Pagina 1 van 1

A3 eicilinder vraagje

Geplaatst: 14 aug 2020 22:53
door rmb24
Ik heb momenteel een oud model Tomos S25, waarbij het luchtfilter IN het frame geplaatst is.
De carburateur is een DellOrto 14/9 met achterop zo'n zeefje als luchtfilter, echter het aanzuigrubber ontbreekt.
Dat is inmiddels besteld. Het is een aanzuigrubber met ovale aansluiting op het luchtfilter, dat nog wel tussen het frame zit, maar nu dus functieloos is en de carburateur veel aanzuiggeruis produceert vanwege het ontbrekende rubber.

Mijn vraag hierbij is, hoe ik de carburateur, die dus in de uitholling bovenop het motorblokje zit, het makkelijkst kan verwijderen en weer terugplaatsen, om het aanzuigrubber ertussen te krijgen.
Die carburateur moet er sowieso afgehaald worden om compleet te reinigen van alle opgestapelde vet en baggerlagen.

Ik vrees, dat dit alleen kan, als ik het motorblok aan de voorzijde laat zakken, maar misschien weten jullie een andere truc om dit te doen.

Ik hoor graag van jullie wat er mogelijk is.....

Groet,
Ron

Re: A3 eicilinder vraagje

Geplaatst: 15 aug 2020 06:54
door shadowranger
Je kan de 2 boutjes van het spruitstuk op de cilinder losmaken. Met een beetje puzzelen kun je de carburateur dan met kantelen en draaien tussen frame en blok uit halen aan de kant waar de meeste ruimte is (linkerzijde). Ik heb zelf een Encarwi en ik doe het zelf op deze manier als ik moet werken aan de carburateur . Ik heb geen ervaring met de grootte van de Dellortho (SHA?). Wat wel belangrijk is, is dat je de metalen kabelgoot onder de tank even losmaakt om meer speling op de gaskabel te hebben.

Mocht het niet lukken dan zul je idd de 2 bovenste blokbouten moeten losmaken en het blok iets omlaag kantelen zodat je meer ruimte hebt. Je kan de carburateur eerst op de ruisbox zetten met het rubber en dan het blok terugkantelen. Tot slot zet je het spruitstuk weer vast als je blok weer recht hangt.

Re: A3 eicilinder vraagje

Geplaatst: 16 aug 2020 00:07
door rmb24
Nou, dat was nog niet zo simpel. De bovenste blokbouten losgemaakt, en toe kon het blokje net genoeg kantelen om de DellOrto ertussen te krijgen. Het blok stuit aan de onderkant tegen de steppenbalk bij dit type.
Maar, gelukt dus, echter, na het starten was er geen power in de cilinder te bespeuren.
Vol gas, maar geen vermogen en enorme witte rookwolken en vette drab uit de uitlaat, dan weet je wat dat betekent.

Dat had de eigenaar mij niet verteld.....

Volgende week maar weer eens verder.

Maar met de tips is het gelukt vwb de carburateur.

Re: A3 eicilinder vraagje

Geplaatst: 16 aug 2020 09:46
door fons716
Wordt het ff 2 krukas keerringen vervangen.

Re: A3 eicilinder vraagje

Geplaatst: 16 aug 2020 16:11
door rmb24
Wordt het ff 2 krukas keerringen vervangen.
Dat was me meteen na het starten al duidelijk. Twee keerringen vervangen is op zich wel te doen, alleen moet je bij Tomos zoveel sleutelen voordat je bent waar je wezen moet. Makkelijkste is gewoon het blokje eronder vandaan halen, en e.e.a. op de werkbank doen.

Maandag eerst maar eens twee keerringen bestellen, want er zit hier bij mij in de buurt geen bromfiets/Tomos zaak waar je ff heen kan.

Wordt vervolgd......

Re: A3 eicilinder vraagje

Geplaatst: 17 aug 2020 09:45
door fons716
Als je het blok eronder uit haalt is het wat meer sleutelen...ik zet de tomos gewoon op een paar kratje bier en een houten plaat.

Re: A3 eicilinder vraagje

Geplaatst: 18 aug 2020 20:52
door rmb24
Krukaskeerringen waren alle twee kneiterhard geworden, en lekken dus als een gek. Carterolie was bijna voor de helft opgestookt.
Ik denk dat dit mee komt, door het tanken van E10 benzine.

De afgelopen weken heb ik al drie andere brommers (Kreidler, Zündapp en nog een Tomos) onder handen gehad met hetzelfde probleem, waarbij de eigenaren nog steeds zelf 2-takt mengde met E10, en dan wel weer dure Castrol 2-takt olie.

In alle gevallen (indien verkrijgbaar) monteer ik dan altijd Viton keerringen, die daar even wat beter tegen bestand zijn, ook als nog eens E10 getankt wordt.

Re: A3 eicilinder vraagje

Geplaatst: 18 aug 2020 23:03
door fons716
E10 zorgt nog voor meer problemen bij een motor met een carb.

Re: A3 eicilinder vraagje

Geplaatst: 20 aug 2020 00:59
door Borcheld11
Gewoon euro 98 tanken en zelf mengen

Re: A3 eicilinder vraagje

Geplaatst: 20 aug 2020 06:11
door shadowranger
Idd, E10 niet in 2-takten gebruiken. E10 trekt water aan en dat is funest voor de carburateurs. Daarnaast is de ethanol/ bio-alcohol agressief voor bepaalde rubber afdichtingen en pakkingen.

Re: A3 eicilinder vraagje

Geplaatst: 20 aug 2020 10:56
door rmb24
Dat was te zien aan de keering rechts (bij koppeling)
Helemaal aangetast en weggevreten.
Nu alleen nog ff de uitlaat leeghozen. Zit vol prut van de versnellingsbak olie.
Hoe maak je nou zo'n Jamacol/Bos uitlaat het beste schoon vanbinnen?
Ik heb er ff wat terpentine ingegooid, en laat het ff inwerken. Kijken wat er dan gebeurd, en of dat het witte roken een beetje weg is, nu de keerring zijn werk weer doet.

Re: A3 eicilinder vraagje

Geplaatst: 21 aug 2020 21:37
door rmb24
Zo, en weer een tevreden klant die zijn s25 heeft opgehaald.
Oorzaak met zekerheid de e10 die steeds getankt werd, en de mengverhouding.....ach, na een volle tank ff een scheutje 2-takt olie van de Action erbij.
Geen idee van de verhouding van max. 1 : 50, dus dat mengsel was ook flink vet, vandaar ook nog steeds (maar nu de blauwe) walm uit de uitlaat. Heb hem wat tips gegeven om juist te mengen, met oct.98 benzine.

Goed, dank allemaal voor de tips, en op naar de volgende klus.

Re: A3 eicilinder vraagje

Geplaatst: 21 aug 2020 22:31
door fons716
Dat ga je vaker zien want E10 is er nu al een tijdje en heeft zijn slopende werk inmiddels gedaan.

Re: A3 eicilinder vraagje

Geplaatst: 22 aug 2020 00:37
door rmb24
En omdat er nog steeds brommerrijders zijn, die steevast blijven volharden in het tanken van e10, omdat ze dat altijd al deden, en geen idee hebben wat dat aanricht bij de wat oudere tweetakten.
Net als het veel te vet smeren, (tot 1:25 aan toe, omdat het zo in het boekje van 1960 staat...) want een beetje extra smering kan geen kwaad. Op welke werkelijkheid ze dat baseren, is dan weer een onbeantwoorde vraag.
Maar....ik heb er werk aan, en dat is ook weer wat waard!