• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos start slecht en loopt niet goed

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
3 berichten • Pagina 1 van 1
Justus kuijpers
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Justus kuijpers » 22 dec 2021 14:57

Ik heb een probleem, ik heb laatst een tomos gekocht die kapot was. De ontsteking was kapot, ik heb een nieuwe ontsteking gekocht (twee spoels want zo een zat er ook op) waardoor die nu redelijk werkt. Hij start helaas slecht. Volgas loopt die beter dan stationair, alleen valt die dan na een paar sec uit. Stationair lopen doet die helemaal niet.

Wat ik al heb gedaan:
Carb helemaal schoongemaakt
Bougie vervangen
Grotere en kleinere sproeier geprobeerd (origineel was 50)
Gecheckt op valse lucht, voel geen lucht van de cilinder afkomen en kan de deo test niet doen omdat die niet stationair loopt

Wat ik zelf denk is dat er iets niet goed is met de timing. Ik heb verschillende timingen geprobeerd maar soms doet die het helemaal niet en als die dan wel start heb ik hetzelfde probleem. Ik zag op een YouTube filmpje van tomoshandel dat je bij een 2 spoels ontsteking hem op ze vroegste stand moest zetten. Dit had ik dus gedaan en op deze stand doet die het ook het best maar nog steeds het zelfde probleem. Wat ik ook raar vind is dat als ik de bougie uit me cilinder haal en hem wilt testen door tegen me cilinder aan te houden krijg ik geen vonk, Terwijl die soms wel start.

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen. Alvast bedankt!!

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 22 dec 2021 19:22

Deo test kun je ook doen als iemand de gashandel even vast houdt zodat hij net blijft lopen.
Sproeier 50 met het inc logo erop moet gewoon goed zijn voor een snor als hij geen valse lucht zuigt.

Verstelling van de timing is maar een paar graden en daar moet hij op diverse standen gewoon aardig goed stationair op lopen.

Als er veel op E10 benzine is gereden....krukas keerringen kunnen gaar zijn, rubber afdichting membraan kan lekken....ethanol is dus ellende en sloopt na een tijdje je Tomos.

Dutchnoskillz
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Dutchnoskillz » 23 dec 2021 14:50

Ik denk zelf dat je toch ergens valse lucht trekt, toen ik mijn imitatie dellorto 15/15 monteerde liep die best hoog stationair. Dacht dit zal wel horen maar kon verder niks met de stelschroef doen. kwam er uit eindelijk achter dat er in de carberateur uitgang (die over je inlaatspruitstuk) heen gaat ook nog een ringetje voor dat busje moet. daardoor trekt hij geen valse lucht meer en loopt die veeeeel mooier.

wat je kan proberen is tomos op je middenbok zetten denk dat die dan minder snel uitvalt en dan met deo even een en ander controleren op valse lucht

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
3 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers