• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Uitlaat slecht? Of toch een ander probleem?

lukt het niet met afstellen? Stel hier al je afstel problemen en stotterende tomos problemen [ALLE SPROEIER VRAGEN HIER DUS OOK]
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
25 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Tomsen
Tomosforummer
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 aug 2010 20:31
  • Citeer

Berichtdoor Tomsen » 19 feb 2020 06:54

Ik had een topic op het beginners forum maar daar kan ik nu op de een of andere manier niet meer komen?

Ik heb een jaar of 2 geleden een Quadro gekocht e-start uit 2008 met 6700 op de teller, zag/ziet er netjes uit. Daar was niks aan opgevoerd.

Het allereerste wat ik gedaan had aan de brommer was het tandwiel 31 verwisseld voor een tandwiel 22(atw). Wat mij opviel is dat brommer lastig aanging, vaak kicken en vol gas inhouden en de brommer ging redelijk aan, daarna bleef de brommer eigenlijk wel gewoon lopen, met een atw van 22 en geen verdere aanpassingen aan de brommer loopt een Tomos ultra traag maar heeft een top die ik oké vond. Het viel me op dat er redelijk wat witte rook van de brommer afkwam, vooral als deze nog niet warm was. Ongeveer 2 jaar 2 x per maand zo mee gereden. Lekte ook wat brandstof uit de carburateur als de brommer stilstond en de benzine kraan open bleef staan.

Een week of twee geleden ben ik begonnen met het opvoeren van de brommer, wat ik heb aangeschaft en geïnstalleerd:

Tweedehands: Delorto 14/12 carburateur
Tweedehands: bullit? Uitlaat, opnieuw popnagels erin.
Nieuw: 12 mm spruitstuk (zonder begrenzing)
Nieuw: brom zuiger
Nieuw: HD kop

Daarnaast heb ik de begrenzing uit het luchtfilter gehaald en de ontsteking op bromstand gezet.

De brommer start nu vrijwel altijd met 1 x kicken en de choke erop, even gas geven en de brommer loopt.

Wilde met de 14/12 niet stationair lopen, heb daarna de oude 14/9 geïnstalleerd en de brommer liep meteen stationair.

Nu zie ik zwarte drap bij de uitlaat, bij alle popnagels. Zou dit komen omdat ik teveel 2 takt olie bij mijn brandstof heb gegooid? Ligt dit aan de uitlaat, vanwege de nieuwe popnagels?
Of is dit een kering probleem wat ik eigenlijk al vanaf het begin van de brommer aanschaf heb? Hoe kom ik hier het makkelijkste achter?
Omhoog


fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 19 feb 2020 11:17

Dat hij niet stationair loopt met de 14/12 kan aan het gaatje voor stationair lopen liggen, gaatje is heel erg klein en gaat dus makkelijk dicht zitten door vuil.
Draadje uit een staalborstel trekken met een tang zodat je in het idle hole gaatje (stationair gaatje) kunt raggen, daarna het liefst door blazen met een compressor als je die hebt...of iemand kent met een compressor.

Hoofdstuk 4 staat het idle hole op de tekening.
http://www.myronsmopeds.com/category/ca ... /dellorto/
Omhoog

Tomsen
Tomosforummer
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 aug 2010 20:31
  • Citeer

Berichtdoor Tomsen » 19 feb 2020 11:47

Dat hij niet stationair loopt met de 14/12 kan aan het gaatje voor stationair lopen liggen, gaatje is heel erg klein en gaat dus makkelijk dicht zitten door vuil.
Draadje uit een staalborstel trekken met een tang zodat je in het idle hole gaatje (stationair gaatje) kunt raggen, daarna het liefst door blazen met een compressor als je die hebt...of iemand kent met een compressor.

Hoofdstuk 4 staat het idle hole op de tekening.
http://www.myronsmopeds.com/category/ca ... /dellorto/
Zal er is naar kijken, heb een compressor en heb daarmee al eens de carburateur mee schoon gespoten. Is het andere probleem bij jou bekend?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 19 feb 2020 12:33

Ik had een topic op het beginners forum maar daar kan ik nu op de een of andere manier niet meer komen?
Al in Beginners de kopregel gelezen over als je problemen hebt in dat forum? Even de instructies uitvoeren. Dan kun je er weer bij.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Tomsen
Tomosforummer
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 aug 2010 20:31
  • Citeer

Berichtdoor Tomsen » 19 feb 2020 13:48

Ik had een topic op het beginners forum maar daar kan ik nu op de een of andere manier niet meer komen?
Al in Beginners de kopregel gelezen over als je problemen hebt in dat forum? Even de instructies uitvoeren. Dan kun je er weer bij.
De instructies geven aan dat ik iemand van de supportgroep moet berichten. Het lijkt er op of die pagina niet smartphone geschikt is of iig mijn antieke telefoon. Maar u bent toch van de supportgroep? 😅
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 19 feb 2020 14:48

Je kunt proberen nieuwe demper wol in de demper te doen zodat er geen lucht met olie langs die bus en popnagels kan, hij loopt daar trouwen niet slechter door als hij iets lekt.
Tandwiel 22 en een bullet is een slechte combinatie, een bullet trekt onderin k*t en tw 22 helpt daarin ook mee.

Dat kleine gaatje voor het stationair lopen krijg je zelden schoon met een compressor, je kunt zelfs het vuil vaster blazen in het kleine kanaal....raggen en ook vanaf die kant het vuil terug blazen omdat het kanaal daarna groter is.
Omhoog

Tomsen
Tomosforummer
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 aug 2010 20:31
  • Citeer

Berichtdoor Tomsen » 19 feb 2020 15:39

Je kunt proberen nieuwe demper wol in de demper te doen zodat er geen lucht met olie langs die bus en popnagels kan, hij loopt daar trouwen niet slechter door als hij iets lekt.
Tandwiel 22 en een bullet is een slechte combinatie, een bullet trekt onderin k*t en tw 22 helpt daarin ook mee.

Dat kleine gaatje voor het stationair lopen krijg je zelden schoon met een compressor, je kunt zelfs het vuil vaster blazen in het kleine kanaal....raggen en ook vanaf die kant het vuil terug blazen omdat het kanaal daarna groter is.
Tandwiel 22 was mijn oude set-up, ik heb nu tandwiel 28, zoals jij eerde voorstelde eronder gegooid. Ik heb net met een stukje van een staalborstel zoals als jij ook aangaf, het sproeier gedeelte van de carburateur geragd. Nu loopt de brommer stationair, maar alleen met de choke erop. Dus er zat wel wat vuil in dat kanaaltje. Bedankt voor je tip, ik ga nu grotere sproeier maten proberen.
Omhoog

Tomsen
Tomosforummer
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 aug 2010 20:31
  • Citeer

Berichtdoor Tomsen » 19 feb 2020 16:14

Zit er aan beide zijdes van het tussenstuk van het spruitstuk een pakking? Ik heb namelijk aan 2 kanten een pakking geplaatst maar ik wist niet zeker of dat zo goed was. Hij loopt stationair maar reageert op de deo-test, ik vind het alleen lastig waar te nemen het nou bij het spruitstuk is of dat het aan de kop ligt, ik heb een nieuwe pakking bij de kop geplaats en heel kruislings vast gezet.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 19 feb 2020 18:21

Een origineel membraan heeft aan 1 kant een soort gevulkaniseerd rubber erop (is zwart), daar hoeft dan geen pakking op.
Op de andere membranen die te koop zijn heb je wel 2 pakkingen nodig.

De onderkant van het membraan zit praktisch tegen de voetpakking aan en dan is het lastig te zeggen waar hij lekt met een deo test.

Waarom een nieuw spruitstuk gekocht want een imi is vaak krom en dien je te vlakken, bus is vrij gemakkelijk uit het spruitstuk te halen zonder dat hij eraf hoeft.

Welke kleur hebben de membraan pakkingen wat die licht bruine zijn zo dun als een krant.
Omhoog

Tomsen
Tomosforummer
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 aug 2010 20:31
  • Citeer

Berichtdoor Tomsen » 19 feb 2020 18:40

Een origineel membraan heeft aan 1 kant een soort gevulkaniseerd rubber erop (is zwart), daar hoeft dan geen pakking op.
Op de andere membranen die te koop zijn heb je wel 2 pakkingen nodig.

De onderkant van het membraan zit praktisch tegen de voetpakking aan en dan is het lastig te zeggen waar hij lekt met een deo test.

Waarom een nieuw spruitstuk gekocht want een imi is vaak krom en dien je te vlakken, bus is vrij gemakkelijk uit het spruitstuk te halen zonder dat hij eraf hoeft.

Welke kleur hebben de membraan pakkingen wat die licht bruine zijn zo dun als een krant.
Gevulkaniseerd rubber dat zag ik idd dat heb ik zo gelaten. Aan de andere kant heb ik een pakking tussen gedaan dat is dus fout? Dat is metaal op metaal?

Ik heb een nieuw spruitstuk gekocht omdat ik mijn oude gesloopt heb😂. Het nieuwe spruitstuk is overigens een Delorto originele waar het busje al uit is gehaald.

Ik denk dat ik de pakking aan de andere kant er tussenuit moet halen dus?
Omhoog

Tomsen
Tomosforummer
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 aug 2010 20:31
  • Citeer

Berichtdoor Tomsen » 19 feb 2020 20:54

Aan de ene kant heb ik dus dat zwarte spul laten zitten en aan de andere kant heb ik een groene pakking geplaatst.
Omhoog

Tomsen
Tomosforummer
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 aug 2010 20:31
  • Citeer

Berichtdoor Tomsen » 20 feb 2020 16:57

Ik heb de vraag niet helemaal goed gesteld, tussen de cilinder en het membraan moet daar een pakking tussen?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 20 feb 2020 18:24

Het zwarte rubber komt tegen de cilinder aan en dat zorgt voor de afdichting, moet het rubber wel onbeschadigd zijn.

Groene pakking is prima, zit tussen spruitstuk en membraan.
Omhoog

Tomsen
Tomosforummer
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 aug 2010 20:31
  • Citeer

Berichtdoor Tomsen » 20 feb 2020 19:01

Ik ga nog eens kijken of ik goed heb gedaan. Iig hartstikke bedankt voor al advies dat ik heb gekregen. De brommer loopt best goed, iig 50 op de teller maar wellicht hoger als de Tomos goed warm is.

Hij trekt iig lekker snel op!
Misschien rijdt ie nog iets te hard, er ligt nu een tandwiel 28 op achter. Zou tandwiel 31 achter een goed idee zijn? Enig idee hoeveel snelheid ik daarmee verlies op de top?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 21 feb 2020 22:42

jaaps puch calculator even downloaden op de PC en je kunt het uitrekenen wat tw 31 doet.

http://www.puchmaxi.nl/puch_calculator.php

Wielomtrek van tomos is 159 cm
Interne overbrenging 16,12 uit mijn hoofd
Omhoog

Tomsen
Tomosforummer
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 aug 2010 20:31
  • Citeer

Berichtdoor Tomsen » 22 feb 2020 14:26

jaaps puch calculator even downloaden op de PC en je kunt het uitrekenen wat tw 31 doet.

http://www.puchmaxi.nl/puch_calculator.php

Wielomtrek van tomos is 159 cm
Interne overbrenging 16,12 uit mijn hoofd
Bedankt!
Omhoog

Tomsen
Tomosforummer
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 aug 2010 20:31
  • Citeer

Berichtdoor Tomsen » 22 feb 2020 14:29

Gisteren een speedy 26mm euro 2 besteld, vandaag binnengekomen. Maar deze uitlaat heeft exact dezelfde diameter (binnenkant) als mijn 2 andere (ik dacht snor) uitlaten. Die zijn 22 mm bij de ingang van de uitlaat.

Klopt dit wel? Hebben ze nou de verkeerde geleverd of is dat normale maat? Ik zie verder ook helemaal geen verschil tussen mijn oude uitlaten en de nieuwe.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 22 feb 2020 19:49

Een snor heeft een dunnere bocht en daar zit ook nog een bus-pijpje in wat nog dunner is...of een s bocht.
26 mm is de dikste bocht bij een speedy.
Omhoog

Tomsen
Tomosforummer
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 aug 2010 20:31
  • Citeer

Berichtdoor Tomsen » 22 feb 2020 19:54

Een snor heeft een dunnere bocht en daar zit ook nog een bus-pijpje in wat nog dunner is...of een s bocht.
26 mm is de dikste bocht bij een speedy.
Maar als die bocht er aan de buitenkant exact hetzelfde uitziet? Was dat dan sowieso al niet de snelle versie?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 22 feb 2020 21:58

26 mm is buitenmaat. Bij een wanddikte van de pijp (2mm) blijft er inwendig 22 mm over. Dat is dus de standaard maat. Er is nog een Techno versie van 28 uitwendig die inwendig bij 1.5 mm wanddikte op 25 mm inwendig komt. Dit is de maat voor een opvoeruitlaat zonder meteen in de gaten te lopen bij de popo's.

Een snorversie kan een busje in de flensaansluiting gelast hebben of de pijp tussen flens en de demper is bewust dunner in diameter gehouden. Vaak zit er in de laatst genoemde ook een s-bocht in.

Bij een snor zit in de einddemper een langere pijp en zijn de gaten kleiner om de uitlaatgassen naar buiten te laten gaan. Alles om te knijpen in vermogen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
25 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Afstellen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.