Pagina 1 van 1

Eerste tomos project

Geplaatst: 12 okt 2020 19:29
door tobias_21
Hoihoi

Ik heb 1,5 maand geleden mijn eerste tomos gekocht, en wil hem in de herfstvakantie iets opvoeren en het uiterlijk iets veranderen. Ik zal jullie hier uiteraard op de hoogte houden d.m.v. fotos tijdens het project.
Zo staat ie er nu bij:
tomos.jpg
Het is een A3 standaard, en op het rubberen slangetje uit mijn luchtfilter dat verwijderd is na is ie helemaal standaard. Het enige wat ik heb gedaan is een kilometerteller erop zetten, wat niet zo spannend was, en gechecked of dat slangetje er al uit gehaald was (was al zo).

Dit staat tot nu toe op mijn boodschappenlijstje:
HD kop 50cc aluminium (+ koppakking)
Achtertandwiel 26
Standaard snel uitlaat zwart 26mm (+ pakking)
Laag zwart stuur
Ronde koplamp + rooster
Zijstandaard

Ook wil ik de velgen zwart spuiten en het frame, weet nog niet welke kleur (suggesties zijn altijd welkom! :) )

Dan heb ik hier wel al meteen mijn eerste 2 vragen.
1:
tomos 2.jpg
Deze 3 kabeltjes hangen los en komen alledrie uit mijn koplamp, ik heb alleen geen idee waar ze voor zijn. Ik weet ook niet waar ze precies uit de koplamp komen, aangezien ze allemaal samen zijn gevoegd tot 1 dikke draad en even later weer opgesplitst worden. Ik gok dat 1 voor de claxon is (zit er nog niet op ), en 1 voor de kilometerteller verlichting (heb ik nog niet aangesloten). Maar welke is dan voor wat, en waarvoor is de derde?

Ook heb ik het idee dat er het een en ander lekt. Ik had mijn tomos even een weekje stilstaan, en heb de avond voordat ik weer ging rijden alvast het benzinekraantje opengedraaid zodat ie de volgende ochtend goed zou starten. Echter zag ik toen die ochtend een klein plasje onder het blok liggen, volgens mij benzine. Ik denk dat het langs mijn koppelingsdeksel is gelopen, die zijkant is namelijk nat:
tomos 4.jpg
Aan de andere kant, bij mijn kickstart lekt denk ik de versnellingsbakolie, daar zit namelijk ook een vloeistof, maar dan wat donkerder:
tomos 3.jpg
Ik hoop dat dit laatste te verhelpen is door de keerring bij mijn voortandwiel te vervangen.

Ik hoop dat iemand antwoord heeft op mijn vragen, en eventuele tips of op/aanmerkingen over mijn project zijn ook altijd welkom!

Groetjes Tobias

Re: Eerste tomos project

Geplaatst: 09 nov 2020 12:50
door Chefbierfles
Ik zou iniedergeval de brommer eerst goed schoonmaken. Daarbij kan het lekken komen door een lekke vloterbak of benzine slangetje dit zou je simpel kunnen controleren door de kraan open te zetten en te kijken of het nat word. Inprincipe doe je de benzine kraan altijd dicht als je je tomos stil zet. Voordat je hem start doe je hem open. Het vlotter loopt echt binnen enkele seconden vol. Het vervangen van de kop daar zou ik zelf even goed naar kijken. De ene cilinder is de andere niet en het laatste wat je wilt is dat het op een zomerse dag gaat lopen detoneren. Dus goed kijken of je poorten helemaal open gaan als de zuiger helemaal onderin zit en hoever de zuiger in de cilinder staat als hij boven in is. Je zou 2 kop pakkingen kunnen mee bestellen. Eentje van 1mm en eentje van 0.3mm dan heb je dat in iedergeval bij de hand. Verder lijkt hij te lekken rondom de kickstart as. Dit is een veel voorkomend maar aangezien jij je brommer op de middenbok hebt zou hij inprincipe amper mogen lekken. Wat je eventueel kunt proberen is dit https://www.tomoshop.nl/moer-voortandwi ... %20keering

Re: Eerste tomos project

Geplaatst: 09 nov 2020 16:55
door fons716
@Chefbierfles, Waarom zou hij op een zomerse dag dan gaan detoneren? in de zomer loopt hij namelijk rijker dan in de winter....een arm mengsel gaat eerder detoneren.

Spoelpoorten gaan niet volledig open bij een A5 cilinder, je zult dan een hele dikke voetpakking moeten gebruiken of een vulplaat maken....vulplaat is dan wel beter omdat een dikke pakking inzakt.

Re: Eerste tomos project

Geplaatst: 12 nov 2020 17:56
door tobias_21
Ik heb nu een 1mm koppakking om een puch HD kop op een a5 50cc te zetten, moet goedkomen toch? En heb nu de keerring voor bij mijn voortandwiel los gekocht, dus niet met moer. ik moet alleen nog de ketting inkorten en dan is alles in principe klaar, en kan ik kijken of alles is gelukt.
P.S. ik heb hem toch niet gespoten, ik was bang dat het weer te koud was om te spuiten.

Re: Eerste tomos project

Geplaatst: 22 jul 2021 19:47
door Borcheld11
@Chefbierfles, Waarom zou hij op een zomerse dag dan gaan detoneren? in de zomer loopt hij namelijk rijker dan in de winter....een arm mengsel gaat eerder detoneren.

Spoelpoorten gaan niet volledig open bij een A5 cilinder, je zult dan een hele dikke voetpakking moeten gebruiken of een vulplaat maken....vulplaat is dan wel beter omdat een dikke pakking inzakt.
zakt een voetpakking dan erg veel in? heb cilinder opgehoogd met 1,5 mm puch voetpakking, en kop en cilinderdeck gevlakt,
zal voor de zekerheid dan maar toch de koppakking van 0,5 mm gebruiken, kwam met pakking uit op een squish van 1,2/ 1,3 mm

Zonder pakking 0,7 / 0,8 maar vond dat best wel teveel op randje zitten ivm ook met evt latere verkoling van zuiger en kop.

Heb trouwens ook 2 vulplaten gehaald van 1 en 1,5 mm maar heb papieren gebruikt, aangezien het toch voor mijn 2e brommer was

Re: Eerste tomos project

Geplaatst: 23 jul 2021 23:36
door ief
0,7 a 0,8 is, kwa squish echt niet op het randje hoor. Is prima.

Was de vuistregel niet 10 % van de slag? Al lijkt me dat wel op het randje maar geeft maar aan dat je nog wel veilig zit.

Re: Eerste tomos project

Geplaatst: 24 jul 2021 03:46
door Borcheld11
0,7 a 0,8 is, kwa squish echt niet op het randje hoor. Is prima.

Was de vuistregel niet 10 % van de slag? Al lijkt me dat wel op het randje maar geeft maar aan dat je nog wel veilig zit.
Normaal zou 0,6 net kunnen maar hou er ook rekening mee dat voetpakking kan indalen aangezien 1,5 mm papieren pakking is en evt afleesfouten tijdens meten, had ook geen zin om paar keer te extra te meten, ben er al te lang mee bezig. Tis ook maar mijn extra/2e brommer

En moet blok van mijn 1e/snelle brommer ook nog uit mekaar trekken en lagers vervangen en parmakit weer monteren :p