb een probleem, mijn zuiger zit vast in het blok denk ik niet in de cilinder maar in het blok
de kickstart werkte niet (zit vast) dus wou kijken of ik vastloper had maar dat blijkt niet zo te zijn en hoe los ik het op? ik kan op een of andere manier geen foto toevoegen
Laatst gewijzigd door Daanel op 25 dec 2018 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.

peterzoetermeer
Vaste forummer

Berichtdoor peterzoetermeer » 24 dec 2018 13:50

wat bedoel je nou? Wat zit er nou vast? Of werkt je kickstarter alleen maar niet?
De zuiger kan alleen maar in de cilinder bewegen, daaronder zit de drijfstang naar de krukas.
Als de zuiger vastgelopen is, zit deze vast in de cilinder. Als hij dus niet vastzit, zoals je schrijft, kun je dus de krukas verdraaien met je vliegwiel. In dat geval is het dus een probleem met de kickstarter.
Als hij wel vastgelopen is en je de cilinder losmaakt van het blok, kan de krukas weer draaien (1 kant op), bv door het vliegwiel te draaien, je cilinder gaat dan met de zuiger mee omhoog.
Zit er geen beweging in, dan is je krukas dus vastgelopen, lagers kapot en zo.

Daanel
Tomosforummer

Berichtdoor Daanel » 24 dec 2018 14:55

bedankt voor je reactie, dus niet vastgelopen? hoe kan ik de krukas bewegen dan? hij moet omhoog.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716
Berichtdoor fons716 » 24 dec 2018 15:02

Heb het kopje er al af?
Kickstarter en kap eraf halen zodat je met de hand aan het vliegwiel kunt draaien.

Daanel
Tomosforummer

Berichtdoor Daanel » 25 dec 2018 15:58

Heb het kopje er al af?
Kickstarter en kap eraf halen zodat je met de hand aan het vliegwiel kunt draaien.
Alles eraf kan vliegwiel nauwelijks bewegen (1cm ofz) niet genoeg om zuiger eraf te halen.. is dit het probleem? hoe maak ik de krukas/vliegweel weer los zoals het hoort.

peterzoetermeer
Vaste forummer

Berichtdoor peterzoetermeer » 25 dec 2018 16:06

De vraag is , zit de zuiger vast of niet, als je het een beetje kan bewegen kan dit ook de speling op krukas en drijfstanglagers zijn.
Toch eerst maar even de cilinder eraf zien te halen om te kijken of de zuiger vast zit.
Kan ook nog zijn dat de koppeling geblokkeerd is, die zit aan de andere kant op de krukas, moet even alles uit elkaar.
Niet zo simpel.
Raadpleeg even de WIKI.

Daanel
Tomosforummer

Berichtdoor Daanel » 25 dec 2018 16:15

De vraag is , zit de zuiger vast of niet, als je het een beetje kan bewegen kan dit ook de speling op krukas en drijfstanglagers zijn.
Toch eerst maar even de cilinder eraf zien te halen om te kijken of de zuiger vast zit.
Kan ook nog zijn dat de koppeling geblokkeerd is, die zit aan de andere kant op de krukas, moet even alles uit elkaar.
Niet zo simpel.
Raadpleeg even de WIKI.
de zuiger zit niet vast hoor dat is er allemaal al vanaf. er zit een beetje beweging in de krukas ja.. heel minimaal allemaal maar de krukas zit vast..
en het vliegwiel ook. niets geen krassen in cilinder etc dus ziet er niet vastgelopen uit.

peterzoetermeer
Vaste forummer

Berichtdoor peterzoetermeer » 25 dec 2018 16:40

Zit het probleem dus in de versnellingsbak

Daanel
Tomosforummer

Berichtdoor Daanel » 25 dec 2018 17:03

Zit het probleem dus in de versnellingsbak
bedankt je bent echt mijn held wat moet ik doen nu? en moet ik ergens voor uitkijken bijv olie die eruit stroomt?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 25 dec 2018 17:53

Ik begrijp uit het verhaal dat de cilinder eraf is, dus de zuiger is het probleem niet. Het niet kunnen rondkrijgen van de krukas is dus een ander mechanisch probleem. Ik neem aan dat de ontstekingsplaat niet achter het vliegwiel klem zit, dus enige wat nu nog kan is dat er in de versnellingsbak iets vast zit of door een defect lager klem zit.

Dus olie eraf laten lopen (opvangen in bakje) bij onderste aftapbout, carterkap losdraaien en voorzichtig openen. Kap kan vast zitten op de paspennen of plakken aan de pakking, daarvoor zitten er aan de zijkant 2 sleuven waar je met een platte schroevendraaier met beleid wat ruimte kan maken. Niet tussen de pasvlakken gaan draaien of wrikken, want anders krijg je hem nooit meer dicht (lekvrij). Denk ook aan eventuele ringen op de assen (soms plakken ze aan de binnenkant van de carterkap) dat je ze niet kwijtraakt.

Haal het koppelingshuis van de krukas en kijk of je krukas dan wel wil draaien. In de carterkap zitten 2 lagers. In het midden achter de as met de vertandingen zit ook een lager. Lagers moeten heel zijn en geen speling vertonen, anders lopen de vertandingen klem wat de oorzaak kan zijn. Kijk ook naar de kickstartremveer (achter de middelste as met vertandingen of deze niet is gebroken of verbogen en of deze goed in de uitsparing zit. Als dit mechanisme niet vrijgegeven wordt wordt de motor ook geblokkeerd.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Daanel
Tomosforummer

Berichtdoor Daanel » 26 dec 2018 10:17

Ik begrijp uit het verhaal dat de cilinder eraf is, dus de zuiger is het probleem niet. Het niet kunnen rondkrijgen van de krukas is dus een ander mechanisch probleem. Ik neem aan dat de ontstekingsplaat niet achter het vliegwiel klem zit, dus enige wat nu nog kan is dat er in de versnellingsbak iets vast zit of door een defect lager klem zit.

Dus olie eraf laten lopen (opvangen in bakje) bij onderste aftapbout, carterkap losdraaien en voorzichtig openen. Kap kan vast zitten op de paspennen of plakken aan de pakking, daarvoor zitten er aan de zijkant 2 sleuven waar je met een platte schroevendraaier met beleid wat ruimte kan maken. Niet tussen de pasvlakken gaan draaien of wrikken, want anders krijg je hem nooit meer dicht (lekvrij). Denk ook aan eventuele ringen op de assen (soms plakken ze aan de binnenkant van de carterkap) dat je ze niet kwijtraakt.

Haal het koppelingshuis van de krukas en kijk of je krukas dan wel wil draaien. In de carterkap zitten 2 lagers. In het midden achter de as met de vertandingen zit ook een lager. Lagers moeten heel zijn en geen speling vertonen, anders lopen de vertandingen klem wat de oorzaak kan zijn. Kijk ook naar de kickstartremveer (achter de middelste as met vertandingen of deze niet is gebroken of verbogen en of deze goed in de uitsparing zit. Als dit mechanisme niet vrijgegeven wordt wordt de motor ook geblokkeerd.
Ik heb hem open maar loop al vast wat moet ik doen?
ik wil niets slopen namelijk en ik heb blijkbaar een A52 blok altijd gedacht dat ik a35 had😁

Er zit wel wat metaalstukjes in de kap

wat moet ik losmaken? om koppelingshuis los te maken

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716
Berichtdoor fons716 » 26 dec 2018 10:43

De moer van de krukas eraf draaien en je kunt de koppeling en het huis zo eraf schuiven.

Daanel
Tomosforummer

Berichtdoor Daanel » 26 dec 2018 11:00

De moer van de krukas eraf draaien en je kunt de koppeling en het huis zo eraf schuiven.
links omdraaien? hij zit nogal vast denk ik

Daanel
Tomosforummer

Berichtdoor Daanel » 26 dec 2018 11:06

ik draaide de de moer linksom en opeens zit mn krukas weer los of in iedergeval er zit beweging in? is alles opgelost nu?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 26 dec 2018 11:47

Klinkt mij nog steeds naar een lagerprobleem. Als de middelste as niet aan beide kanten wordt ondersteund(lagerkap en carter) dan loopt je bak vast. Andere vraag: kun je het koppelingshuis wel draaien tov de koppeling (n.b. 1 kant op blokkeert zowiezo voor het starten nodig)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Daanel
Tomosforummer

Berichtdoor Daanel » 26 dec 2018 12:00

Klinkt mij nog steeds naar een lagerprobleem. Als de middelste as niet aan beide kanten wordt ondersteund(lagerkap en carter) dan loopt je bak vast. Andere vraag: kun je het koppelingshuis wel draaien tov de koppeling (n.b. 1 kant op blokkeert zowiezo voor het starten nodig)
Koppelingshuis kan ik draaien, 1 kan maar op. ik krijg die moer niet los toen ik dat probeerde shooy de krukas los en de zuiger. in die carterkap zitten 2 lagers die zijn goed.

wat bedoel je met aan beide kanten ondersteunt?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 26 dec 2018 12:55

1 zijde zit in het middencarter in een lager, de andere kant in de carterkap in een lager. Als de middenas niet in beide lagers zit of 1 is kapot blokkeert deze de aandrijving en via de 1e versnelling ook de krukas.

Maar je geeft aan day de krukas weer gangbaar is. Lijkt me toch een krukaslagerprobleem. Zuiger zat volgens jouw verhaal niet vast in de cilinder dus blijft dit over sls enige mogelijkheid. Door het verdraaien van de moer op de krukas heb je de kogels ruimte gegeven. Krijg je hem nu wel volledig rond zonder rate geluiden of dat ie weer op een ander punt vastloopt?

Daanel
Tomosforummer

Berichtdoor Daanel » 26 dec 2018 12:58

1 zijde zit in het middencarter in een lager, de andere kant in de carterkap in een lager. Als de middenas niet in beide lagers zit of 1 is kapot blokkeert deze de aandrijving en via de 1e versnelling ook de krukas.

Maar je geeft aan day de krukas weer gangbaar is. Lijkt me toch een krukaslagerprobleem. Zuiger zat volgens jouw verhaal niet vast in de cilinder dus blijft dit over sls enige mogelijkheid. Door het verdraaien van de moer op de krukas heb je de kogels ruimte gegeven. Krijg je hem nu wel volledig rond zonder rate geluiden of dat ie weer op een ander punt vastloopt?
ik krijg hem weer rond en ik kan hem beide kanten op draaien de verkeerde kant wel schokkerig

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 26 dec 2018 13:01

Werkt de kickstarter nu wel (kun je hem nu bewegen)? Zit de remveer nog goed in de uitsparing?

Daanel
Tomosforummer

Berichtdoor Daanel » 26 dec 2018 13:09

Werkt de kickstarter nu wel (kun je hem nu bewegen)? Zit de remveer nog goed in de uitsparing?
kickstarter is er nog af zal hem er opzetten maar een remveer zit er niet op volgensmij?

Gesloten
  • Afdrukweergave
27 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen