• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

A3 eicilinder vraagje

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
14 berichten • Pagina 1 van 1
rmb24
Tomosforummer
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 feb 2019 20:56
  • Citeer

Berichtdoor rmb24 » 14 aug 2020 22:53

Ik heb momenteel een oud model Tomos S25, waarbij het luchtfilter IN het frame geplaatst is.
De carburateur is een DellOrto 14/9 met achterop zo'n zeefje als luchtfilter, echter het aanzuigrubber ontbreekt.
Dat is inmiddels besteld. Het is een aanzuigrubber met ovale aansluiting op het luchtfilter, dat nog wel tussen het frame zit, maar nu dus functieloos is en de carburateur veel aanzuiggeruis produceert vanwege het ontbrekende rubber.

Mijn vraag hierbij is, hoe ik de carburateur, die dus in de uitholling bovenop het motorblokje zit, het makkelijkst kan verwijderen en weer terugplaatsen, om het aanzuigrubber ertussen te krijgen.
Die carburateur moet er sowieso afgehaald worden om compleet te reinigen van alle opgestapelde vet en baggerlagen.

Ik vrees, dat dit alleen kan, als ik het motorblok aan de voorzijde laat zakken, maar misschien weten jullie een andere truc om dit te doen.

Ik hoor graag van jullie wat er mogelijk is.....

Groet,
Ron
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 aug 2020 06:54

Je kan de 2 boutjes van het spruitstuk op de cilinder losmaken. Met een beetje puzzelen kun je de carburateur dan met kantelen en draaien tussen frame en blok uit halen aan de kant waar de meeste ruimte is (linkerzijde). Ik heb zelf een Encarwi en ik doe het zelf op deze manier als ik moet werken aan de carburateur . Ik heb geen ervaring met de grootte van de Dellortho (SHA?). Wat wel belangrijk is, is dat je de metalen kabelgoot onder de tank even losmaakt om meer speling op de gaskabel te hebben.

Mocht het niet lukken dan zul je idd de 2 bovenste blokbouten moeten losmaken en het blok iets omlaag kantelen zodat je meer ruimte hebt. Je kan de carburateur eerst op de ruisbox zetten met het rubber en dan het blok terugkantelen. Tot slot zet je het spruitstuk weer vast als je blok weer recht hangt.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

rmb24
Tomosforummer
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 feb 2019 20:56
  • Citeer

Berichtdoor rmb24 » 16 aug 2020 00:07

Nou, dat was nog niet zo simpel. De bovenste blokbouten losgemaakt, en toe kon het blokje net genoeg kantelen om de DellOrto ertussen te krijgen. Het blok stuit aan de onderkant tegen de steppenbalk bij dit type.
Maar, gelukt dus, echter, na het starten was er geen power in de cilinder te bespeuren.
Vol gas, maar geen vermogen en enorme witte rookwolken en vette drab uit de uitlaat, dan weet je wat dat betekent.

Dat had de eigenaar mij niet verteld.....

Volgende week maar weer eens verder.

Maar met de tips is het gelukt vwb de carburateur.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 16 aug 2020 09:46

Wordt het ff 2 krukas keerringen vervangen.
Omhoog

rmb24
Tomosforummer
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 feb 2019 20:56
  • Citeer

Berichtdoor rmb24 » 16 aug 2020 16:11

Wordt het ff 2 krukas keerringen vervangen.
Dat was me meteen na het starten al duidelijk. Twee keerringen vervangen is op zich wel te doen, alleen moet je bij Tomos zoveel sleutelen voordat je bent waar je wezen moet. Makkelijkste is gewoon het blokje eronder vandaan halen, en e.e.a. op de werkbank doen.

Maandag eerst maar eens twee keerringen bestellen, want er zit hier bij mij in de buurt geen bromfiets/Tomos zaak waar je ff heen kan.

Wordt vervolgd......
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 17 aug 2020 09:45

Als je het blok eronder uit haalt is het wat meer sleutelen...ik zet de tomos gewoon op een paar kratje bier en een houten plaat.
Omhoog

rmb24
Tomosforummer
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 feb 2019 20:56
  • Citeer

Berichtdoor rmb24 » 18 aug 2020 20:52

Krukaskeerringen waren alle twee kneiterhard geworden, en lekken dus als een gek. Carterolie was bijna voor de helft opgestookt.
Ik denk dat dit mee komt, door het tanken van E10 benzine.

De afgelopen weken heb ik al drie andere brommers (Kreidler, Zündapp en nog een Tomos) onder handen gehad met hetzelfde probleem, waarbij de eigenaren nog steeds zelf 2-takt mengde met E10, en dan wel weer dure Castrol 2-takt olie.

In alle gevallen (indien verkrijgbaar) monteer ik dan altijd Viton keerringen, die daar even wat beter tegen bestand zijn, ook als nog eens E10 getankt wordt.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 18 aug 2020 23:03

E10 zorgt nog voor meer problemen bij een motor met een carb.
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 20 aug 2020 00:59

Gewoon euro 98 tanken en zelf mengen
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 20 aug 2020 06:11

Idd, E10 niet in 2-takten gebruiken. E10 trekt water aan en dat is funest voor de carburateurs. Daarnaast is de ethanol/ bio-alcohol agressief voor bepaalde rubber afdichtingen en pakkingen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

rmb24
Tomosforummer
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 feb 2019 20:56
  • Citeer

Berichtdoor rmb24 » 20 aug 2020 10:56

Dat was te zien aan de keering rechts (bij koppeling)
Helemaal aangetast en weggevreten.
Nu alleen nog ff de uitlaat leeghozen. Zit vol prut van de versnellingsbak olie.
Hoe maak je nou zo'n Jamacol/Bos uitlaat het beste schoon vanbinnen?
Ik heb er ff wat terpentine ingegooid, en laat het ff inwerken. Kijken wat er dan gebeurd, en of dat het witte roken een beetje weg is, nu de keerring zijn werk weer doet.
Omhoog

rmb24
Tomosforummer
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 feb 2019 20:56
  • Citeer

Berichtdoor rmb24 » 21 aug 2020 21:37

Zo, en weer een tevreden klant die zijn s25 heeft opgehaald.
Oorzaak met zekerheid de e10 die steeds getankt werd, en de mengverhouding.....ach, na een volle tank ff een scheutje 2-takt olie van de Action erbij.
Geen idee van de verhouding van max. 1 : 50, dus dat mengsel was ook flink vet, vandaar ook nog steeds (maar nu de blauwe) walm uit de uitlaat. Heb hem wat tips gegeven om juist te mengen, met oct.98 benzine.

Goed, dank allemaal voor de tips, en op naar de volgende klus.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 21 aug 2020 22:31

Dat ga je vaker zien want E10 is er nu al een tijdje en heeft zijn slopende werk inmiddels gedaan.
Omhoog

rmb24
Tomosforummer
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 feb 2019 20:56
  • Citeer

Berichtdoor rmb24 » 22 aug 2020 00:37

En omdat er nog steeds brommerrijders zijn, die steevast blijven volharden in het tanken van e10, omdat ze dat altijd al deden, en geen idee hebben wat dat aanricht bij de wat oudere tweetakten.
Net als het veel te vet smeren, (tot 1:25 aan toe, omdat het zo in het boekje van 1960 staat...) want een beetje extra smering kan geen kwaad. Op welke werkelijkheid ze dat baseren, is dan weer een onbeantwoorde vraag.
Maar....ik heb er werk aan, en dat is ook weer wat waard!
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
14 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 6 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.