• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Hoofd Bout van subframe (voetsteun) revival vastgeroest

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
7 berichten • Pagina 1 van 1
Ran1970
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 jul 2020 18:10
  • Citeer

Berichtdoor Ran1970 » 28 jul 2020 21:06

Hallo iedereen,

Tomos revival a52 uit 2007

Eén van de twee bouten die het subframe aan het frame bevestigen(het subframe waar de voetensteunen aan zitten), zit vastgeroest.
Het is de bout die door het motorblok moet worden gestoken. Inmiddels is de kop van de bout afgebroken. De schroef aan de andere kant heb ik met een slijptol eraf gekregen. Heb alles geprobeerd:
1. WD-40 dan shocked
2. Met twee soldeerbouten verwarmed en grijptang vastgezet en alle kanten geprobeerd te draaien.
3. Klein stukje ingeboord(met handboor) maar durf niet verder aangezien de bout door een doorgang in het motorblok gaat en volgens mij is het een aluminium blok.

Helaas geen succes.

Het motorblok zit met twee bouten boven vast en een bout onder. Deze onderste bout gaat 't om en zit dus helemaal vastgeroest.

Hoe krijgen jullie die bout lost? Zal vast niet de eerste zijn.
Toch miss met een gasbrander? Vliegt de brommer dan niet in de fik met al dat smeer etc..?

Het subframe heb ik er af kunnen wrikken. Zit te denken om 't blok er uiteindelijk af te halen om te kijken of de bout nog uit te boren valt.

Zou graag advies van jullie willen hoe jullie dit zouden aanpakken.

Alvast bedankt!!

Mvg, Randy
Omhoog


fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3875
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 28 jul 2020 23:38

Met een klein boortje van bv 2,5 mm kun netjes in het midden van de afgebroken bout boren, je kunt iets sturen met het boren als je nog maar 2 of 3 mm diep bent zodat je netjes in het midden komt.
Daarna telkens iets groter tot een boor van 8 mm.....hoeft geen centimeters diep als het blok er maar tussen uit kan zodat het blok op zijn kant kunt leggen.
Daarna eventueel iets dieper boren zodat er wat kruip olie in blijft staan en geduld hebben zodat de olie naar beneden zakt en weer bijvullen met kruip olie, ook de andere zijde zo doen.
Gebruik zelf meestal imal ipv bv wd40, houd rekening dat je ieder kant minstens 24 uur in de kruip olie heb staan wil het wat effect hebben.
Daarna kun je proberen het stuk naar links en rechts te tikken, anders wordt het weer wat dieper boren en weer met kruip olie aan de gang.
Omhoog

Ran1970
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 jul 2020 18:10
  • Citeer

Berichtdoor Ran1970 » 29 jul 2020 06:16

Super, ga ik proberen.
Als ik nu idd ga boren, kan ik niet goed zien waar ik zit.
Dus eerst 't blok eruit.

Bedankt voor je reactie.

Mvg, Ran
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3875
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 29 jul 2020 18:34

Blijft volgens mij in het frame hangen, of buig je het frame wat ruimer?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9682
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 30 jul 2020 04:31

Als de bout vastgerot zit in de doorvoer van het blok (net als cilindertapeinden) is boren geen optie.

Beter is om de bout eruit te tikken (motorblok in je frame laten of indien al los, goed ondersteunen van het aluminiumdeel aan de zijde waar de bout eruit moet) met een lange staaf die in diameter gelijk is met de bout (8mm of dunner). Ik gebruik zelf een oude m8 bout waarbij ik op de zeskantkop met de hamer sla. Met beleid kijken of je er beweging in kan krijgen en zo de bout(restant) kan verwijderen. Bij montage kopervet of hittebestendig vet gebruiken om opnieuw vastzitten te voorkomen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Ran1970
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 jul 2020 18:10
  • Citeer

Berichtdoor Ran1970 » 30 jul 2020 08:20

Iedereen super bedankt voor jullie reacties!

Missie geslaagd? Ja en niet helemaal.

Zoals je ziet heeft 't blok aan de onderkant ergens tegenaan gezeten(het frame of schuren van standaard? ) waardoor er onder al een stuk van 't aluminium weg was.

Links had ik hm niet helemaal in 't midden kunnen boren helaas en rechts is het aardig gelukt.
Gladde M8 Bout met schroefdraad aan 't eind gehaald bij autodealer. Met wellicht een sluitringetje aan de binnenkant hoop ik dat alles samen met 't subframe weer goed vast gaat zitten.
Ik dacht dat tomosblokken altijd met twee bouten vast zaten...
In iedergeval weer heel veel geleerd:
Meer geduld
Het eerste gaatje wat je boort precies in 't midden(heel belangrijk)
Een goede stand en/of iemand die je ff een handje helpt met 't blok vasthouden.

Bedankt iedereen!

Gr Ran
Bijlagen
8m_links.jpg
M8_rechts.jpg
M8_onderk.jpg
M8_frame.jpg
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3875
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 30 jul 2020 16:11

Het eerste gaatje wat je boort precies in 't midden(heel belangrijk)

Vandaar met een klein boortje van 2 of 2,5 mm beginnen, als je dat netjes doet kun je als laatste met boor 7 boren zonder het aluminium te raken...bout is dan nog maar een slap busje en kun je met een schroevendraaier kapot draaien....met een tap m8 draai je hem er ook uit.

Het is mij nog altijd prima gelukt zonder iets te beschadigen :mrgreen:
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
7 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 23 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.