• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos met veel kuren

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
Zwembat
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Zwembat » 03 dec 2021 07:53

Goeiemorgen allemaal,

Ik heb al veel topics bekeken sinds ik mijn Tomos heb gekocht, aangezien het ene probleem na het andere zich voordeed.
Nu vraag ik het toch maar hier, met de hoop dat er nog mensen actief zijn om me te helpen.

Ik heb een Tomos A35 waarbij ik al veel heb gerepareerd. Er zit naar mijn weten een standaard carb in met sproeiermaat 54.

In het begin deed hij het, maar dit veranderde redelijk snel. In de tijd van een aantal maanden deed hij het af en aan, maar ik heb er meer aan gesleuteld dan dat ik er mee heb gereden. Een kleine opsomming van wat ik al heb gedaan.

- CDI vervangen
- keerringen vervangen
- kleinere sproeier
- nieuwe bougie
(Nog wel meer dingen, maar die zijn denk ik niet relevant aan het probleem)

Mijn probleem is als volgt:
Ik heb twee weken, nadat hij weer enige tijd stil stond, een nieuwe spoel gehaald en nieuwe bougies (B7HS NGK). Toen ik ging de nieuwe bougie erin deed en kickte, ging hij in 1x aan. Hierna heb ik er een week mee gereden, maar nadat ik uit de supermarkt kwam en weer naar huis wilde rijden, ging hij niet meer aan. Eenmaal thuis heb ik een tweede bougie (zelfde als hiervoor) erin gedaan en deed hij het een keer. Een half uur later was dit ook niet meer het geval. Nu weet ik echt niet meer waar ik het moet zoeken.
De bougie vonkt wanneer ik hem tegen het blok houdt, maar starten doet hij niet.

Mijn excuses voor het lange verhaal, maar ik hoop dat iemand hier mijn redder kan zijn.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 03 dec 2021 09:11

Welke nummer staan er op de carb? 14/9 of 14/12

Waarom stop je er een B7HS NGK in, die is veel te koud voor tomos tenzij hij zwaar opgevoerd is.
Als de bougie zijn zelfreinigings temperatuur niet bereikt en de isolator vuil en vettig wordt vonkt de bougie niet meer omdat dat laagje geleidend is.....lichte vorm van kortsluiting.....hij kan dan buiten de cilinder nog wel vonken maar onder compressie in de cilinder niet....voor een vonk onder compressie in de cilinder heb je veel meer spanning nodig dan in de buitenlucht.

Zwembat
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Zwembat » 06 dec 2021 18:27

Welke nummer staan er op de carb? 14/9 of 14/12

Waarom stop je er een B7HS NGK in, die is veel te koud voor tomos tenzij hij zwaar opgevoerd is.
Als de bougie zijn zelfreinigings temperatuur niet bereikt en de isolator vuil en vettig wordt vonkt de bougie niet meer omdat dat laagje geleidend is.....lichte vorm van kortsluiting.....hij kan dan buiten de cilinder nog wel vonken maar onder compressie in de cilinder niet....voor een vonk onder compressie in de cilinder heb je veel meer spanning nodig dan in de buitenlucht.
Dankje voor je snelle reactie! Ik heb gekeken en op de carb staat 14/9.
De bougie is me aanbevolen door een maat, daarmee heb ik, nadat ik er een maand of twee niks mee kon doen, een week kunnen rijden. Toen ik daarna een tweede (dezelfde) bougie erin deed, heeft hij 1x kunnen starten, maar toen ik het een half uur later weer probeerde, ging hij niet aan. Verder ben ik nog echt een leek dus ik weet niet echt wat de beste bougie kan zijn.

Ondertussen heb ik al een groot deel vervangen, dus ik word een beetje moedeloos en heb enigszins spijt dat ik hem heb gekocht. Ik had er ondertussen al veel meer mee willen rijden.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 07 dec 2021 11:17

Er hoort eigenlijk een NGK B6HS in, maar met een 7 moet hij wel lopen.
Wordt de bougie nat als je een paar keer kickt met choke erop?

Zwembat
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Zwembat » 08 dec 2021 16:38

Er hoort eigenlijk een NGK B6HS in, maar met een 7 moet hij wel lopen.
Wordt de bougie nat als je een paar keer kickt met choke erop?
Yes, heb toevallig vandaag nog geprobeerd met een nieuwe bougie maar tevergeefs.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 08 dec 2021 19:34

De bougie moet mooi blauw vonken, gele vonk betekent te weing spanning waardoor hij onder compressie niet vonkt in de cilinder.
Test.
Draai de bougiedop van de kabel en hou de bougie kabel 7 a 8 mm van de cilinder, kun je geen vonk trekken over die afstand dan vonkt hij niet in de cilinder onder compressie.

Zwembat
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Zwembat » 22 dec 2021 11:17

Het is al weer een tijdje sinds m'n laatste reactie. In de tussentijd toch maar bij de garage geweest. Zij zeggen dat het probleem zit in de ontsteking en dat de oplossing hiervoor de spoel vervangen wordt.
Helaas past de spoel die ik gehaald had niet op de carter en het oude model wat er nu in zit is volgens de monteur redelijk prijzig om te bestellen (hij noemde iets van €200/300).
Dit is toch te veel om neer te leggen, dus ik denk dat ik er niks meer aan kan doen...
Alsnog bedankt voor het meedenken en fijne dagen!

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 22 dec 2021 13:04

De vraag is welke ontsteking je dan hebt, een gebruikte kost niet zo veel en is makkelijk zelf te monteren.

Zwembat
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Zwembat » 22 dec 2021 16:06

De vraag is welke ontsteking je dan hebt, een gebruikte kost niet zo veel en is makkelijk zelf te monteren.
Wat ik zo heb begrepen is het een iskra 2 spoel, het precieze model moet ik nog even opzoeken of de spoel eruit halen om te kijken of het daar op staat. Ik ben al aan het zoeken of ik er toevallig een vind. Ik vind het ook zo jammer om op te geven.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 22 dec 2021 17:17

Contactloos 2 spoel is dezelfde als voor de contactpunten (met groot open vliegwiel). Spoelen los kosten zeker geen 200-300 euro.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 22 dec 2021 19:02

Die primaire ontstekingsspoel is iets van 0,1 of 0,2 ohm, kun je simpel meten als je de zwarte draad die uit het blok komt aan de multimeter hangt, andere kabel van multimeter tegen massa-blok.

Uitzet knop-kabel kun je ook meten, je mag geen weerstand meten.

Een lichtspoel van een Puch Tomos Zundapp en Kreidler hebben iets meer weerstand maar zouden moeten werken als primaire ontstekingsspoel.

Wat ik ook al eens tegen gekomen ben is dat de zwarte isolatie van de kabel aan de spoel helemaal uitgedroogd was en af brokkelde.

Ik zou het vliegwiel eraf halen en de grondplaat ff markeren met het carter, dan grondplaat eraf draaien en kijken of de draad nergens sluiting maakt

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers